HIVB00061U Kbh: Kulturfeltets aktører
Cph: The Cultural Field and its Agents
Grundfag Informationsvidenskab og kulturformidling, STO 2015
Kurset er en introduktion til det kulturelle felt i Danmark. En del af kurset beskræfter sig med de samfundsmæssige-, politiske- og informationsteknologiske forandringer, der har betydning for kulturlivet. Derudover indtroduceres der til væsentlige kulturinstitutioner som f.eks. biblioteker, museer, teatre og kulturhuse. Hvorfor er de blevet skabt? Hvordan har de udviklet sig? Hvilke udfordringer står de overfor i dag? En væsentig del af kurset er de forskellige formidlingsformer, som kulturinstionererne praktiserer. Hvordan kan de beskrives og analyseres? Hvorledes kan formidlingsformerne relateres til forskellige kulturpolitiske strategier?
I ovenstående er kulturlivets kontekst, institutioner og formidling berørt. I tillæg til dette er brugerne af de kulturelle tilbud et væsentligt omdrejningspunkt for kurset. Hvordan ser forskellige brugergruppers kulturelle præferencer ud? Og hvodan og hvorfor har kulturforbruget ændret sig over tid?
Kompetencemål for modulet
Modulet giver den studerende:
Viden om og forståelse af
det kulturelle felt, dets aktører, institutioner, historie, formidlingsformer og brugsmønstre
forskellige kultur-, dannelses- og læringsbegreber samt kulturpolitiske strategier
kulturfeltets brugere, brugsmønstre samt formidlingsstrategier hertil
hvordan den samfundsmæssige, politiske og informationsteknologiske udvikling spiller sammen med kulturfeltets aktører.
Færdigheder i at
reflektere over og anvende centrale teorier i forhold til kulturfeltets aktører
identificere og analysere kulturelle aktører og kulturprojekter lokalt, nationalt og globalt, herunder i et digitalt perspektiv
identificere og vurdere forskellige formidlingsformers anvendelighed i spændet mellem kontekst, indhold og bruger
diskutere forskellige brugergruppers præferencer og kulturelle praksis i relation til metoder og teorier om brugere.
Kompetencer i at
identificere og analysere centrale problemstillinger inden for det kulturelle felt
diskutere forskellige kulturelle og kulturpolitiske perspektiver
deltage i og bidrage til faglige diskussioner inden for det kulturelle felt og dets aktører.
Faglige mål
Eksaminanden kan
redegøre for forskellige teoretiske tilgange til og perspektiver på det kulturelle felt, dets aktører, institutioner, formidlingsformer og brugsmønstre
identificere og beskrive centrale kultur-, kulturpolitiske, dannelses- og læringsmæssige begreber og deres implikationer for formidlingsformer, brugere og brugermønstre
anvende kulturteoretiske begreber til identifikation og analyse af kulturelle og kulturpolitiske problemstillinger
vurdere og diskutere kulturformidlingsmæssige og kulturpolitiske perspektiver på det kulturelle felt
analysere problemstillinger i relation til internettet og kulturens aktører.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
Bourdieu, Pierre og Loïc J. D. Wacquant (2002). Refleksiv sociologi – Mål og midler. Hans Reitzels Forlag.
Dahlkild, Nan (red.) (2015). Huse der har formet os - Arkitekturhistorien bag danskernes institutioner og offentlige rum. Museums Tusculanums Forlag.
Hvenegaard Rasmussen, Casper (2016). Formidlingsstrategier - En grundbog om kulturinstitutioners formidling. Samfundslitteratur.
- Simon, Nina (2010). The participatoty museum. MUSEUM 2.0.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 8
- Eksamensforberedelse
- 317,8
- Holdundervisning
- 85
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minDer gives 1 dags forberedelse. Den studerende får udleveret ét eller flere spørgsmål, som den studerende skal foreberede at besvare I form af et mundtligt oplæg.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Vintereksamen 2016
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. Februar 2017
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVB00061U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen.
- Kursuskapacitet
- 145 studerende fordelt på 4 hold
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Casper Hvenegaard Rasmussen (21-733e7886757e7577717182748271837d858383757e5078857d3e7b853e747b)
- Henrik Jochumsen (3-77797e4f77847c3d7a843d737a)
- Nan Dahlkild (6-758980474442527a877f407d8740767d)