HGAÆ0100FU GRØ, Propædeutik 2: Grønlandsk sprogintroduktion (F25)

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Greenlandic Language Introduction (Propaedeutics) 2

Uddannelse

Fagstudieordning Bacheloruddannelsen i grønlandske og arktiske studier, 2019

 

Kursusindhold

I begynderundervisningen i grønlandsk er hovedvægten lagt på den mundtlige sprogindlæring, men der arbejdes også med læse- og skrivefærdighed samt med oversættelse. Den grønlandske grammatik gennemgås i hovedtrækkene.

Undervisningen skal styrke den studerendes evne til at:

  • udtale og forstå elementær grønlandsk
  • oplæse og oversætte enkle grønlandske tekster uden større grammatisk og leksikal kompleksitet til dansk,
  • forstå og anvende grundlæggende grønlandske gloser,
  • foretage sikre opslag i skriftlige hjælpemidler,
  • forstå elementær grønlandsk grammatik (herunder syntaks og morfologi),
  • forstå elementær fonetik.
Målbeskrivelser

BA 2019-studieordning:
Vestgrønlandsk sprogintroduktion 2 (aktivitetskode HESÆ00041E)

 

I undervisningen anvendes bogen "28 læsestykker i grønlandsk" (Christian Berthelsen 2013), samt andre tekster. Derudover anvendes "Grønlandsk tilhængsliste" (Lise Lennert Olsen og Birgitte Hertling, 2011), "Oqaatsit”, (ordbog Gl-Dk) (Christian Berthelsen et al. 2010), Ordbogen - dansk/grønlandsk (Robert Petersen og Kirsten Gade Jones 2011), "Grønlandsk grammatik" og "Opgaver til grønlandsk" (begge af Stig Bjørnum 2012) samt undervisningsmateriale i kopiform.

Holdundervisning med aktiv inddragelse af de studerende suppleret med øvelser og hjemmeopgaver. Holdundervisningen omfatter glosetræning, tekst-læsning, oplæsning, oversættelse, grammatisk analyse samt øvelser (fx stile-øvelser samt træning i udtale og samtale).
Man kan ikke tage propædeutik for sproget alene. Tager du propædeutik i forbindelse med tilvalg, så er du altså bundet til hele studiemønstret (45 ECTS), som propædeutikken er en forberedelse til.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 98
  • Forberedelse (anslået)
  • 313,5
  • Eksamen
  • 1
  • I alt
  • 412,5
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)