HAUK0033FU AUD; Fordybelseskursus B: IKT
Afventer
Audiologopædi
Emner på kurset vil bl.a. være:
Teknik vs. pædagogik, logopædens rolle i forhold til IKT,
hjælpemidlets indflydelse på kommunikation, overordnet gennemgang
af de mest almindelige teknologier, redskaber til produktion af
kommunikationsmaterialer samt implementering af IKT i daglig nær-
og fjernkommunikation.
Målet er, at de studerende i forhold til deres uddannelsesniveau
tilegner sig såvel teoretisk som praktisk viden om og forståelse
for IKT hjælpemidlers funktion i den logopædiske praksis, såvel på
børne- som på voksenområdet og kan indtænke hjælpemidlerne i den
specialpædagogiske praksis.
Kursusspecifikke mål for KA-studerende
Ved prøven kan den studerende:
- Indtænke teknologier i forbindelse med kommunikationsvanskeligheder af forskellig karakter
- Få et kendskab til såvel tekst- som symbolbaserede kommunikationsværktøjer
- Vurdere muligheder for alternativ betjening
- Vurdere omgivelsernes behov for støtte i forhold til en succesfuld implementering
- Vejlede om opbygning og organisering af ordforråd i forskellige typer hjælpemidler
- Udarbejde relevant materiale til symbolstøttet kommunikation, herunder redskaber som Talking Mats
- Præsentere og diskutere de væsentligste årsager til et kommunikationsredskabs manglende succes i et menneskes liv
- Redegøre for nogle af de teorier der omhandler menneskers brug af ASK (Alternativ og Støttende Kommunikation)
- Inddrage viden om behovet og muligheden for at anvende eksempelvis sociale netværksværktøjer som et forstærkende og/eller udviklende element i brugen af ASK
- I den sammenhæng dokumentere overblik over og viden om de teknologiske muligheder
Kursusspecifikke mål for
BA-studerende
Ved prøven kan den studerende:
- Indtænke teknologier i forbindelse med kommunikationsvanskeligheder af forskellig karakter og redegøre for valg af kompenserende teknologi set i forhold til funktionsnedsættelsens omfang
- Får et kendskab til såvel tekst- som symbolbaserede kommunikationsværktøjer
- Vurdere muligheder for alternativ betjening
- Vurdere omgivelsernes behov for støtte i forhold til en succesfuld implementering
- Udarbejde relevant materiale til symbolstøttet kommunikation, herunder redskaber som Talking Mats
- Perspektivere udviklingsmuligheder set i forhold til det kompenserende redskabs funktioner
- Vurdere behov og muligheder for at involvere brugerens
omgivelser i forhold til hjælpemidlets fortsatte udbygning
vise hvordan teorier om sproglig udvikling kan inddrages i opbygning af et ASK-redskab
Studieordninger
Kurset kan læses under følgende studieordninger på
Audiologopædi:
Kandidatuddannelser:
2020-ordningen
2019-ordningen
2008-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen
Alle studieordningerne findes her.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 73
- Eksamensforberedelse
- 105
- I alt
- 206
Bemærk at kurset kun oprettes ved minimum ca. 20 tilmeldte
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Portfolio
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis du tager kurset som Fordybelseskursus 5 eller 6 på KA-ordningen 2020, er der dog ekstern censur
- Reeksamen
Portfolio, jf. de særlige bestemmelser i studieordningen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HAUK0033FU
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Kursuskapacitet
- 35
- Kurset udbydes også til efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Rikke Vang Christensen (6-847b7d7d7775527a877f407d8740767d)
Undervisere
Michael Hjort-Pedersen