AØKK08348U Seminar: Strategisk Værdiansættelse af en Virksomhed
Seminar: Strategic Valuation of a Firm
Det overordnede formål med seminaret, er at anvende strategisk analyse med henblik på kvantificering af fremtidig vækst for en virksomhed.
Formålet opnås ved anvendelse af klassiske strategiske modeller til at finde væksten for en virksomhed (eller en mindre del heraf) på mellemlang og lang sigt (budgetperiode og terminalperiode). Denne vækst er netop den der anvendes i klassiske værdiansættelser. Idet der er altoverskyggende fokus på den strategiske del og heraf vækst, er WACC og de regnskabsmæssige elementer ikke relevante i dette seminar.
- ”Når regnskabsanalysen udbygges med strategisk analyse, kaldes den en fundamentalanalyse i den amerikanske litteratur om aktieanalyse. Den strategiske analyse har til formål at afdække de faktorer – ikke-finansielle værdidrivere – såvel internt i virksomheden som i dens omverden, der har væsentlig betydning for værdiskabelsen, og analysere deres konsekvenser for de finansielle værdidrivere. Ændrer virksomheden f.eks. sin strategi for produkter eller markeder, går fra egenproduktion til køb udefra (outsourcing), eller sker der markante ændringer i virksomhedens konkurrence- eller markedsforhold, kan det kræve endog betydelige ændringer i estimaterne af de finansielle værdidrivere for de kommende år.”
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne opfylde de beskrevne læringsmål i kandidatstudieordningen, samt at kunne:
- Strukturere et paper.
- Argumentere og fremlægge argumenter i et paper.
- Analysere teori og data.
- Anvende en analyse på en real-life situation.
- Kvantificere en strategisk analyse
- Videreudvikle konklusionen af en analyse så den er anvendelig og relevant for en person der udfører værdiansættelser i praksis.
PEST, Porter’s Five Forces, Value Net, VRIO & VRIN, Værdikæde, mm. Dette er klassiske modeller indenfor strategisk analyse og formodes kendt af de studerende.
Det skal bemærkes at der ikke indgår strategiformulering i dette seminar, udelukkende strategisk analyse med henblik på kvantificering af værdi-drivers til estimation af fremtidig vækst for en virksomhed.
Dette seminar lægger sig i naturlig forlængelse af klassisk strategi og værdiansættelse. Desuden komplementerer seminaret fint andre seminarer som værdiansættelse, strategi og Anvendt Corporate Finance.
- identificere og afklare en problemstilling,
- udsøge og udvælge relevant litteratur,
- udarbejde en skriftlig akademisk opgave og
- præsentere samt diskutere sin opgave med de andre studerende på seminaret.
Obligatoriske aktiviteter i seminaret:
- Kick-off møde.
- Research og litteratur søgning.
- Skrivning af seminaropgave.
- Præsentation af eget projekt og opgave.
- Opponering på en anden studerendes opgave.
- Aktiv deltagelse i diskussioner på klassen og til præsentationerne.
Der er ingen egentlig undervisning og den studerende kan ikke forvente vejledning af underviseren. Hvis underviser giver et par undervisningsgange eller giver mulighed for vejledning afklares dette samt forventninger hertil på kickoff-mødet.
Proces:
Det anbefales på det kraftigste, at du allerede før semesterstart går i gang med at finde et emne at skrive om.
Før præsentationerne skal din næsten færdige seminaropgave uploades i Absalon, som opponenterne/holdets deltagere skal læse og kommentere på. Det er vigtigt, at opgaven er så færdig som muligt, da værdien af feedbacken og kommentarerne til præsentationen er stærkt forbundet med færdighedsgraden af seminaropgaven.
Efter præsentationerne kan du på baggrund af feedbacken foretage en MINDRE rettelse af seminaropgaven.
Seminaropgaven uploades derefter i Digitale Eksamensportalen til bedømmelse senest den under "Eksamen" angivne frist.
• Kick-off møde: uge 36
• Frist for aflevering af aftalepapir/projektbeskrivelse: 1. oktober kl. 10:00.
• Frist for upload af seminar-opgave i Absalon: En uge før præsentationerne.
• Præsentationer: I perioden 20. november - 11. december: Aftales nærmere på kick-off mødet.
Fælles eksamensdato for alle seminarer medio december (se eksamensplan).
Tidsplan forår 2024:
• Kick-off møde: uge 6
• Frist for aflevering af aftalepapir/projektbeskrivelse: 1. marts kl. 10:00.
• Frist for upload af seminar-opgave i Absalon: En uge før præsentationerne.
• Præsentationer: I perioden 1. – 23. maj: Aftales nærmere på kick-off mødet.
• Fælles eksamensdato for alle seminarer primo juni (se eksamensplan).
- Kategori
- Timer
- Projektarbejde
- 186
- Seminar
- 20
- I alt
- 206
Mere information om semesterstart, tilmeldingskrav, skema mm kan findes på uddannelsessiderne for indskrevne kandidatstuderende.
Mere information om seminarer kan findes i KUnet under Planlæg din uddannelse - Studiets opbygning - Seminarer.
Læs om uddannelsen og studieordningen på KA uddannelsen i økonomi.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Seminaropgaven skal være udformet på dansk ifølge formkravene
angivet i studieordningen og på uddannelsessiden for seminarer i
KUNet.
Opgaven kan skrives på engelsk, men præsentationer SKAL foretages på dansk.
_____ - Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i alle seminarets aktiviteter som beskrevet i studieordningen og på uddannelsessiderne for seminarer er påkrævet for at kunne deltage i eksamen.
_____
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
til seminaropgaven.
Undervisere definerer, hvilke hjælpemidler er tilladt til præsentationerne.
Brug af AI-værktøjer er tilladt. Du skal forklare, hvordan du har brugt værktøjerne. Når tekst udelukkende eller primært er genereret af et AI værktøj, skal værktøjet citeres som en kilde.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
_____
- Eksamensperiode
Ordinær eksamen:
Eksamens information:
Seminaropgaven skal uploades i Digital Eksamens portalen, hvor yderligere information kan findes fra midt i semesteret.
Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen, regler, hjælpemidler mm på eksamenssiderne for kandidatstuderende.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamener – Det Samfundsvidenskabelige Fakultet - Københavns Universitet
_____
- Reeksamen
Reeksamen:
Er en seminaropgave med synopsis efter retnings-linierne beskrevet i studieordningen og på uddannelsessiderne for seminarer.
Eksamens information:
Opgaven skal uploades i Digital Eksamens portalen.
Indskrevne studerende kan læse mere om reeksamen, regler, hjælpemidler mm på eksamenssiderne for kandidatstuderende.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse samt de i studieordningen opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
De studerende bliver bedømt efter tre kriterier, som er struktur, indhold / analyse og anvendelse. Struktur handler om hvor godt argumentationen er gennemført igennem paperet. Indhold / analyse handler om hvor dybt teori og data er analyseret – dette er den traditionelle opfattelse af ”academic rigor”. Slutteligt handler anvendelse om, i hvor høj grad den studerende er i stand til at analysere et ”real life” problem, og anvende strategiske modeller til at løse dette problem på en konkret og relevant måde for praktikeren.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- AØKK08348U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Skema: Se "Bemærkninger".
Eksamen og reeksamen: Se "Eksamen". - Kursuskapacitet
- Ubegrænset. Studerende inddeles på hold senere efter nærmere aftale med kursusansvarlig.
Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Mikkel Godt Gregersen (mikkel.godt.gregersen@econ.ku.dk)
Undervisere
Mikkel Godt Gregersen (mikkelgodt@me.com)