HIVB00072U Aal: Undersøgelsesdesign - brugere og formidling (valgfag og konstituerende)
Aal: Research Design - Users and Mediation (elective and constituent)
Grundfag Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2015
Kurset tager udgangspunkt i belysningen af den generelle brugerorientering, der teoretisk og metodisk er karakteristisk for formidlingsforståelserne i informationsvidenskab og kulturformidling. Kurset introducerer i forlængelse heraf til forskellige kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder til gennemførelse af studier af brugere, brugersegmenter og formidlingsformer. Kurset identificerer og diskuterer endvidere forskellige teoretiske og videnskabsteoretiske forudsætninger, samt foretrukne dataindsamlings- og analysemetoder. Det kan mere specifikt dreje sig om forskellige undersøgelsesdesigns med udgangspunkt i for eksempel diskursanalyser, casestudier, aktionsforskning eller adfærdsforskning.
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
kobling af teori og metode mhp. gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling
forskellige typer af indsamlings- og analysemetoder til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling
undersøgelsesdesign til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling med fokus på enten “Brugere og formidling”, ”Kultur og medier” eller ”Information og organisering”.
Færdigheder i at
reflektere over centrale indsamlings- og analysemetoder til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling
vurdere egnede indsamlings- og analysemetoder, og kombination af disse, til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Kompetencer i at
tilrettelægge undersøgelsesdesign til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling
foretage relevante studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
Faglige mål
Eksaminanden kan
koble teori og metode til gennemførelse af studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling med særligt fokus på brugere og formidling
vurdere egnede indsamlings- og analysemetoder, og kombinationen af disse, til gennemførelse af studier af brugere og formidling.
tilrettelægge undersøgelsesdesign til gennemførelse af studier af brugere og formidling
foretage relevante studier inden for informationsvidenskab og kulturformidling med henblik på brugere og formidling.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Flyvbjerg, B. (2009). Samfundsvidenskab som virker. København: Akademisk Forlag.
- Gorm Gabrielsen (2006). Statistik - og det der ligner. I: Beckmann Jensen, T. & Christensen, G. (red.). Psykologiske & pædagogiske metoder. Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder i praksis. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, s. 23-55.
- Brinkmann, S. (2013). Kvalitativ udforskning af hverdagslivet. Kbh.: Hans Reitzels Forlag.
- Bonnén, K., Hird, J. & Kirsten Poulsen (2009). Livsstilsanalyse og trendspotting. Aarhus: Academica.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 90
- Eksamensforberedelse
- 72,9
- Holdundervisning
- 42,5
- I alt
- 205,4
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringEksaminationssprog: Dansk
Omfang: 12-15 normalsider - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2016
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2017
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB00072U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I Aalborg
- Kursuskapacitet
- 20 studerende
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Jens Kristian Dahlgaard Gudiksen (8-6c7a696e70786a73456d7a723366667a336970)
- Bo Gerner Nielsen (17-6774336c6a77736a7733736e6a71786a73456d7a7233707a336970)