HDAK0007FU DAN; Danskfagets didaktik
Teaching Danish, A-level
Dansk (gymnasierettet)
Hvordan underviser man i dansk i gymnasiet? I hvert fald ikke bare som man gjorde før i tiden. Med gymnasiereformerne i 2005 og 2017 er der kommet et forstærket fokus på didaktiske metoder og på samspillet mellem fagene. Danskfaget må forholde sig til sin rolle i gymnasiets helhed, til fagets læringsmål, til en stadig voksende stofmængde og til elevgrupper i hastig forandring. Kurset i Danskfagets didaktik skal forberede jer på den komplekse og fascinerende gymnasiale virkelighed – både gennem ’klassisk’ akademisk arbejde og gennem aktionslæring, hvor praksisdelen spiller tæt sammen med det teoretisk-analytiske. Vi skal arbejde med danskfaget i gymnasiet (især stx og hf) ud fra en række forskellige vinkler og i både historisk og aktuelt perspektiv. Kurset er bygget op om flg. tyngdepunkter:
- Danskfaget – universitet, ungdomsuddannelse, folkeskole
- Styredokumenter (fx læreplaner) for dansk (stx og hf)
- Læringsprocesser i klasserummet, herunder interaktionsformer
- Fagdidaktik - litteratur, sprog og medier
- Undervisningspraktik i gymnasiet/hf. I får tilbudt praktikplads (typisk parvis) til såvel undervisningsobservation som planlægning og gennemførelse af undervisningsforløb over fx 3-5 moduler
I bliver præsenteret for en betydelig mængde faglitteratur i
relation til disse emner. Desuden både træner og evaluerer vi
praktisk undervisning. Et vigtigt mål er at skærpe jeres bevidsthed
om undervisningens greb og processer og om metoder til at beskrive
og reflektere over dem. Vi inddrager gymnasiefagets tre
hovedvinkler (litteratur, sprog og medier) og diskuterer løbende
hvordan man bedst muligt kan integrere dem i undervisningen.
Hvordan arbejder man fx seriøst med undervisning i skriftlighed
eller i litterær forståelse? Hvordan gør man elever til subjekter i
undervisningen og giver dem samtidig et ”taxonomisk løft”? Det skal
I være med til at levere forslag til. Der vil således også blive
rig lejlighed til at genoverveje danskfagets typiske greb og
begreber, når vi skal analysere konkrete teksters liv i
undervisningsforløbene.
Faglige mål
Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde kan
være:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2015-ordningen
Et særtræk ved kurset er praktikelementet: I møder en udfordrende virkelighed, når I underviser på gymnasier med en lærer som vejleder. Erfaringerne gennemdrøftes på holdet og kan danne grundlag for eksamen i form af en fri skriftlig hjemmeopgave med danskdidaktiske overvejelser i tilknytning til det afprøvede undervisningsforløb.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- I alt
- 412,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Fri skriftlig hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Censurformen er dog ekstern censur, hvis kurset tages under Dansk KA 2015-ordningen
- Reeksamen
Fri skriftlig hjemmeopgave (jf. særlige bestemmelser i studieordningen).
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HDAK0007FU
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 30
Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Anders Østergaard (5-68766c7a7b476f7c7435727c356b72)