HIVB00271U INF: IT i organisationer

Årgang 2021/2022
Engelsk titel

IT in Organizations

Kursusindhold

Kurset har fokus på de organisatoriske implikationer der kan være forbundet med at designe og implementere IT-løsninger i forskellige organisatoriske kontekster. Kurset beskæftiger sig med forskellige designmetoder og introducerer til udvalgte organisationsteoretiske perspektiver der giver de studerende kompetencer til at forstå og analysere samspillet mellem systemer og organisationer. Med afsæt i udvalgte cases og konkrete IT-projekter arbejdes der med centrale problemstillinger i mødet mellem organisation, teknologi og brugere. En sådan case kunne fx tage afsæt i en virksomhed hvor en særlig organisationskultur vanskeliggør implementeringen af et nyt system fordi organisationens arbejdsgange opleves som fastlåste. Ud fra de valgte cases formulerer de studerende egne projekter, der kvalificeres både teoretisk, metodisk og empirisk. Projektet skal munde ud i et (undersøgelses)design og/eller løsningsforslag, som de studerende dels præsenterer mundtligt, og dels bearbejder og formidler i en skriftlig projektopgave.

Målbeskrivelser

Faglige mål

Ved prøven kan den studerende demonstrere:

Viden om og forståelse af

  • design af innovative IT-løsninger i organisationer
  • organisations- og designteori til studier af forholdet mellem brugere, teknologi og organisation
  • projektstyringsteori og -værktøjer i forbindelse med IT design og organisatorisk innovation

 

Færdigheder i at

  • analysere og diskutere digitalt design i organisationer, herunder tilrettelæggelsen af designprocessen
  • indgå i en faglig dialog om organisationsforandring og innovative processer
  • analysere digitalt design i et dynamisk netværk af organisationer, brugere og andre interessenter

 

Kompetencer i at

  • tilegne sig viden om organisationer, brugere og teknologi
  • reflektere over valg af metoder og designværktøjer i forhold til digitalt design i en organisatorisk kontekst
  • indgå i en faglig diskussion om organisationsudvikling gennem digitale designprojekter

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Bjørn-Andersen, N. (2016) Cases on IT-leadership: CIO Challenges for innovation and Keeping the lights on: Samfundslitteratur
  • Bødker, K., Kensing, F. & Simonsen, J. (2004) Participatory IT design : Designing for Business and Workplace Realities: MIT Press
  • Frankel, C., & Schmidt, K. (Eds.). (2012). Organisationsanalyse. Samfundslitteratur.
  • Justesen, L. & Mik-Meyer, N. (2010) Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier. Hans Reitzels Forlag.
Holdundervisning, mundtlige oplæg, praktiske øvelser, feedback, forelæsninger
Tilvalgsstuderende har intern censur - se eksamen 2 og Studieordning for BA-TV 2019
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 325,5
  • I alt
  • 409,5
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksaminationssprog: Dansk
Omfang: 16-20 normalsider. Se prøvebestemmelser i fagstudieordningen under kursusbeskrivelsen https:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​informationsstudier/​informationsvidenskab_og_kulturformidling_ba_2018
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2022

Reeksamen

August 2022: Se prøvebestemmelser i Studieordningen under kursusbeskrivelsen 

Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksaminationssprog: Dansk
Omfang: 16-20 normalsider. Se prøvebestemmelser i fagstudieordningen under kursusbeskrivelsen
https:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​informationsstudier/​informationsvidenskab_og_kulturformidling_batv/​
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur