HDAB0036FU DAN; Kommunikation: Procesledelse og facilitering

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Process Management and Facilitation

Kursusindhold

Vil du være ekspert i sociale processer og gruppedynamik? Vil du have praktisk viden og essentielle kompetencer, som gør dig til en eftertragtet medarbejder, der kan organisere og facilitere afgørende processer såsom virtuelle møder, udviklingsworkshops, innovation, forandring og teambuilding? Så er dette kursus netop noget for dig.

 

Kurset handler om facilitering af sociale processer – lige fra tilrettelæggelsen af et fantastisk idéudviklingsmøde i en lille virksomhed til organisering af en 3-årig forandringsproces i en større organisation. Alle disse processer er med til at skabe en organisation og ved at involvere medarbejdere i udviklingen af den, får de større ejerskab til det, der foregår. Derfor har ledere og rådgivere stor fokus på hensigtsmæssig tilrettelæggelse af organisationens interne og eksterne processer.

 

På kurset lærer du helt konkret at facilitere store og små processer, hvor mennesker skal fra et A til et B. Du lærer at lave drejebøger og lede projekter, og du får forståelse for, hvordan samtalebaserede metoder kan bruges til at skabe ny erkendelse hos andre eller få dem til at se på samarbejdet med deres kolleger på en ny måde. Kurset bygger bl.a. på teorier fra socialpsykologi, kommunikation, ledelse, sociologi, dramaturgi, organisationsteori og pædagogik. Alle undervisningsgange er tilstræbt organiseret med et mix af teori og metode, øvelser og diskussion, besøg og gæster, og der er et løbende fokus på at knytte det teoretiske an til konkret praksis.

 

For at klæde dig på med praktisk erfaring vil du sammen med dine medstuderende indgå i case-grupper, hvor hver gruppe har til opgave at finde en relevant case-virksomhed eller -organisation, hvor de kan planlægge, arrangere og facilitere en intern proces for medarbejderne – fx et virtuelt seminar eller en virtuel idéudviklings-workshop Derfor indebærer kurset fokuseret samarbejde i case-grupperne – også uden for undervisningen – og hver gruppe skal tage ejerskab over deres eget case-arbejde. Under undervisningen bliver der naturligvis sat god tid af til sparring, supervision og vejledning fra undervisere. Du kan roligt regne med at lære en masse, udvikle din professionelle profil, have det sjovt og få fart over feltet.

 

Dine tillærte kompetencer kan du bruge til at lede møder, tilrettelægge workshops og organisere længere forløb med erklærede formål såsom ejerskab, samarbejde, forandring eller innovation. Det er noget, som flere og flere jobtyper kræver kendskab til – lige fra underviseren til kulturmedarbejderen – og som særligt er relevant for kommende facilitatorer, proceskonsulenter, projektledere, teamledere, HR-konsulenter og kommunikationsrådgivere.

Målbeskrivelser

Faglige mål

Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde er:
 

BA-tilvalg:

Kommunikation, 2020-ordningen
 

Studieordningen findes her.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 210
  • Eksamensforberedelse
  • 118,5
  • I alt
  • 412,5
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Point
15 ECTS
Prøveform
Portfolio
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

Portfolio, jf. Særlige bestemmelser i studieordningen