HFMB00891U FM Medieproduktion og formidling
Media Production and Communication
Bacheloruddannelsen på Film- og Medievidenskab 2019
Det Gymnasierettede Kandidattilvalg på Film- og Medievidenskab 2019
Medieproduktion og formidling har fokus på audiovisuel produktion inden for fiktion og fakta. Der arbejdes med forskellige typer af kommunikations- og formidlingsteori, der kan kvalificere udviklingen og færdiggørelsen af et produkt og sikre dets kommunikative anvendelighed: strategisk kommunikation på tværs af platforme, film- og tv-produktion til web samt webdesign. I de forskellige kontekster arbejdes der teoretisk-praktisk med ideudvikling, program- og konceptudvikling, storytelling, dramaturgi, manuskriptskrivning, journalistik, kommunikation på sociale medier samt målgruppeanalyse. Desuden arbejdes med arbejdsgange og projektstyring i kreative samarbejder.
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- betingelserne for produktion og distribution af indhold (korte og lange formater, fiktion og fakta) til forskellige platforme og målgrupper i de aktuelle film- og medieindustrier
- processer og arbejdsgange forbundet med produktion, distribution, markedsføring og evaluering af film- og medieindhold i et digitalt medielandskab
- teorier om ideudvikling, formidlingsstrategier, projektstyring og kreative samarbejder
Færdigheder i at
- udvikle, producere, distribuere og evaluere mindre film- og medieproduktioner stilet mod en specifik platform og målgruppe
- analysere styrker og svagheder ved valg af forskellige fortælle/kommunikationsformer og strategier i en særlig kommunikationssituation
- arbejde praktisk og projektorienteret med video/lyd/tekst i fiktions- og fakta-formater
Kompetencer i at
- anvende film- og medievidenskabelige teorier samt viden om det aktuelle medielandskab til praktiske produktions- og distributionsforløb
- selvstændigt tilrettelægge, gennemføre og evaluere produktioner til specifikke kommunikationskontekster, herunder strategisk kommunikation på tværs af platforme
arbejde projektorienteret og reflektere over arbejdsformens muligheder i forhold til at løse
specifikke opgaver.
Der anvendes film- og medievidenskabelig teori rettet imod forskellige formidlingssituationer og kommunikationstyper bl.a. kommunikation i kreative mediesystemer, strategisk kommunikation, tværmedial kommunikation, ideudvikling, webdesign, æstetik og fortælleteori.
Der anvendes professionelt optageudstyr til produktion af mindst én produktionsøvelse.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Vejledning
- 325,5
- I alt
- 409,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve
- Krav til indstilling til eksamen
Den aktive undervisningsdeltagelse består af 2-3 godkendte øvelser stillet af underviseren. Øvelserne laves i grupper på maks. 5 studerende. En af øvelserne fra den aktive undervisningsdeltagelse danner grundlaget for materialet ved den mundtlige eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
For det Gymnasierettede Kandidattilvalg er censorformen med "Intern censur"
- Eksamensperiode
Januar
Se Eksamensdatoer - ”find tid og sted”. Planen vil blive offentliggjort ved semesterstart.
- Reeksamen
Bachelor
Gymnasierettet Kandidattilvalg:
https://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/film_medievidenskab
Februar
Se Eksamensdatoer - ”find tid og sted”.
Kriterier for bedømmelse
Se studieordning:
Bachelor, Film- og medievidenskab
Det Gymnasierettede Kandidattilvalg:
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HFMB00891U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidatsidefag
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- --
- Kursuskapacitet
- --
Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Kristoffer Rosbjerg Petersen (cfn157@hum.ku.dk)
- Kasper Bering Liisberg (kbl@hum.ku.dk)
- Anne Brostrøm Storgaard (abst@hum.ku.dk)
Undervisere
Anne Brostrøm Storgaard/Kasper Bering Liisberg/Kristofer Rosbjerg Petersen