HIVB00132U Aal: Praksisfelter - Kultur og medier (valgfag og konstituerende)
Aal: Fields of Practice - Culture og Media (elective and constituent)
Grundfag Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2015
Kurset omhandler praksisfelterne børnebiblioteker, folkebiblioteker, forskningsbiblioteker, uddannelsesbiblioteker, virksomhedsbiblioteker, museer og arkiver i relation til problemstillinger, der opstår i forbindelse med brug af digitale medier. Kurset tager udgangspunkt i de studerendes projekt indenfor et udvalgt praksisfelt.
Blandt de udvalgte praksisfelter kan nævnes:
- Børnebibiotekers rationale i lyset af digitale medier
- Arkiver og participatory culture
- Europæiske og internationale formidlingsrationaler for folkebiblioteker
- Museers mediekultur
- Forskningsbibliotekers vidensfaciliterende funktioner
- Uddannelsesbiblioteker og embedded librarianship
- Markedsføring på sociale medier af biblioteker, museer og arkiver
- Brug af sociale medier og delingsværktøjer
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
et givet praksisfelt inden for enten “Brugere og formidling”, ”Kultur og medier” eller ”Information og organisering”
udfordringer og forandringer samt muligheder og ressourcer inden for det givne praksisfelt.
Færdigheder i at
analysere og reflektere over det givne praksisfelts karakteristika, fx dets relationer og processer, roller og positioner, aktører og kommunikationsformer
formidle en relevant problemstilling eller projektidé inden for det givne praksisfelt.
Kompetencer i at
reflektere over det givne praksisfelts grænser, selvforståelse og udviklingsmuligheder
planlægge og/eller organisere arbejdet med eget projekt inden for det givne praksisfelt
vurdere muligt samarbejde og partnerskaber i forbindelse med projektet/ projektideen inden for det givne praksisfelt.
Faglige mål
Eksaminanden kan
identificere en problemstilling eller modne en projektidé med særligt fokus på kultur og medier inden for et givet praksisfelt
analysere og reflektere over det givne praksisfelts karakteristika
planlægge og/eller organisere arbejdet med eget projekt inden for det givne praksisfelt
reflektere over opnået viden om et givet praksisfelt inden for kultur og medier
vurdere mulige samarbejder og partnerskaber i forbindelse med projektet /projektideen der har fokus på kultur og/eller medier inden for det givne praksisfelt.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Koontz, C. et al. (2014). Marketing and Social Media: A Guide for Libraries, Archives, and Museums. London: Rowman and Littlefield Publ.
- Høyrup, H. m.fl. (red., 2012): Viden i spil - Forskningsbibliotekers funktioner i forandring. Kbh.: Samfundslitteratur
- Sanderhoff, M. (2014). Sharing is Caring: Åbenhed og deling i kulturarvssektoren: København: SMK
- Brabazon, T. (2007): The University of Google - Education in the (post)information age. Vermont: Ashgate
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 151
- Eksamensforberedelse
- 174,8
- Holdundervisning
- 85
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minEksaminationssprog: Dansk
Materialet består af en projektopgave. Omfang 20-25 sider. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2017
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. August 2017
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB00132U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I Aalborg
- Kursuskapacitet
- 25 studerende på 1 hold
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Helene Høyrup (6-7b7578363536446c7971326f7932686f)
- Lars Konzack (7-7074737f666870456d7a7233707a336970)