HFAB00711U ARK Arkæologisk teori

Årgang 2025/2026
Engelsk titel

ARK Theory of Archaeology

Uddannelse

Forhistorisk eller Klassisk Arkæologi

Kursusindhold

I dette kursus vil den studerende stifte bekendtskab med en række af de overordnede problemstillinger, der knytter sig til faget arkæologi.

Kurset skal gøre den studerende i stand til at forholde sig kritisk til fortolkninger og analyser af arkæologisk materiale i forhold til arkæologiens teorihistorie: hvad er et arkæologiske materiale? hvor kommer ideer og koncepter fra? Hvordan bliver skiftende teoretiske orienteringer dannet? Hvilket videnskabsideal eller meta-narrativ ligger der bag en given arkæologisk fortolkning? Den studerende vil desuden blive udstyret med teoretisk viden og færdigheder, der skal gøre den studerende i stand til selvstændigt at koble teoretiske perspektiver til et konkret arkæologisk materiale.

Alt i alt giver kurset grundlaget for, at den studerende kan forstå og diskutere faget arkæologi – som akademisk disciplin, som kulturhistorisk fortælling og som en del af det moderne samfund.

Kursets første del introducerer arkæologiens teorihistorie og giver en oversigt over de teoretiske skoler, som har præget skiftende tendenser i arkæologiens faglige identitet. Kursets mere omfattende anden del afsøger muligheden for at koble arkæologisk (og antropologisk) teori med arkæologiens genstandsmateriale i kritiske analyser og fortolkningsarbejde. Undervejs vil den studerende blive inddraget i analyser, diskussioner og præsentationer.

I kurset vil der løbende blive uddraget pointer og problemstillinger fra to grundbøger. De anbefales læst før kursusstart, da de vil lette læsningen og forståelsen af kursets øvrige litteratur:

 

Bille, M., & T. F. Sørensen. 2019. Materialitet - en indføring i kultur, identitet og teknologi. 2. udgave. København: Samfundslitteratur.

 

Johnson, M. 2010. Archaeological Theory. An Introduction. Oxford: Blackwell.

Holdundervisning, forelæsninger, øvelser, studenteroplæg og diskussioner
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 12
  • Holdundervisning
  • 60
  • Forberedelse (anslået)
  • 154
  • Seminar
  • 12
  • I alt
  • 238
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Eksamensforudsætninger

Aktuelle studieordninger på Forhistorisk Arkæologi

Aktuelle studieordninger på Klassisk Arkæologi

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt undtagen Generativ AI
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur