HFMK03535U FM Digitale mediestrukturer og kreative film- og mediebrancher, Seminar C: Digital kommunikation og mediekultur
Digital Media Structures and Creative Film and Media Industries: Seminar C
Kandidatuddannelsen i Film- og Medievidenskab, 2019
Dette kursus følger den overordnende struktur på tværs af de
forskellige spor for modulet Digitale mediestrukturer og
kreative film- og mediebrancher med særlig vægt på
brancheperspektivet samt medier, kommunikation og
journalistik om kultur i bred forstand. Kurset giver derfor viden
om centrale teorier og begreber til forståelse og analyse af bl.a.
organisationsstrukturer, finansieringsformer og
værdiskabelsesprocesser i kulturelt orienterede kommunikations- og
medieorganisationer. Derudover belyser kurset markante forandringer
i produktion, distribution og cirkulation af information og
journalistik i den digitale tidsalder, herunder betydningen af
dataficering og algoritmer. Kurset belyser også, hvordan
mediesystemiske principper, økonomiske modeller og teknologiske
forandringer har betydning for de konkrete arbejdsgange og
professionelle roller, som er forbundet med udvikling, produktion
og cirkulation af indhold, navnlig inden for målrettet
kommunikation og journalistik. Mere konkret vil kurset fokusere på
temaer såsom de kreative medie- og kulturindustriers
organisationsformer og arbejdsprocesser, værdiskabelse og
forretningsmodeller, platform economy, brugere som medskabere af
indhold, promotional culture og self-branding som nyere praksisser
på det digitale mediearbejdsmarked mm. Disse temaer perspektiveres
primært til den danske kontekst, men globale perspektiver vil også
blive berørt, og der vil være særlig vægt på kommunikation og
journalistik om kultur bredt forstået. Vi inddrager
endvidere aktuelle cases og problemstillinger, såsom
ulighedsdebatten og den aktuelle pandemis betydning for branchen.
Repræsentanter fra den danske medie- og kulturbranche vil blive
inddraget i undervisningen med henblik på at eksemplificere og
perspektivere en række af kursets temaer og emner.
Kurset giver den studerende:
Viden om og forståelse af
- det digitale mediesystems infrastrukturer og dynamikker, nationalt såvel som globalt, og digitale medieindustriers organisationsstrukturer, finansieringsformer og værdiskabelsesprocesser
- kreative film- og mediebranchers arbejdsprocesser og organisationsformer i et digitalt medielandskab, herunder film/tv-produktion, journalistik og målrettet kommunikation
- centrale teorier og begreber om digitale mediestrukturer og film- og medieindustrier
- dynamikken mellem kreative processer, medieøkonomiske modeller og overordnede mediesystemiske principper.
Færdigheder i at
- analysere globale og netværksbaserede distributions- og forretningsmodeller, brugerinteraktion og produsage samt arbejdsformer, workflows og processer i forskellige typer af film- og medieorganisationer
- formulere konkrete forskningsspørgsmål om det digitale film- og medielandskab med relevans for konkrete aktører i en række brancher
- forstå arbejdsprocesser i forskellige film- og mediebrancher i forhold til bredere mediestrukturelle sammenhænge.
Kompetencer til at
- analysere udviklinger i det aktuelle digitale film- og medielandskab og vurdere disse i forhold til film- og mediehistorien
- forstå sammenhænge mellem overordnede strukturelle forhold i en digital mediekultur og specifikke film- og mediebrancher
- løse analytiske opgaver for konkrete aktører i forskellige danske film- og mediebrancher og argumentere for deres videnskabelige substans
identificere nye strømninger og tendenser på baggrund af forskningsbaseret viden.
Der vil blive læst akademiske tekster såvel som brancherapporter og debattekster om det aktuelle medielandskab. Kurset vil desuden trække på audiovisuelt materiale i forskellige former.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 353,5
- I alt
- 409,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Krav til indstilling til eksamen
Kursets prøve form er fri hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse. Den aktive undervisningsdeltagelse består af:
- Mindst 75 % fremmøde
- Godkendt 2-3 mundtlige eller skriftlige øvelser stillet af underviseren (10-15 minutters oplæg eller 3-5 normalsider per aflevering).
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Se studieordning:
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HFMK03535U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- --
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Nete Nørgaard Kristensen (6-80778677807d527a877f407d8740767d)
- Valentyna Shapovalova (5-87728479725179867e3f7c863f757c)
Undervisere
Nete Nørgaard Kristensen/NN