AØKB08018U Makroøkonomi II

Årgang 2024/2025
Engelsk titel

Macroeconomics II

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i økonomi – Obligatorisk fag på 4. semester

Kurset er åbent for:

  • Udvekslings- og gæstestuderende fra udlandet
  • studerende fra danske universiteter
  • Studerende fra Åbent Universitet

 

Kursusindhold

Faget sætter fokus på de konjunkturbevægelser, der kendetegner den makroøkonomiske udvikling på kort og mellemlangt sigt. Med udgangspunkt i teorier om det private forbrug, de private investeringer samt løn- og prisdannelsen forklares det, hvordan konjunkturbevægelser kan fremkomme som et resultat af forskellige typer af "stød" til økonomien. Der gives også en grundig indføring i empiriske forhold vedrørende konjunkturbevægelser. Endvidere analyseres virkningerne af økonomisk stabiliseringspolitik, ligesom forhold relateret til den åbne økonomi diskuteres. 



I faget rejses bl.a. spørgsmål som:

  • Hvordan bevæger de forskellige makroøkonomiske størrelser sig under en "typisk" konjunkturcyklus?
  • Hvorfor er den økonomiske vækst så ujævn, dvs. hvorfor er der til stadighed cykliske udsving i den samlede økonomiske aktivitet?
  • Hvilken rolle spiller aktiemarkedet og boligmarkedet for konjunkturbevægelserne?
  • Hvad er velfærdstabet ved konjunkturudsving, og hvordan kan penge- og finanspolitikken eventuelt udjævne svingningerne?
  • Bør der overhovedet føres en aktiv stabiliseringspolitik?
  • Hvilken rolle spiller udenrigshandelen og de internationale kapitalbevægelser for konjunktursvingningerne?
  • Bør der være faste eller flydende valutakurser?

 

Dette fag bygger videre på den del af makrostoffet i Økonomiske Principper B, der vedrører økonomien på kort sigt, samt på nogle af de analysemetoder, de studerende har lært i Mikroøkonomi I og Makroøkonomi I.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

 

Viden:

  • Forklare de vigtigste stiliserede empiriske fakta om konjunkturcykler.
  • Beskrive og forklare de makroøkonomiske udsving på det korte sigt, dvs. konjunkturudsvingene omkring den langsigtede væksttrend, der beskrives og analyseres i faget Makroøkonomi I.
  • Forklare de vigtigste makroøkonomiske teorier om bestemmelsen af privatforbruget og de private investeringer.
  • Forklare de vigtigste makroøkonomiske teorier om pengepolitik og aggregeret efterspørgsel og om inflationsprocessen, Phillips-kurven, arbejdsmarkedets rolle herfor og relationen til aggregeret udbud.
  • Forstå og forklare indholdet og ligevægtsmekanismerne i de teoretiske makroøkonomiske modeller for lukkede og åbne økonomier, som kurset omfatter.
  • Identificere og forstå de tilpasningsmekanismer, som trækker økonomien tilbage mod den langsigtede væksttrend.
  • Forstå og beskrive sondringen mellem de impulser, der igangsætter konjunkturbevægelser, og de økonomiske spredningsmekanismer, der giver konjunkturbevægelserne en systematisk karakter.
  • Fremføre, begrunde og reflektere over de vigtigste kritikker af de mest centrale antagelser i de opstillede modeller, samt hvordan disse påvirker modellernes forudsigelser.

 

Færdigheder:

  • Udvælge og anvende dynamiske makroøkonomiske modeller af enten deterministisk eller stokastisk karakter af de typer, som kurset omfatter.
  • Gennemføre en analyse af en konkret makroøkonomisk eller stabiliseringspolitisk problemstilling inden for rammerne af de gennemgåede teoretiske modeller.
  • Begrunde, vurdere og anvende de vigtigste makroøkonomiske teorier om bestemmelsen af privatforbruget og de private investeringer, samt om inflationsprocessen og arbejdsmarkedets rolle heri.
  • Begrunde og vurdere de mest centrale mekanismer for bestemmelsen af import og eksport i en lille åben økonomi samt valutakursens rolle heri.
  • Foretage en vurdering af fordele og ulemper ved henholdsvis et fast og et flydende valutakursregime.
  • Vurdere omkostningerne ved økonomiske konjunkturudsving samt fordele og udfordringer ved makroøkonomisk stabiliseringspolitik.

 

Kompetencer:

  • Gennemføre en selvstændig makroøkonomisk analyse af et relevant emne med udgangspunkt i teoretiske modeller af den type, som kurset omfatter.
  • Konfrontere de opstillede teoretiske modeller med tilgængelige empiriske resultater, og på den baggrund vurdere deres anvendelighed i forskellige sammenhænge.
  • Arbejde systematisk samt teoretisk konsistent med dynamiske makroøkonomiske modeller.
  • Omsætte teoretiske makroøkonomiske analyser til konkrete implikationer og resultater samt kunne vurdere og perspektivere disse til aktuelle økonomiske problemstillinger.

 

Pensum:

  • Makroteoriens teorihistorie baseret på kap. 25, "The Story of Macroeconomics", i: Macroeconomics, Olivier Blanchard og David R. Johnson, 6th ed, Pearson International Edition. 
     
