HDAÅ01331U ÅU DAN; Litteraturanalyse

Årgang 2022/2023
Engelsk titel

Literary Analysis

Kursusindhold

Litteraturanalyse giver forståelse af litterære teksters opbygning, æstetiske virkemidler og funktioner, herunder deres sproglige og mediemæssige perspektiver. Du tilegner dig viden om litteraturens hovedgenrer og om litteraturanalysens seks hoveddimensioner: udsigelse, narrativitet, komposition, billedsprog, rytme og tematik. Du lærer at beskrive og analysere litterære tekster med metodologisk bevidsthed og brug af faglig terminologi. Du lærer desuden at formidle dine analytiske iagttagelser og reflektere teoretisk og metodologisk over andres analyser.

 

Det er frivilligt at deltage fællesforelæsninger. Det er et tilbud til ÅU studerende.

Fællesforelæsninger:

 

Forelæser

Emne

Læsning

6/9

Sune Auken

Hvad er litteraturanalyse?

Ingen

 

 

Hovedgenrer

 

13/9

Erik Skyum-Nielsen

Epik

Jan Kjærstad: “Romankunsten fortjener en bedre kritik”

Kjell Askildsen: “Et deilig sted”

Herman Bang: “Irene Holm”

20/9

Erik Skyum-Nielsen

Lyrik

Ingen

27/9

Sune Auken

Drama

Aristoteles: Poetikken, kap 4-11

 

 

Grundbegreber

 

4/10

Erik Skyum-Nielsen

Billedsprog

Thomas Bredsdorff: “Tilbage til Aristoteles: Lille metaforteori”

11/10

Erik Skyum-Nielsen

Rytme

Dan Ringgaard: “Det metriske vers” og “Det frie vers”

 

 

EFTERÅRSFERIE

 

25/10

Sune Auken

Genre

Sune Auken: “Understanding genre”

2/11

Torben Jelsbak

Stil

Jean-Marie Schaeffer: “Den litterære stilistik og dens genstand”

 

 

Retninger

 

8/11

Jan Aage Rasmussen

Nykritik

Søren Baggesen: “Individuation eller frelse?”

15/11

Jan Aage Rasmussen

Strukturalisme og post-strukturalisme

Vladimir Propp: “Eventyrets morfologi”

Ferdinand de Saussure: ”Lingvistikkens objekt”

22/11

Gorm Larsen

Narratologi

Gorm Larsen: “Fortæller”

H.C. Andersen: “Hjertesorg”

Jan Sonnergaard: “William”

Til baggrund:

Stefan Iversen: “Handling”

Repeter også Aristotelesteksten fra forelæsning 4.

29/11

Erik Skyum-Nielsen

Hermeneutik og læsning. Impulsen fra Gadamer og Aage Henriksen

Aage Henriksen: “Litteraturundervisningens formål”

6/12

Sophie Wennerscheid

Køn og litteratur

Nina Lykke: “En postkønnet eller kvindelig cyberkultur?”

13/12

Krista Stinne Greve Rasmussen

Litteraturanalyse og litteraturhistorie

Meddeles senere.

Målbeskrivelser

Faglige mål

Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde kan være:
 

Bacheloruddannelser:

2019-ordningen
 

BA-sidefag:

2019-ordningen

 

Studieordningerne findes her.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 48
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 154,5
  • I alt
  • 412,5
Mundtlig
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Prøveformsdetaljer
Aktiv undervisningsdeltagelse. Den aktive undervisningsdeltagelse består af 2 bundne hjemmeopgaver på i alt 11-15 normalsider
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

Bunden hjemmeopgave