ASTK18461U Strategi, teknologi og væbnet konflikt i det 21. århundrede
Strategy, Technology and Armed Conflict in the 21st century
Fuldtidsstuderende der er indskrevet på Institut for Statskundskab, KU.
- Bachelor- og kandidatuddannelsen i Statskundskab
- Kandidatuddannelsen i Security Risk Management
- Kandidatuddannelsen i Samfundsfag
Fuldtidsstuderende der er indskrevet på det Samfundsfaglige fakultet, KU.
- Nærmere information følger.
Kurset er tilgængeligt for:
- Enkeltfagsstuderende
- Studerende på Åbent Universitet
- Dansktalende udvekslingsstuderende
Indskrevne studerende tilmelder sig kurset gennem Selvbetjeningen. Kontakt venligst studieadministrationen på de enkelte uddannelser for spørgsmål vedrørende tilmelding.
Med udgangspunkt i krigen i Ukraine, truslen om konflikt i Taiwan strædet og andre konflikter som former international politik i begyndelsen af det 21. århundrede vil de studerende blive undervist i begreber, teorier og metode til at forklare og forstå krigens politik.
Udbuddet vil således give de studerende en indføring i klassiske teorier om krig og væbnet konflikt. I forlængelse heraf vil den strategiske tankegang, som disse teorier har ledt til, blive diskuteret. Hvilke nye strategiske muligheder, som den teknologiske udvikling på det militære og informationsteknologiske område giver, vil også blive gennemgået.
Undervisningen vil tage udgangspunkt i aktuelle sikkerhedspolitiske og strategiske problematikker. De studerende vil forventes at deltage aktivt i diskussioner, gruppearbejde o.lign.
De studerende vil få lejlighed til at arbejde med strategiske analyse, herunder at opstille scenarier.
På baggrund af en grundig gennemgang af strategisk teori og metode vil de studerende stifte bekendtskab med, hvordan man på baggrund af sin viden kan rådgive beslutningstagere.
- Begreber, teorier og metoder for strategiske analyser
- Den historiske og idehistoriske baggrund strategiske problemstillinger
- Den samfundsmæssige og teknologiske udviklings påvirkning af væbnet konflikt.
Færdigheder:
- Rådgivning i strategiske problemstillinger og vurdere kvaliteten af ekspertudsagn i rådgivning
- Anvende scenarier i strategiske analyser
- Formidle logikken i forskellige typer af væbnet konflikt og vurdere relevansen for teknologisk udvikling for væbnet konflikt
- Sammenligne strategiske teorier mhp. deres anvendelse i strategiske analyser
- Forståelse af den historiske og idehistoriske kontekst for strategiske diskussioner og beslutninger
- Forståelse af omstændigheder og betingelser for politisk rådgivning
Aron, Raymond, Peace & War: A Theory of International Relations, 2. print (New Brunswick, N.J.: Transaction Publishers, 2009)
Clausewitz, Carl von, On War, ed. by Michael Howard and Peter Paret, First paperback printing (Princeton, N.J: Princeton University Press, 1989)
Coker, Christopher, Warrior Geeks: How the 21st-Century Technology Is Changing the Way We Fight and Think about War, 1. publ (London: C Hurst & Co Publishers Ltd, 2013)
Gaddis, John Lewis, On Grand Strategy (London: Allen Lane, an imprint of Penguin Books, 2018)
Haldén, Peter, Worlds of Uncertainty: War, Philosophies and Projects for Order (Cambridge: Cambridge University Press, 2024)
Heuser, Beatrice, The Evolution of Strategy: Thinking War from Antiquity to the Present (Cambridge, UK ; New York: Cambridge University Press, 2010)
Kahn, Herman, On Escalation: Metaphors and Scenarios (New Brunswick, NJ: Transaction Publishers, 2012)
Tetlock, Philip E., Expert Political Judgment: How Good Is It? How Can We Know?, 6. pr., and 1. paperback pr (Princeton, N.J.: Princeton Univ. Press, 2006)
Wilkinson, Angela, and Roland Kupers, The Essence of Scenarios: Learning from the Shell Experience (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2014)
Teksterne vil helt eller delvist bliver anvendt i undervisning og vil blive suppleret andet, fortrinsvis empirisk, materiale.
- Praktisk erfaring fra centraladministration, f.eks. praktik eller studenterarbejde, vil forsøges indarbejdet, men er ikke en nødvendig forudsætning.
Cases, gerne aktuelle, vil blive brugt til at engagere de studerende i relevansen af forskellige teoretiske tilgang og give mulighed for at træne anvendelsen af strategisk analyse.
I forbindelse med cases vil der være gæsteforelæsninger fra embedsmænd, officerer o.lign.
De studerende vil skulle aflevere mindre opgaver, holde oplæg mv. i forbindelse med undervisningen. Tilstedeværelse er en forudsætning for at kunne få et reelt læringsudbytte af denne del af undervisningen.
Der vil blive lagt vægt på at give de studerende feedback – både løbende, men også efter afsluttende eksamen.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 28
When registered you will be signed up for exam.
- Full-degree students – sign up at Selfservice on KUnet
- Credit students from Danish universities - sign up through this website.
- Open University students - sign up through this website.
The dates for the exams are found here Exams – Faculty of Social Sciences - University of Copenhagen (ku.dk)
Please note that it is your own responsibility to check for overlapping exam dates.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve på baggrund af aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Synopsis mundtlig eksamen
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
- På semestret hvor kurset finder sted: Synopsis mundtlig eksamen
- På efterfølgende semestre: Fri skriftlig opgave
Kriterier for bedømmelse
- Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK18461U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- .
Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Mikkel Vedby Rasmussen (mvr@ifs.ku.dk)