HDAK0067EU DAN; Dansk som andetsprog: Sprogbeskrivelse og andetsprogstilegnelse
Analysis of Learner Language and Second Language Acquisition
Dansk, Dansk som andet- og fremmedsprog (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
Kurset giver indføring i sprogbeskrivelse af voksne og unges brug af dansk som andet- og fremmedsprog. Der arbejdes med analyse af træk i dansk brugt som andetsprog i tale og skrift på alle sprogets niveauer (ortografi, fonologi, prosodi, morfologi, syntaks, ordforråd, tekstlingvistik og pragmatik) og med inddragelse af blandt andet et tilegnelsesteoretisk perspektiv.
Kursusspecifikke mål for KA-studerende
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af:
- det danske sprogsystem med inddragelse af sprogtypologiske, strukturelle og sociolingvistiske begreber
- forskelle mellem tale- og skriftsprog og implikationer for beskrivelsen af dansk skrevet eller talt som andet- eller fremmedsprog
- udvalgte videnskabelige problemstillinger inden for andet- og fremmedsprogstilegnelse og flersprogethed
- centrale videnskabelige diskussioner angående tilegnelse af andet- og fremmedsprog samt flersprogethed
- terminologi knyttet til kursets emne.
Færdigheder i at:
- analysere og forklare sproglige træk i dansk som andet- og fremmedsprog i tale og skrift
- analysere sproglige data ud fra et tilegnelsesteoretisk perspektiv
- identificere forskellige syn på sprog og tilegnelse i relevant fagligt og pædagogisk materiale
- planlægge og udføre mindre, empiriske undersøgelser
- anvende faglig terminologi præcist og relevant i sproglige analyser.
Kompetencer i at:
- udvælge og anvende metoder til analyse af talt og skrevet dansk sprog produceret af flersprogede indlærere og sprogbrugere på selvstændig og systematisk vis
- anvende sprogtypologisk og sociolingvistisk viden i det videre arbejde med at støtte tilegnelsen af dansk som andet- eller fremmedsprog hos flersprogede indlærere
- på grundlag af tilegnelsesteori og -modeller at kunne vurdere indlæreres danske sprog
- anvende tilegnelsesmodeller og -teorier i vurdering af undervisningsmaterialer.
Kursusspecifikke mål for BA-studerende
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af:
det danske sprogsystem med inddragelse af sprogtypologiske, struk-turelle og sociolingvistiske begreber
forskelle mellem tale- og skriftsprog og implikationer for beskrivelsen af dansk skrevet eller talt som andet- eller fremmedsprog
- centrale videnskabelige diskussioner angående tilegnelse af andet- og fremmedsprog samt flersprogethed
- terminologi knyttet til kursets emne.
Færdigheder i at:
- analysere og forklare sproglige træk i dansk som andet- og fremmed-sprog i tale og skrift
- analysere sproglige data ud fra et tilegnelsesteoretisk perspektiv
- planlægge og udføre mindre, empiriske undersøgelser
- anvende faglig terminologi præcist og relevant i sproglige
analyser.
Kompetencer i at:
- udvælge og anvende metoder til analyse af talt og skrevet dansk sprog produceret af flersprogede indlærere og sprogbrugere på selvstændig og systematisk vis
- på grundlag af tilegnelsesteori og -modeller at kunne vurdere indlæreres danske sprog.
Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordning på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2015-ordningen
KA-tilvalg:
Dansk som andet- og fremmedsprog 2022-ordningen
BA-tilvalg:
Dansk som andet- og fremmedsprog 2022-ordningen
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 45
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 157,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Bunden hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Fri mundtlig prøve med materiale
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0067EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Juni Søderberg Arnfast (arnfast@hum.ku.dk)