HFRK14232U Fremmedsprogstilegnelse, kultur og didaktik : Emne inden for fremmedsprogs- og kulturdidaktik
Topic within Foreign Language and Culture Pedagogy
Fremmedsprogstilegnelse, kultur og didaktik: Emne inden for fremmedsprogs- og kulturdidaktik: Sprogdidaktik i et (socio)lingvistisk perspektiv
Hvad er sproglig opmærksomhed? Hvordan kan flersprogethed inddrages som ressource i fremmedsprogsundervisningen? Hvad gør en funktionel grammatik godt for? Hvilken rolle spiller den sociolingvistiske kompetence i fremmedsprogsfagene? Hvordan kan oversættelsesteori forankres i praksis? Og hvorfor er viden om elevers og læreres kognition vigtig for praksisfeltet?
Dette er spørgsmål, som søges besvaret på nærværende kursus, der
omhandler sprogdidaktik i et (socio)lingvistisk perspektiv. Kurset
har fokus på sprogdidaktik på tværs af uddannelsesniveauer
(grundskole, gymnasiale uddannelser, videregående uddannelser) og
tager udgangspunkt i teori om sproglig opmærksomhed,
flersprogethedsdidaktik, funktionel grammatikdidaktik,
oversættelse, sociolingvistisk og sociopragmatisk kompetence samt
elev- og lærerkognition. Derudover introducerer kurset til andre
teoretiske og metodiske perspektiver inden for sprogdidaktikken,
herunder akademisk literacy samt fokuseret lingvistisk etnografi.
Centralt i kurset står koblingen mellem teori og praksis. Kurset
tager afsæt i autentisk empiri og anvender teori til at udforske og
forklare praksis og lader praksis udfordre og nuancere teori. På
kurset arbejdes der med forskellige analytiske og metodiske
tilgange såsom caseanalyse, læremiddelanalyse, curriculumanalyse
samt undervisningsudvikling og -planlægning. Kurset inkluderer
derudover bl.a. et kortere praktikophold til indsamling af empiri,
der behandles i relation til kursets indhold.
Kurset henvender sig særligt til studerende, der planlægger
karriere inden for uddannelsessektoren, såvel den offentlige som
den private. Kurset giver den studerende kompetencer til at
undervise i gymnasiet, på læreruddannelsen samt inden for
voksenundervisning, fx på sprogskole. Samtidig ruster kurset den
studerende til en karriere inden for forlags- eller
formidlingsbranchen, da der arbejdes med emner med relevans for fx
læremiddeludvikling samt for sprogpædagogisk
konsulentarbejde.
Kursuslitteraturen uploades på Absalon.
Det kan tages som en del af studiemønstret Fremmedsprogstilegnelse, kultur og didaktik eller som frit emnekursus.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 353,5
- I alt
- 409,5
Er din kandidatstudieordning fra 2019 eller senere?
Du skal tilmelde dig kandidattilvalg i Selvbetjeningen.
Er din kandidatstudieordning fra 2018 eller tidligere?
Du skal tilmelde dig kandidattilvalg via en elektronisk blanket. Blanketten er kun tilgængelig i selvbetjeningsperioderne.
Link til KA-tilvalgsblanket (ordinær tilmelding)
Link til KA-tilvalgsblanket (eftertilmelding)
Studerende fra andre fakulteter/universiteter kan finde vejledning og ansøgningsskema her.
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Portfolio, En samlet portfolio uploadet i digital eksamen: Deadline 8. juni 2022Portfolioen omfatter:
En samlet afsluttende hjemmeopgave på 21-25 normalsider.
Kriterier for bedømmelse
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/engelsk/
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/fransk/
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/italiensk/
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/portugisisk/
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/spansk/
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/tysk/
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HFRK14232U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Engelsk, Germansk og Romansk
Udbydende institut
- Institut for Engelsk, Germansk og Romansk
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Natascha Drachmann (3-7d73814f77847c3d7a843d737a)