HIVB00261U Søgning og vidensorganisation

Årgang 2020/2021
Engelsk titel

Searching and Knowledge Organization

Kursusindhold

Kurset introducerer grundlæggende begreber, teorier og metoder indenfor informationssøgning og vidensorganisation.  Kurset giver de studerende: i) en forståelse for kategorier og begreber, og deres forankring i sprog, filosofi og digital modellering, ii) en forståelse for vidensorganisation i teori og praksis, iii) konkret erfaring med brug af software til at modellere og organisere en viden, iv) kompetencer i avanceret informationssøgning, samt v) forståelse for grundlæggende metoder til informationsanalyse. Kurset tematiserer tillige hvorledes søgning og vidensorganisation knytter sig til informationsarkitektur og metadata.

Målbeskrivelser

Faglige mål:

Ved prøven kan den studerende demonstrere:


Viden om og forståelse af

  • Centrale begreber og teorier om informationssøgning og vidensorganisation
  • principper for kategorisering og klassifikation
  • brugeres informationspraksis

 

Færdigheder i at

  • Redegøre for metoder til undersøgelse af informationspraksis
  • analysere informationsbehov, foretage søgning og analysere søgeresultater
  • designe en informationsarkitektur.

 

Kompetencer i at

  • Planlægge og udføre informationssøgning, -analyse og vidensorganisation
  • evaluere informationssøgnings- og vidensorganisationssystemer.

Eksempler på litteratur:

  • Chowdhury, G. G. (2010). Introduction to Modern Information Retrieval (3rd. edition). London, UK: Facet.

  • Day, R. E. (2014). Indexing it all, the subject in the age of documentation, information, and data (M. Buckland, J. Furner, & M. Krajewski Eds.). Cambridge, MA: MIT Press.

  • Rosenfeld, L., Morville, P., & Arango, J. (2015). Information Architecture: For the web and beyond (4 ed.): O’Reilly.
  • Seidl, M., Scholz, M., Huemer, C., & Kappel, G. (2015). UML@ Classroom. An introduction to object-oriented modeling Heidelberg: Springer.
Holdundervisning, gruppeøvelser, studenteroplæg, workshops, feedback
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 85
  • Eksamensforberedelse
  • 245,8
  • Eksamen
  • 80
  • I alt
  • 410,8
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Portfolio
Eksaminationssprog: Dansk
Portfolioen består af en række bundne opgaver, der stilles i løbet af semesteret. Se prøvebestemmelser i fagstudieordningen under kursusbeskrivelsen https:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​informationsstudier/​informationsstudier_ba
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Vintereksamen 2020/21

Reeksamen

Samme som den ordinære prøve, Februar 2021