HDAÅ01331U ÅU DAN; Litteraturanalyse

Årgang 2021/2022
Engelsk titel

Literary Analysis

Kursusindhold

Litteraturanalyse giver forståelse af litterære teksters opbygning, æstetiske virkemidler og funktioner, herunder deres sproglige og mediemæssige perspektiver. Du tilegner dig viden om litteraturens hovedgenrer og om litteraturanalysens seks hoveddimensioner: udsigelse, narrativitet, komposition, billedsprog, rytme og tematik. Du lærer at beskrive og analysere litterære tekster med metodologisk bevidsthed og brug af faglig terminologi. Du lærer desuden at formidle dine analytiske iagttagelser og reflektere teoretisk og metodologisk over andres analyser.

 

Fællesforelæsninger E21:

Dato

Nr.

Forelæser

Emne

Læsning

7/9

1

Sune Auken

Hvad er litteraturanalyse?

Ingen

 

 

 

Hovedgenrer

 

14/9

2

Erik Skyum-Nielsen

Epik

Jan Kjærstad: “Romankunsten fortjener en bedre kritik”.

Kjell Askildsen: “Et deilig sted”

Herman Bang: “Irene Holm”

21/9

3

Erik Skyum-Nielsen

Lyrik

Dan Ringgaard: “Det metriske vers” og “Det frie vers”

28/9

4

Sune Auken

Drama

Aristotles: Poetikken, kap 4-11

 

 

 

Grundbegreber

 

5/10

5

Erik Skyum-Nielsen

Billedsprog

Thomas Bredsdorff: “Tilbage til Aristoteles: Lille metaforteori”

12/10

6

Erik Skyum-Nielsen

Rytme

Ingen

 

 

Efterårsferie

 

 

26/10

7

Sune Auken

Genre og retorik

Amy Devitt: “Integrating Rhetorical and Literary Theories of Genre.”

2/11

8

Torben Jelsbak

Stil

Jean-Marie Schaeffer: “Den litterære stilistik og dens genstand”.

 

 

 

Retninger

 

9/11

9

Jan Aage Rasmussen

Nykritik

Søren Baggesen: “Individuation eller Frelse”.

16/11

10

Svend Skriver

Hermeneutik

Søren Kjørup: “Hermeneutikken”

23/11

11

Gorm Larsen

Narratologi

Gorm Larsen: “Fortæller”

H.C. Andersen: “Hjertesorg”

Svend Åge Madsen “Kvindens skaber”

Jan Sonnergaard “William”

Svend Åge Madsen: “Manden uden aura”.

Til baggrund:

Stefan Iversen: “Handling”

Repeter også Aristotelesteksten fra forelæsning 4.

30/11

12

Jan Aage Rasmussen

Strukturalisme og post-strukturalisme

Vladimir Propp: “Eventyrets morfologi”.

7/12

13

Sophie Wennerscheid

Køn og litteratur

Jørgen Bruhn: “En postkønnet eller kvindelig cyberkultur?”

14/12

14

Sophie Wennerscheid

Kulturvidenskabelige tilgange

Nina Lykke: “En postkønnet eller kvindelig cyberkultur?”

Målbeskrivelser

Faglige mål

Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde kan være:
 

Bacheloruddannelser:

2019-ordningen
 

BA-sidefag:

2019-ordningen

 

Studieordningerne findes her.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 48
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 154,5
  • I alt
  • 412,5
Mundtlig
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Der er givet dispensation til, at kurset afsluttes med en bunden hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse i stedet for aktiv undervisningsdeltagelse, som er den prøveform, der fremgår af studieordningen.

Den aktive undervisningsdeltagelse består af 1 bunden hjemmeopgave på i alt 4-5 normalsider.
Den bundne hjemmeopgave har et omfang på 6-10 normalsider, og der gives 7 dage til besvarelsen.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

Syge-/omprøve: Samme som den ordinære prøve.

Prøve ved manglende beståelse af den aktive undervisningsdeltagelse: Bunden hjemmeopgave, 11-15 normalsider, der gives 7 dage til besvarelsen.