HAUK0032FU AUD; Fordybelseskursus C: Rehabilitering af børn med høretab
Audiologopedic Specialisation C
Audiologopædi
Kurset omhandler børn med høretab. Der tages udgangspunkt i 9
overordnede emner:
1. Baggrundsviden: Neurologiske aspekter, hørelse og høretab,
2. Høreteknologi,
3. Typiske udfordringer for og hos børn med høretab,
4. Høretekniske hjælpemidler i hjem, institution og skole,
5. AVT til familier
6. Forældreperspektivet,
7. Auditive verbale strategier anvendt i skolen,
8. Pædagogiske tiltag i institution og skole,
9. Samarbejde omkring barnet.
Kurset vil foregå i Decibels lokaler (Landsforeningen for børn og
unge med høretab), Rygårds Allé 43, 2900 Hellerup.
Faglige mål
Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde kan
være:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2008-ordningen
BA-tilvalg:
2019-ordningen
Alle studieordningerne findes her.
Eksempler på litteratur:
Dornan, D., L. Hickson, og B. Murdoc. (2010). Is auditory verbal therapy effective for children with hearing loss? The Volta review, 2010:110
Estabrooks, W. et al. (Ed). (2016). Auditory Verbal Therapy, for young children with hearing loss and their families, and the practioneers who guide them. San Diego, CA: Plural Publishing inc.
Flexer, C. (2011). Cochlear Implants and neuroplasticity: linking auditory and practice. Cochlear Implants International, 2011:12
Percy-Smith, L. (2016). Born deaf – growing up hearing. Outcomes of Pediatric Cochlear Implantation in Denmark. Ph.D dissertation, 2016.
Percy-Smith, L., et al. (2017). Auditory verbal habilitation is associated with improved outcome for children with cochlear implant. Cochlear Implants International, 2017:19
Sharma, A., Campbell, J., & Cardon, G. (2015). Developmental and compensatory plasticity in deafness: evidence from the P1 and N1 Cortical Auditory Evoked Potential in cochlear implanted children. International Journal of Psychophysiology, 95(2): 135-144.
Rekkedal (2013). Teachers' use of assistive listening devices in inclusive schools. Scandinavian Journal of Disability Research, 16:4, 297-315.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 105
- Holdundervisning
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 73
- I alt
- 206
Bemærk at kurset kun oprettes ved minimum ca. 20 tilmeldte.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringBunden hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Bunden hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HAUK0032FU
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Uden for skemastruktur
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jane Lignel Josvassen (6-707f803d3f4049717e7637747e376d74)
Undervisere
Undervisere vil være Cand. mag. audiologopæd, Ph.d Lone Percy-Smith, Cand. mag. audiologopæd, LSLS cert. AVT Jane Lignel Josvassen og forskellige inviterede oplægsholdere