HIVB00142U Aal: Praksisfelter - information og organisering (valgfag og konstituerende)
Aal: Fields of Practice - Information and Organizing (elective and constituent)
Grundfag Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2015
Det overordnede mål med kurset er, at introducere grundlæggende teorier om og traditioner indenfor informationsarkitektur og interaktionsdesign. Temakurset vil derfor tage afsæt i at give:
- viden om teoretiske tilgange til informationsarkitektur og interaktionsdesign
- teoretisk forståelse for anvendelsen af brugercentreret tilgang til informationsarkitektur og interaktionsdesign
- viden om brugergrænsefladedesign, herunder grafisk og visuelt designforståelse
- viden om nødvendigheden af usability, user experience og evaluering
- færdigheder i at anvende konkrete metodiske tilgange, i forhold til design og evaluering af informationssystemer med udgangspunkt i usability-evaluering, brugerinddragelse og ekspertevaluering
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
et givet praksisfelt inden for enten “Brugere og formidling”, ”Kultur og medier” eller ”Information og organisering”
udfordringer og forandringer samt muligheder og ressourcer inden for det givne praksisfelt.
Færdigheder i at
analysere og reflektere over det givne praksisfelts karakteristika, fx dets relationer og processer, roller og positioner, aktører og kommunikationsformer
formidle en relevant problemstilling eller projektidé inden for det givne praksisfelt.
Kompetencer i at
reflektere over det givne praksisfelts grænser, selvforståelse og udviklingsmuligheder
planlægge og/eller organisere arbejdet med eget projekt inden for det givne praksisfelt
vurdere muligt samarbejde og partnerskaber i forbindelse med projektet/ projektideen inden for det givne praksisfelt.
Faglige mål
Eksaminanden kan
identificere en problemstilling eller modne en projektidé med særligt fokus på information og organisering inden for et givet praksisfelt
analysere og reflektere over det givne praksisfelts karakteristika
planlægge og/eller organisere arbejdet med eget projekt inden for det givne praksisfelt
reflektere over opnået viden om et givet praksisfelt inden for information og organisering
vurdere mulige samarbejder og partnerskaber i forbindelse med projektet /projektideen der har fokus på information og/eller organisering inden for det givne praksisfelt.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
Benyon, D. (2013). Designing Interactive Systems: A Comprehensive Guide to HCI and Interaction Design. (3rd ed.) Harlow: Pearson Education Limited.
Johnson, J. (2014). Designing with the Mind in Mind: Simple Guide to Understanding User Interface Design Rules. (2nd ed.). Amsterdam: Morgan Kaufmann. E-bog: http://www.sciencedirect.com.ep.fjernadgang.kb.dk/science/book/9780124079144
Preece, J., Rogers, Y. & Sharp, H. (2015). Interaction design: beyond human-computer interaction (4. ed). Chichester: Wiley.
Rosenfeld, L., Morville, P. & Arango, Jorge (2015). Information Architecture. Sebastopol, Canada: O’Reilly Media.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 151
- Eksamensforberedelse
- 174,8
- Holdundervisning
- 85
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minEksaminationssprog: Dansk
Materialet består af en projektopgave. Omfang 20-25 sider. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2017
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. August 2017
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB00142U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I Aalborg
- Kursuskapacitet
- 25 studerende 1 hold
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Torkild Leo Thellefsen (18-7f7a7d7674776f397f7370777770717e70794b738078397680396f76)
- Martin Muderspach Thellefsen (17-776b7c7e7378387e726f76766f707d6f784a727f7738757f386e75)
- Bo Gerner Nielsen (17-6c7938716f7c786f7c3878736f767d6f784a727f7738757f386e75)