AØKK08430U Seminar: Analyse af indsamlede (survey)data

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Seminar: Analysis of survey data

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i økonomi

Seminaret er primært for KA studerende ved Økonomisk Institut.

Kurset har en relation til stikprøveteori-kurset, Multivariat analyse og kategoriserede data samt med sommerskole i videregående statistik

Kursusindhold
  • Vurdering af om indsamlede data er repræsentative
  • Vurdering af de vægte datamaterialet er udstyret med
  • Udarbejdelse af vægte på et indsamlet datasæt
  • Brug af vægte i forbindelse med analyse af data
  • Udarbejdelse af skalaer
Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne opfylde de beskrevne læringsmål i kandidatstudieordningen
(ikke-obligatorisk): samt at kunne : jf. ministeriets retningslinjer (link) om

- Viden: om indsamling af survey data samt udarbejdelse af skalaer

- Færdigheder: Vurdere om datasættet er repræsentativt

- Kompetencer: Udarbejde vægte og gøre brug af vægte i forbindelse med statistiske analyse

 

Suppleret af overordnet målbeskrivelse for seminarer som fremgår af fagstudieordningen

Stikprøveteori for økonomi og erhverv. Anders Milhøj (kan downloades)

SURVEY Design, stikprøve, spørgeskema, analyse. Red af. Morten Frederiksen m. fl. Hans Reitzels forlag 2017

BA i Økonomi eller lignende.
De statistiske kurser på Polit.
Kursets relation til andre kurser/​emner/​områder: Kurset har en relation til stikprøveteori-kurset, Multivariat analyse og kategoriserede data samt med sommerskole i videregående statistik.
I løbet af seminaret øves den studerende i selvstændigt at
- identificere og afklare en problemstilling,
- udsøge og udvælge relevant litteratur,
- udarbejde en skriftlig akademisk opgave og
- præsentere samt diskutere sin opgave med de andre studerende på seminaret.

Obligatoriske aktiviteter i seminaret:
- Kick-off møde.
- Research og litteratur søgning.
- Skrivning af seminaropgave.
- Præsentation af eget projekt og opgave.
- Opponering på en anden studerendes opgave.
- Aktiv deltagelse i diskussioner på klassen og til præsentationerne.

Formålet med præsentationen er, at den studerende øver sine mundtlige færdigheder, øver at give kontruktiv feedback og selv modtage feedback. Den mundtlige præsentation er ikke en del af eksamen og der gives ikke karakter for den mundtlige præsentation.

Før præsentationerne skal din færdige seminaropgave uploades i Absalon, som opponenterne/holdets deltagere skal læse og kommentere på. Det er vigtigt, at opgaven er så færdig som muligt, da værdien af feedbacken og kommentarerne til præsentationen er stærkt forbundet med færdighedsgraden af seminaropgaven.
Underviseren definerer, hvilke materialer er tilladt til præsentationerne.

Efter præsentationerne kan du på baggrund af feedbacken foretage en MINDRE rettelse af seminaropgaven. Det er IKKE meningen, at opgaven omskrives eller at skrivning påbegyndes EFTER præsentationen er foretaget.
Tidsplan efterår 2024:

• Kick-off møde: uge 36
• Frist for aflevering af aftalepapir/​projektbeskrivelse: 1. oktober kl. 10:00.
• Frist for upload af seminar-opgave i Absalon: En uge før præsentationerne.
• Præsentationer: I perioden 20. november - 11. december: Aftales nærmere på kick-off mødet.
• Fælles afleveringsdato for alle seminarer: 20. december kl. 10.00.



Tidsplan forår 2025:

• Kick-off møde: uge 6
• Frist for aflevering af aftalepapir/​projektbeskrivelse: 1. marts kl. 10:00.
• Frist for upload af seminar-opgave i Absalon: En uge før præsentationerne.
• Præsentationer: I perioden 1. – 23. maj: Aftales nærmere på kick-off mødet.
• Fælles afleveringsdato for alle seminarer: 1. juni kl. 10.00.



Seminaret har et stort overlap med stikprøveteori-kurset og (noget mindre) med sommerskole i videregående statistik.

Der vil blive stillet datasæt til rådighed fra PISA, European Social Survey (ESS) og udvalgte data fra en arbejdsmiljøundersøgelse. De studerende må gerne komme med deres eget datasæt.

Al information vedr. seminaret kommunikeres via Absalon inklusiv hvor aktiviteterne afholdes, hvorved det er vigtigt, at du selvstændigt opsøger information i Absalon, så snart du er tilmeldt faget.

Der vil kunne blive stillet datasæt til rådighed fra PISA, European Social Survey (ESS) og udvalgte data fra en arbejdsmiljøundersøgelse. De studerende må gerne komme med deres eget datasæt.
  • Kategori
  • Timer
  • Projektarbejde
  • 186
  • Seminar
  • 20
  • I alt
  • 206
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
Point
7.5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Individuel eller i grupper op til 3.
Seminaropgave på 15 normalsider ved 1 studerende, 22,5 normalsider ved 2 studerende og 30 normalsider ved 3 studerende.
Se yderligere eksamensinformation i kandidatstudieordningen
Krav til indstilling til eksamen

Deltagelse i alle seminarets aktiviteter som beskrevet i studieordningen.

Reeksamen: Aflever og godkendt synopsis.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

til seminaropgaven.

Undervisere definerer hvad er tilladt til præsentationerne.

Brug af AI-værktøjer er tilladt. Du skal forklare, hvordan du har brugt værktøjerne. Når tekst udelukkende eller primært er genereret af et AI værktøj, skal værktøjet citeres som en kilde.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Eksamensoplysninger:

Seminaropgaven skal afleveres i Digital Exam.

Fælles afleveringsfrist for alle seminarer er: 20. december kl. 10:00 i efterårssemestret og 1. juni kl. 10:00 for forårssemestret.

Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen og frister på eksamenssiderne på KUnet:  kandidatstuderende.

 

Reeksamen

Reeksamen:

Individuel seminaropgave på 15 normalsider. Se yderligere eksamensinformation i studieordningen.

Indskrevne studerende kan læse mere om reeksamen og frister på eksamenssiderne på KUnet:  kandidatstuderende.

Kriterier for bedømmelse

For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation  og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse samt de i studieordningen opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.