HHIK07772U HIS 77. Reformationen
HIS 77. Reformationen
Historie
Historisk kerneområde 3: Mundtlig fremstilling og debat
(HHIK03771E) [Det centrale fag i Historie med gymnasierettet
profil: Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i
Historie, 2015-ordningen]
Historisk kerneområde 3: Mundtlig fremstilling og debat
(HHIK03771E) [Studieordning for sidefaget på kandidatniveau i
Historie, 2015-ordningen]
Historie (KUN BA-tilvalg for studerende med grundfag i
Historie)
Modul T4: Historisk tilvalgsområde (HHIB10501E) [Bachelortilvalg,
2013-ordningen]
Reformationen
Reformationen var i snæver forstand en religiøs splittelse i
1500-tallets Europa, der førte til dannelsen af en række
protestantiske kirker i et opgør med den katolske kirke. I bred
forstand var det en begivenhed – eller en serie af begivenheder –
der fundamentalt påvirkede hele den følgende historiske udvikling.
Reformationen havde derfor ikke kun teologisk betydning, men også
vidtrækkende politisk, kulturel, social og økonomisk betydning.
Kurset vil med udgangspunkt i læsning af forskningslitteratur og
udvalgte kilder tage op til debat, hvordan reformationen og dens
enkelte dele kan beskrives som historisk fænomen, samt hvilke
drivkræfter der lå bag den. Var reformationen således en folkelig
bevægelse eller et elitært projekt? Handlede den i virkeligheden
mere om politik og penge end religion og fromhed? Var den udtryk
for en individualisering og frisættelse af mennesket eller betød
den blot øget kontrol og disciplinering? Et særligt problemkompleks
udgøres af reformationens samfundsmæssige virkninger på langt sigt.
I forskningen bruges begrebet Den Lange Reformation som udtryk for,
at reformationen mange steder måske nok blev formelt indført på en
bestemt dato i 1500-tallet, men i praksis var en proces, der forløb
over flere hundrede år. Dette rejser spørgsmålet om reformationens
begyndelse og dens rødder i middelalderen, men også om, hvorvidt
reformationsprocessen først blev afsluttet i 1700-tallet eller for
den sags skyld aldrig er blevet det, og hvilken betydning
reformationen har i dag. Det er således ofte blevet hævdet, at
reformationen var en forudsætning for senere tiders sekulariserede
samfund. I forlængelse af disse spørgsmål vil det være muligt på
kurset at tilgodese studiets spredningskrav både før og efter 1700.
Dog vil hovedvægten i kurset kronologisk ligge på den lutherske
reformation i primært Danmark og Tyskland ca. 1517-1555 og med et
udblik til reformationsbevægelserne i det øvrige Europa i
1500-tallet.
Undervisningen vil først og fremmest være rettet mod de studerendes
egne diskussioner og mundtlige fremlæggelser, således at nogle af
de ovennævnte temaer vil kunne indgå i kursets afsluttende
studenterkonference, jf. studieordningen.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• identificere, redegøre for og diskutere de væsentligste
faghistoriske problemstillinger knyttet til et væsentligt område af
historien
• placere samt vælge et relevant problemkompleks inden for det
historiske område og begrunde valget
• vælge og anvende relevante metodiske og teoretiske tilgange til
analyse af afgrænsede historiske problemfelter og begrunde valget
• formidle sin viden og sine refleksioner mundtligt, veldisponeret
og med sprogbeherskelse, præcision og klarhed
• diskutere konkurrerende fortolkninger af historiske
problemstillinger
• reflektere kritisk over historiske argumentationsformer og
fortolkningsfigurer
Til første undervisningsgang forventes alle at have stiftet
bekendtskab med:
- Peter Marshall: The Reformation.A Very Short
Introduction . Oxford University Press, 2009.
På kurset læses også:
- C. Scott Dixon: Contesting the Reformation.
Wiley-Blackwell, 2012.
Begge bøger kan læses online via REX.
Yderligere kursuslitteratur og kilder meldes ud i forbindelse med
semesterstart.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
[KA] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/undervisning/historie/Sider/default.aspx
[KA tilvalg] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ka/tilvalg/tilvalgka/Sider/default.aspx
[BA tilvalg (kun for Historiestuderende)] Læs mere på:
https://intranet.ku.dk/historie_ba/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Aktuelle studieordninger for Historie og Uddannelseshåndbog for Historie; Pensumbestemmelser for kandidatuddannelsen i Historie; Kronologiske spredningskrav for kandidatuddannelsen i Historie
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK07772U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Morten Fink-Jensen (10-75777a7c6d766e71767348737d366c73)