HDAK0048EU DAN; Litteraturen er en kampsport
Literature is a Martial Art
Dansk (dette kursus kan også tages under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
”Sociologien er en kampsport”, har den franske sociolog Pierre
Bourdieu sagt. Udsagnet kunne imidlertid også gælde litteraturen,
der ud fra Bourdieus teori om sociale felter kan betragtes som en
arena for en løbende kamp om magt, status og de enhver tid
herskende normer for hvad der anerkendes som (god) litteratur.
Historisk tager denne kamp form af fx litterære fejder, polemik og
rivalisering mellem forfattere, litterære grupper og generationer,
der kæmper for at slå hinanden af banen og skabe sig selv en plads
i litteraturen.
På dette kursus skal vi udvikle værktøjer og metoder til at studere
og analysere disse magtkampe og opøve en kritisk bevidsthed om de
sociologiske faktorer og mekanismer, som gør at bestemte værker
eller forfattere kanoniseres og opnår klassikerstatus, mens andre
henvises til historiens glemsel. Hvad blev der af Lola Baidel?
Hvorfor røg Tove Ditlevsen og Vita Andersen i perioder ud af kanon
og hvorfor dukker de nu op igen? Hvem bestemmer spillets regler i
litteraturen?
Kampen om magt og smagsnormer er formentlig lige så gammel som
litteraturen selv, men knytter sig historisk især til etableringen
af det moderne litterære marked og forlagsvæsen og de tidlige
massemedier i 1800-tallet. På kurset skal vi følge tilblivelsen af
det moderne litterære felt i Europa og Danmark med nedslag i
historiske nøglefigurer som Charles Baudelaire, Gustave Flaubert,
Georg Brandes og det 20. århundredes litterære avantgarder og
modernismer. Vi skal analysere, hvordan litteraturhistorien bliver
til som en kamp mellem forskellige syn på litteraturens rolle i
samfundet og forskellige forfatterroller. Samtidig skal vi se på
forlagsbranchens udvikling og betydningen af det ændrede
mediebillede i perioden.
Kurset vil give en indføring i nyere litteratursociologiske
teorier, begreber og modeller til at studere samspillet mellem
bogmarkedets forskellige aktører under anvendelse af både
kvalitative og kvantitative metoder. Ligeledes vil kurset give
anledning til at stifte bekendtskab med nyere litteraturforskning,
der fokuserer på litteraturens sociale brug i en bredere
samfundskontekst.
Kursusspecifikke mål for KA-studerende:
Ved prøven kan den studerende
demonstrere:
Viden om:
- det danske bogmarked og det litterære felts historiske udvikling fra ca. 1870 til i dag
- nyere litteratursociologisk forskning og teoridannelse
- begreber og metoder til at analysere magtkampe og kanoniseringsmekanismer inden for det litterære felt
Færdigheder i at:
- præsentere, visualisere og diskutere udviklingstendenser på det danske bogmarked og det litterære felt på en klar og nuanceret måde og med brug af områdets begreber
- karakterisere og analysere ændringer i den litterære smag, vurderingskriterier og synet på forfatterollen i et historisk perspektiv
- anvende litteratursociologiske analyseredskaber og metoder samt begrunde anvendelsen af disse i forhold til den givne problemstilling
Kompetencer i at:
- formulere og belyse nye problemstillinger inden for litteratursociologien selvstændigt og på videnskabelig vis
- tage stilling til videnskabelige resultaters holdbarhed og rækkevidde
- sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.
Kursusspecifikke mål for BA-studerende:
Ved prøven kan den studerende
demonstrere:
Viden om:
- grundtræk ved det danske bogmarked og det litterære felts historiske udvikling fra ca. 1870 til i dag
- nyere litteratursociologisk forskning og teoridannelse
- begreber og metoder til at analysere magtkampe og kanoniseringsmekanismer inden for det litterære felt
Færdigheder i at:
- præsentere og diskutere udviklingstendenser på det danske bogmarked og det litterære felt på en klar og nuanceret måde og med brug af områdets begreber
- anvende litteratursociologiske analyseredskaber og metoder
- formidle et fagligt stof og en faglig diskussion på en klar og veldokumenteret måde i overensstemmelse med akademiske normer.
Kompetencer i at:
- belyse og analysere forhold på det danske bogmarked og det litterære felt i et historisk perspektiv
- sammenfatte og formulere sig med præcision og klarhed under overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder.
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
2019-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg)
Alle studieordningerne findes her.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveFri mundtlig prøve med materiale
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen eller som Danskfagligt emne 1 på Dansk KA 2019-ordningen, er der dog ekstern censur.
- Reeksamen
Fri mundtlig prøve med materiale
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0048EU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Torben Jelsbak (8-766c676e7564636d426a776f306d7730666d)