HDAK0052EU DAN; Medieteori og metode - Medier og mediehistorie
Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
Ofte står aktuelle medier i centrum for medieæstetiske og
–politiske analyser, men medierne har en historie. Det samme har
mediehistorieskrivningen.
Kurset har tre formål, som tidsmæssigt vil fylde nogenlunde lige
meget på kurset:
- Vi skal undersøge centrale medier og deres udvikling gennem de sidste omkring 150 år.
- Vi skal undersøge, hvordan forskellige mediehistorikere og mediehistoriske retninger har arbejdet: Hvad er deres objekt (værkerne, folkene bag, teknologien …)? Hvilken historie er det egentlig, de skriver (æstetik-, teknologi–, virksomheds-, receptions-, socialhistorie)? Hvilke kilder har de brugt (medieprodukterne, medievirksomhederne, brugernes tekster om medierne)? Hvad er deres erkendelsesinteresser?
- VI skal selv skrive mediehistorie. I en tre mindre portfolioopgaver skal de studerende i semesterets løb, gerne i grupper, selv finde og arbejde med mediehistoriske arkiver og kilder af forskellig art.
Kursusspecifikke mål for KA-studerende:
Ved prøven kan den studerende
demonstrere:
Viden om:
- Mediehistoriske og mediehistoriografiske emner og forhold
- centrale dele af mediehistoriens og mediehistorieskrivningens begreber, teorier og metoder.
Færdigheder i at:
- præsentere og diskutere den eller de væsentligste problemstillinger inden for mediehistoriens og mediehistorieskrivningen på en klar og nuanceret måde og med brug af områdets begreber
- redegøre for mediehistoriske og mediehistoriografiske teorier og metoder og diskutere begge dele selvstændigt
- anvende medieanalytiske værktøjer på relevant materiale.
Kompetencer i at:
- formulere og belyse nye problemstillinger inden formediehistorie og mediehistorieskrivning] selvstændigt og på videnskabelig vis
- tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde
- sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.
Kursusspecifikke mål for BA-studerende:
Ved prøven kan den studerende
demonstrere:
Viden om:
et udvalgt mediehistorisk og mediehistoriografisk emne med forståelse for dets betydning i en bredere faglig sammenhæng
relevante teorier og metoder.
Færdigheder i at:
- anvende mediehistoriske og mediehistoriografiske videnskabelige analyseredskaber og metoder samt begrunde anvendelsen af disse i forhold til den givne problemstilling
- give en reflekteret og selvstændig analyse af væsentlige problemstillinger inden for mediehistorisk og mediehistoriografisk emne
- formidle et fagligt stof og en faglig diskussion på en klar og veldokumenteret måde i overensstemmelse med akademiske normer.
Kompetencer i at:
- indplacere det valgte emne i en relevant mediehistorisk og mediehistoriografisk sammenhæng og forholde sig til de metoder, der anvendes på det pågældende felt
- arbejde selvstændigt med et emne.
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
2019-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg)
Alle studieordningerne findes her.
Litteratur (foreløbig liste)
Allen R. & Gomery, D. (1985). Film History – an Introduction. New York. McGraw-Hill.
Diesen, J.A. m.fl. (red). (2016) Den levende fortiden. filmhistorie og filmhistoriografi. Oslo: Universitetsforlaget.
Jensen, K.B. (red.) (2016). Dansk Mediehistorie 1-4. København: Samfundslitteratur.
Drotner, K. (2011). Mediehistorier. København: Samfundslitteratur.
Lauridsen, P.S. (2014). Sherlock Holmes i Danmark. København: Rosenkilde & Bahnhof.
Lauridsen, P.S. (2021). ”Krig”. I Lauridsen, P.S. & Svendsen, E. Medietemaer. København: Samfundslitteratur.
Svendsen, E. (2017). Mediehistorie. I Lauridsen, P.S. & Svendsen, E. Medieteori. København: Samfundslitteratur.
Tybjerg, Casper (in print). ”Danish-German Cinematic Interconnections and the Prospects of an Entangled Film Historiography”.
Winthrop-Young, G. (2011). Kittler and the Media. Cambridge: Polity Books.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Portfolio
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Portfolio, jf. Særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0052EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Palle Schantz Lauridsen (7-78686d6673797f456d7a7233707a336970)