HFMB10081U FM, Digitalt design Tilvalg
Digital design Elective
Bachelortilvalg på Film- og Medievidenskab, 2019-ordningen
Digitalt design introducerer den studerende til centrale værktøjer, metoder og teoridannelser vedrørende planlægning, fremstilling og optimering af digitalt medieret kommunikation og giver et overblik over kommunikative elementer og æstetiske overvejelser i en konkret arbejdsproces med design og produktion af indhold til digitale medier. Der er fokus på kompetenceudvikling inden for digitale medier og digital kommunikation med udgangspunkt i bevægelserne på arbejdsmarkedet. Modulet er introducerende og kræver ingen forudgående erfaring.
Faget er balanceret mellem praktisk arbejde og teoretisk fundament. Den praktiske del af faget består bl.a. af produktion af et website og dertilhørende indholdstyper kombineret med opgaver og cases fra erhvervslivet. Den studerende vil under forløbet blive introduceret til digitale værktøjer som f.eks. Photoshop, WordPress, InDesign og HTML/CSS. Produktionerne sker på baggrund af relevante teorier og metoder fra forskellige design- og formtraditioner inden for f.eks. grafisk design, web-design, kommunikation, brugervenlighed samt systemudvikling og interaktionsdesign. Den studerende skal foretage usabilitytest og receptionsanalyse af det producerede materiale, således at den studerende bliver i stand til at vurdere funktionalitet, æstetik og konkrete strategier med hensyn til koblingen mellem interfacedesign og brugssituationer.
Kurset lægger naturligt op til gruppearbejde, men det kræves ikke.
Ved prøven kan den studerende demonstrere: Viden om og forståelse afbetydningen og anvendelsen af centrale kommunikationsmæssige, æstetiske og brugsmæssige teoridannelser til planlægning og fremstilling af digitalt medieret kommunikation betydningen og anvendelsen af forskellige metoder, værktøjer og teknologier til digitalt design betydningen og anvendelsen af forskellige måder at tilrettelægge arbejdsflows i designprocesser. Færdigheder i at planlæge, udarbejde og evaluere digitalt indhold redegøre for udvalgte centrale teoridannelser fra forskellige design- og formtraditioner dokumentere digitale designprocesser. Kompetencer til at anvende udvalgte, grundlæggende teknologier og værktøjer til fremstilling af digitale kommunikationsløsninger vurdere et webdesigns ætetiske udtryk og brugbarhed vurdere fordele og ulemper ved en valgt designmodel og -proces. |
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- I alt
- 409,5
Gæstestuderende udenfor KU og KU-studerende udenfor Humaniora:
http://hum.ku.dk/uddannelser/tilvalg/merit/
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- AndetFor detaljer, se studieordning
- Krav til indstilling til eksamen
Se studieordning:
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Se studieordning:
Kriterier for bedømmelse
Prøveform: Aktiv undervisningsdeltagelse. Aktiv undervisningsdeltagelse består af: Mindst 75 % tilstedevæelse i undervisningen. Godkendt 3 opgaver på hver 3-5 normalsider Bedømmelse: Intern prøve ved én eksaminator bedømt som Bestået/Ikke-bestået.
|
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HFMB10081U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Skema bliver lagt udenfor blokstruktur
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Kristoffer Rosbjerg Petersen (6-656870333739426a776f306d7730666d)
Undervisere
Kristoffer Rosbjerg Petersen/Jonas Hall-Nørregaard