HENKE2004U English - Free topic D: Identitetskonstruktioner: Italiensk renæssance i viktoriansk perspektiv
Det historiske begreb ’renæssance’ er 1800-tallets opfindelse, og på mange måder følte det 19. århundredes kunstnere, forfattere og kunstmæcener sig nært beslægtet med 1400- og 1500-tallets florentinere: Købedygtige industrimagnater i Manchester og Liverpool så sig som 1800-tallets Medicier, Dronning Victoria lod sig gladeligt afbilde som en Rafael Madonna, Robert Browning genskabte renæssancens malere i sine ’dramatic monologues’ i nær dialog med Giorgio Vasari etc.
Dette kursus ser på den italienske renæssance gennem det engelske 1800-tals optik i et samundervist forløb varetaget af en kunsthistoriker med speciale i renæssancen og en litterat med speciale i 1800-tallets England. Med udgangspunkt i myten om renæssancen som en kunstnerisk guldalder, studerer vi repræsentationen af individet i renæssancen og 1800-tallet i kunstnermyter – og selvfremstilling, i virkelige og fiktive portrætter, historiske romaner og noveller. Vi ser på mytologiseringen af enkeltværker som Leonardos Mona Lisa, på sammensmeltningen af kunstkritik og fiktion.
Som led i undervisningen foretages i november 2020 en 4-5-dages ekskursion til Firenze med besøg på museer med samlinger af renæssancekunst og diverse anglo-amerikanske institutioner med rødder i 1800-tallet.
Renæssancen: Billedkunst og arkitektur af Giotto, Masaccio, Donatello, Alberti, Botticelli, Leonardo, Rafael, Michelangelo, Vasari m.fl.
Tekster: Kilder fra perioden (inkl. Vasari) og kunsthistoriske analyser fra 1800-tallet til i dag.
1800tallet: Malerier af G.F. Watts, D.G. Rossetti, Edward Burne-Jones, Walter Crane, Spencer Stanhope – evt. også hele the Raphael Revival (William Dyce, Wintherhalter m.fl.). Skulptur af Alfred Gilbert, George Frampton
Tekster:
- Udvalgte Walter Savage Landor Imaginary Conversations (1840’erne og 1850’erne)
- Robert Browning, ‘Fra Lippo Lippi’, ‘Andrea del Sarto’, ‘Pictor Ignotus’, ‘My Last Duchess’ (1855) – i dialog med Vasari
- George Eliot, Romola (1862)
- A.C. Swinburne, ‘Notes on Designs of the Old Masters at Florence’ (1868)
- Walter Pater, Studies in the History of the Renaissance (1873)
- Henry James, ‘The Madonna of the Future’ (1873), evt. Portrait of a Lady (1881)
- Vernon Lee, ‘Amor Dure’ (1887/1890)
- E.M. Forster, Room with a View (1908)
- Category
- Hours
- Class Instruction
- 56
- Preparation
- 353,5
- Total
- 409,5
- Credit
- 15 ECTS
- Type of assessment
- Portfolio, A joint portfolio uploaded in digital exam: Deadline January 6th 2021Portfolio i form af en fri skriftlig hjemmeopgave på 21-25 sider.
- Exam registration requirements
This course only leads to exams Free Topic 1, Free Topic 2 and Free Topic 3.
Criteria for exam assesment
Course information
- Language
- English - Partially in Danish
- Course code
- HENKE2004U
- Credit
- 15 ECTS
- Level
- Full Degree MasterFull Degree Master choice
- Duration
- 1 semester
- Placement
- Autumn
- Schedule
- See schedule
- Course is also available as continuing and professional education
- Study board
- Study board of English, Germanic and Romance Studies
Contracting department
- Department of English, Germanic and Romance Studies
Contracting faculty
- Faculty of Humanities
Course Coordinators
- Lene Østermark-Johansen (7-72687677687570436b7870316e7831676e)