  • Øvrigt pensum baseret på Book Two, kapitlerne 13-25, i: Introducing Advanced Macroeconomics - Growth and Business Cycles, Peter Birch Sørensen og Hans Jørgen Whitta-Jacobsen, McGraw-Hill Education, 3rd Edition, 2022.
    • Der vil i visse kapitler være overspringelser, som meddeles i kursusrummet. 

 

  • Herudover anvendes en række akademiske artikler som ekstra læsning
Økonomiske Principper B og Makroøkonomi I fra Bacheloruddannelsen i Økonomi på Københavns Universitet eller tilsvarende.
I forelæsningstimerne fokuseres der på teorigennemgang, og i de ugentlige holdundervisningstimer fokuseres der på opgaveregning, herunder gennemgang af obligatoriske hjemmeopgaver.

Holdundervisningen veksler mellem holdunderviserens gennemgang og en aktivering af de studerende v.eks ved studentergennemgang, gruppearbejde og "regn-selv-pauser".
Lektionsplan:

Forår 2025:
2 timers forelæsninger 1-2 gange pr uge fra uge 6 til uge 20.
2 timers holdundervisning pr uge 6/7 til uge 21.

Tid og sted:
Tidspunkt og lokale kan ses ved at trykke på linket/ et af linkene til holdene under "Se skema" i højre side. Forelæsningens tider vises under hvert link (E står for Efterår, F for forår med årstal først)

Hvis linket ikke virker, kan det samme ses her:
https:/​/​skema.ku.dk/​ku2425/​module.htm
-Vælg: “2200-Økonomisk Institut” (vent tålmodigt)
-Vælg: “2200-F25; [Navn på kursus]” eller “2200-F24; [Navn på kursus]”
-Vælg: ”Liste - ugedage”
-Vælg “Efterår/Autumn” eller “Forår/Spring"
-Tryk: “Se skema”

Bemærk venligst:
- At de studerende selv skal tilmelde sig kurset i selvbetjeningen.
- At de studerende placeres på holdene af studieadministrationen efter principperne angivet i KUnet.
- At hvis for mange studerende har ønsket samme hold, fordeles de studerende tilfældigt på de andre hold.
- At et hold kan blive lagt sammen med et andet ved for få tilmeldte studerende eller ved manglende undervisningsressourcer.
- At det ikke er tilladt at skifte hold efter at eftertilmeldingsperioden er slut
- At det ikke er tilladt at deltage på et hold, man ikke er tilmeldt.
- At holdunderviseren ikke kan rette opgaver fra andre end holdets tilmeldte studerende undtagen ved gruppeaflevering på tværs af holdene.
- At forelæsninger og hold kan ændre dag og tid uden accept af de tilmeldte. Hvis dette sker vil du kunne se de nye tider i dit personlige skema på KUnet og i myUCPH-appen samt via linkene i højre side og ovenstående link.
- At det er den studerendes eget ansvar løbende gennem uddannelsen at holde sig orienteret om sit studie, sin undervisning, sit skema, sine eksamener mv. via studieordningen, studiesiderne og studiebeskeder på KUnet. Dertil via kursusbeskrivelserne, Digital Eksamensportalen, Absalon, det personlige skema på KUnet og myUCPH-appen mm.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Holdundervisning
  • 28
  • Forberedelse (anslået)
  • 133
  • Eksamen
  • 3
  • I alt
  • 206
Skriftlig
Mundtlig
Individuel
Kollektiv

 

I forelæsningerne modtager de studerende i begrænset omgang mundtlig kollektiv feedback på baggrund af de spørgsmål, der stilles og besvares i forbindelse med undervisningen.

I holdundervisningen modtager de studerende individuel og kollektiv feedback via opgaveregningen på klassen og via deres skriftlige afleveringer. 

Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig stedprøve, 3 timer med opsyn.
Prøveformsdetaljer
ITX-eksamen i universitetets eksamenslokaler.
Krav til indstilling til eksamen

Den studerende skal løbende over semesteret og til de angivne frister aflevere obligatoriske hjemmeopgaver, hvor

- 4 ud af de 4 obligatoriske afleveringsopgaver skal være godkendt for at den studerende kan deltage i eksamen.

Hjælpemidler
Uden hjælpemidler

Uden hjælpemidler til den skriftlige ITX-eksamen.

 

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Intern bedømmelse til den skriftlige ITX-eksamen.
Eksamensperiode

Eksamensoplysninger:

Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet (ku.dk)

Flere informationer oplyses i Digital Eksamen midt i semesteret. I særlige tilfælde besluttet af Instituttet, kan eksamen ændres til en anden dato og et andet tidspunkt end oplyst.

Læs om eksamensregler, hjælpemidler mm på eksamenssiderne for  Bachelor i økonomi.

Reeksamen

Samme som ordinær eksamen. 

 

Forudsætninger for at gå til reeksamen: 

4 ud af 4 afleveringsopgaver. 

 

Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet (ku.dk)

Kriterier for bedømmelse

Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.

 

For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

 

For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.