HDAK0018FU DAN; Tværmedialitet: Kompetencer, dannelse og læring i det digitale samfund
Competencies, literacies and learning in the digital society
Kurset Kompetencer, dannelse og læring i det digitale
samfund henvender sig til dig, der er interesseret i
undervisning og læringsprocesser - både i og uden for skoler – og i
hvordan disse processer påvirkes i det digitaliserede samfund. På
dette kursus vil vi veksle mellem teoretiske diskussioner og
afprøvning af denne viden i praksis.
De digitale mediers rolle i forbindelse med læring og dannelse er
et meget varmt debatemne i disse år. Fx kørte der hen over sommeren
2018 en debat i medierne om forbud mod mobiltelefoner i skolerne.
Sådanne debatter om digitale medier er vigtige og afspejler, at
skolerne står i en brydningstid. Beklageligvis bliver debatten ofte
fremstillet som en noget ufrugtbar tvekamp mellem
teknologi-optimistiske og teknologi-skeptiske positioner.
På dette kursus vil vi anlægge et mere nuanceret og konstruktivt
blik på, hvordan digitale medier skaber nye rammer for
undervisningen. Vi diskuterer og udvikler didaktiske perspektiver
på spørgsmål som: Hvordan kan man som lærer håndtere de
udfordringer, som fx mobiltelefoner og sociale medier stiller os?
Og omvendt, hvordan kan man udnytte de nye pædagogiske muligheder i
de digitale medier for at udforme en mere aktiv, personlig og
engagerende undervisning – fra anvendelse af diverse apps til
online undervisning?
Kurset behandler også den bredere problemstilling omkring, hvad det
vil sige at være en dannet borger i et digitaliseret samfund - ofte
diskuteres som digital dannelse. Kursets mål er således dels at
styrke de studerendes digitale færdigheder og kompetencer i at
forstå potentialer og problematikker hos nye medier, dels at gøre
dem til reflekterede undervisere, der kan forholde sig til og
inddrage IT og digitale medier i læringsforløb.
Kurset inddrager bl.a. litteratur om læringsteori, digitale medier
og dannelse. Forløbet udformes som et portfolioforløb, hvor den
studerende kommer til at udforske delvist selvvalgte
problematikker.
Kursusspecifikke mål
Eksaminanden kan:
- analysere digitale medier ud fra færdigheds-, kompetence- og dannelsesperspektiver.
- dokumentereviden om væsentlige problemstillinger knyttet til digitale mediers funktion i læringsmæssige og dannelsesmæssige sammenhænge.
- kunne anvende teoretisk og praktisk viden til at anvende digitale medier i undervisningsforløb på didaktisk reflekteret vis.beherske centrale mediedidaktiske og læringsteoretiske begreber
Faglige mål
Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde er:
Kandidatuddannelser:
2015-ordningen
BA-tilvalg:
2015-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg)
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Holdundervisning
- 56
- Undervisningsforberedelse
- 210
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Portfolio
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen, er der dog ekstern censur
- Reeksamen
Portfolio, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0018FU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 30
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Mogens Olesen (6-716e67756770426a776f306d7730666d)
Undervisere
Mogens Olesen