HDAB0002FU DAN; Medieanalyse 2

Årgang 2018/2019
Engelsk titel

Media Analysis 2

Kursusindhold

OBS: Da der træder en ny studieordning for bacheloruddannelsen i Dansk i kraft pr. 1.9.2019, er foråret 2019 sidste gang, kurset Medieanalyse 2 udbydes.

Fællesforelæsning F19:

 

13. februar       Tværmedialitet (Helle Kannik Haastrup)

27. februar       Smag og afsmag - medier og segmenter  (Palle Schantz Lauridsen)

  • Gripsrud, Jostein (2010): ”Forskelle: Sociale skel, livsstil og smag” in Mediekultur, mediesamfund (Hans Reitzels Forlag, 2. udgave). Absalon
     

13. marts          Public service og offentlighed (Palle Schantz Lauridsen)

  • Lauridsen, P.S. (2015): ”Tv – fra broadcasting til streaming” i Lauridsen, P.S. & E. Svendsen Medieanalyse, København: Samfundslitteratur.
  • Habermas, J. (2012): “§18 - Fra det kulturræsonnerende publikum til det kulturkonsumerende publikum”, I: Habermas, J. Borgerlig offentlighed. København. Informations Forlag
     

27. marts          Den personlige mediefortælling (Helle Kannik Haastrup)

  • Helle Kannik Haastrup (2018): Kapitel 16: Celebrityteori In. Medieteori (Lauridsen & Svendsen red.). Samfundslitteratur
     

10. april             Medier som miljø: Medium Theory og Medieøkologi (Mogens Olesen)

  • McLuhan, Marshall (1964), Mennesket og Medierne (U.M.), kap. 1, ”Mediet er budskabet” (s. 17-36)
  • Olesen, Mogens (2018), ”Medier som miljø: Medium Theory og Medieøkologi”, kap. 4 fra Lauridsen & Svendsen (red.) Medieteori, Samfundslitteratur.
     

8. maj                 Medier, forbrug og hedonisme - hvem er forbrugeren? Et diakront blik på metaforer for forbrugeren og forbrug i et oplevelses- og nydelsesmæssigt perspektiv.(Kasper Bering Liisberg)

  • Per Østergaard & Christian Jantzen (2000). Shifting perspectives in consumer research: From buyer behaviour to consumption studies. In: Suzanne Beckmann & Richard Elliott (Eds.), Interpretive Consumer Research. (s. 9 - 24). Copenhagen: Copenhagen Business School Press.
  • Christian Jantzen, Tove Arendt Rasmussen & Mikael Vetner (2006). Bag om dillen. Oplevelsesøkonomiens aktive forbruger. In: Christian Jantzen & Jens F. Jensen (Eds.), Oplevelser: Koblinger og transformationer. (s. 145-156). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.
  • Christian Jantzen & Per Østergaard (2007). NYD DET! NYD DET! Den moderne hedonisme og dens mentalitetshistoriske forudsætninger. In: Christian Jantzen & Tove Arendt Rasmussen (Eds.), Oplevelsesøkonomi: Vinkler på forbrug. (s. 83 - 114). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.
     

22. maj              Sociale medier og privacy (Louise Yung Nielsen)

  • danah boyd (2014): It's Complicated. The Social Lives of Networked Teens, Yale University
    Press (Chapter 2: ”Privacy: Why do youth share so publicly”)

plus evt. en ekstra tekst

Målbeskrivelser

Faglige mål

Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde er:
 

Bacheloruddannelser:

2012-ordningen

 

Studieordningen findes her.

Holdundervisning og fællesforeslæsninger.
Studievejledningen overtager et par enkelte forelæsningsgange.

OBS: Deltagelse i studieteknik er obligatorisk.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 59
  • Forelæsninger
  • 14
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 105
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bunden skriftlig hjemmeopgave
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

Bunden skriftlig hjemmeopgave