HDAK0016EU  DAN; Kommunikation: Trends i kommunikationsteori og -praksis

Årgang 2018/2019
Engelsk titel

Trends in communication theory and practice

Kursusindhold

Dette kursus handler om nye trends i samfundet og i organisationer, som du som kommende konsulent, projektleder eller videns- og kommunikationsmedarbejder skal kende til og kunne forstå igennem teoretiske perspektiver.

I disse år handler det i særlig grad om den radikale digitalisering som internettet, robotteknologi, kunstig intelligens og andet ny teknologi medfører. Organisationer er bekymrede for at blive ”disruptet”, politikere er bekymrede for samfundets konkurrencekraft og NGO’er er bekymrede for demokratiet.

På dette kursus tager vi både et konstruktivt perspektiv på, hvordan organisationer kan klare sig godt i fremtiden, og et kritisk perspektiv på, hvilke betydninger de nye tendenser har for samfund og demokrati. 

Arbejdsgivere forventer i stigende grad, at studerende er helt fremme ift. de nyeste trends og tendenser. Studerende forventes også at have en bred forståelse for De Store Teorier – og ikke mindst at kunne anlægge et teoretisk perspektiv på organisations- og samfundstendenser. Derfor har dette kursus fokus på de vigtigste trends i kommunikationsteori og praksis.

På dette kursus lærer du om de nyeste trends og Store Teorier ud fra et stramt undervisningskoncept, hvor de nyeste tendenser i samfundsudviklingen, organisationer, ledelse og kommunikation belyses via udvalgt kanonisk teori inden for sprogvidenskab, kommunikation, sociologi, idéhistorie og socialpsykologi.

Hver undervisningsgang har et selvstændigt tema og teoretisk perspektiv. På den måde er kurset en overflyvning over nogle af de vigtigste tendenser, du bør kende til. Ved at kombinere forskellige teorier og presserende temaer fra erhvervslivet ruster kurset dermed dig til et arbejdsmarked, hvor der stilles stadig større krav om teoretisk kompetence og viden om faglige problemstillinger.

Nogle af de spørgsmål vi vil fokusere på, er:

  • Hvad er de vigtigste nye muligheder og udfordringer i organisationer i dag?
  • Hvordan kan kommunikation bidrage til at forstå og udarbejde løsninger ift. den radikale digitalisering der sætter sig igennem?
  • Hvordan skabes bedst forandringer blandt medarbejdere der står foran nye teknologier og arbejdsformer?
  • Hvordan kan organisationer være vedkommende i en foranderlig omverden?
  • Hvordan forstår man bedst det moderne individ som forbruger/kunde/borger/bruger?
  • Hvilke forståelseshorisonter og analyseredskaber kan moderne sprogteori, kommunikationsteori, filosofisk teori, psykologisk teori og sociologisk teori bidrage med til de presserende samfunds- og organisationsudfordringer?       
  • Hvilke videnskabsteoretiske udfordringer opstår imellem de teoretiske perspektiver?

 

Kurset består af 9 undervisningsdage. Hver dag har det samme koncept:  

  • Store teorier introduceres og diskuteres via forelæsning og gruppeoplæg.  
  • Vi fokuserer på videnskabsteoretiske problemstillinger og relaterer til andre teorier. 
  • Gæsteoplæg fra erhvervslivet med et praktisk perspektiv på dagens tema vil forekomme på udvalgte dage.
  • Grupper arbejder med en tendens i form af en case; grupper udarbejder perspektiver, analyser og rådgivningspointer med særlig fokus på forretning. Med case forstås her et eksempel.  
     

Kurset har få elementer fra to tidligere kurser: ”Sprog og norm” og ”Forretningsforståelse for humanister”. Det kommer særligt til udtryk ved kursets fokus på nye forretningsmodeller, diskurser og normer for adfærd på fx internettet. 

Målbeskrivelser

Faglige mål
Eksaminanden kan:

  • demonstrere overblik over centrale aspekter af den gennemgåede teori. 
  • afgrænse, analysere og præsentere en selvvalgt teori inden for de gennemgåede teorier og diskutere de videnskabsteoretiske implikationer og problemstillinger i relation til 2-3 andre teorier. 
  • demonstrere evne til at finde relevante eksempler og cases 
  • behandle en relevant selvvalgt case ud fra dele af det gennemgåede teori og demonstrere udførlig analyse af casen ud fra et selvvalgt teoretisk perspektiv.
  • demonstrere evne til at perspektivere fra teorier og cases til relevante problemstillinger i et fremtidigt arbejdsliv.

 

Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:

Kandidatuddannelser:
2015-ordningen

BA-tilvalg:
2015-ordningen (enkeltstående BA-tilvalg) 

Alle studieordningerne findes her.

Kursets litteratur er baseret på 1-2 grundbøger med sekundære tekster samt artikler med primære tekster, der downloades fra nettet. Derudover skal studerende også tilføje selvvalgt litteratur i begrænset omfang. 

De 9 dage har følgende tematiske overskrifter, der indrammer de mest presserende spørgsmål moderne organisationer står med for tiden:
1.Hvordan lever mennesker både fysisk og digitalt i dag? Phygitale livsverdener, personaer og touchpointanalyser. Belyst via systemteori og feltteori.

2.Hvilke muligheder og udfordringer giver internettet for adfærd, politik, markedsføring og forretning? Internettendenser, sociale medier og big data. Belyst via netværksteori.

3.Hvad kommer smarte algoritmer til at betyde for vores adfærd og arbejdsformer? Kunstig intelligens i alt. Belyst via sprogvidenskabelig og semiotisk teori.

4.Hvordan vil robotteknologi påvirke interaktioner i fremtiden? Interaktion i en menneske-maskine tidsalder. Belyst via multimodal og fænomenologisk teori.

5.Hvordan skabes normer og diskurser på internettet? Fake news, radikale konstruktioner og bobler i medierne. Belyst via postmodernisme og poststrukturalistisk teori.

6.Hvilke nye muligheder og udfordringer har organisationer for at drive forretning i en hyperkompleks verden? Rebranding i en transparent verden. Belyst via Corporate Communication-teori

7.Hvordan kan kunder, brugere og borgere få en ”bedre” adfærd? Social Proof, Nudging og Gamification. Belyst via sociologisk og kognitiv adfærdsteori.

8.Hvad kræves der af moderne forretningsledelse? Agile og Lean innovationsmodeller,
disruption og transformation af mindset. Belyst via systemetisk identitetsteori og ideologikritisk teori.

9.Hvad skal studerende være beredt på og have kompetencer til? Fremtidens kommunikatør i en digitaliseret og automatiseret verden. Belyst via Frankfurterskolens kritik.
Underviser på kurset er Ph.d. Brian Due, lektor i kommunikation og innovation på Nordiske Studier og Sprogvidenskab. Brian har mange års erfaring med forskning i innovation og kommunikation. Brian er også partner i et innovationsfirma, der bl.a. rådgiver organisationer i nyeste tendenser
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri skriftlig hjemmeopgave
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages som Specialiseringsmodul 3 på Dansk KA 2015-ordningen, er der dog ekstern censur.
Reeksamen

BA-studerende: Fri hjemmeopgave og studierapport, der dokumenterer, at den studerende har arbejdet med at tilegne sig de kompetencemål, der gæl-der for det modul, fagelementet indgår i. Studierapporten indgår i bedømmelsen med ca. 1/3.
KA-studerende: Fri hjemmeopgave, jf. Særlige bestemmelser i studieordningen.

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • Undervisningsforberedelse
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 146,5
  • I alt
  • 412,5