ASTK18271U Strategisk styring og ledelse i den offentlige sektor

Årgang 2019/2020
Engelsk titel

Strategic Management in the Public Sector

Uddannelse

Bachelorstuderende (2012-studieordningen): 10 ECTS

Bachelorstuderende (2017-studieordningen): 7.5 ECTS

Kandidatstuderende: 7,5 ECTS

Kursusindhold

Kurset tager udgangspunkt i at stort set alle offentlige organisationer udarbejder en ”Strategi”. Men hvad vil det sige at etablere en strategi – og hvad vil det sige at agere strategisk på organisationsniveau? Hvad adskiller offentlig strategi fra andre organisationers?

 

Styring og ledelse smelter i disse år sammen i takt med at nye styringsmodeller i højere grad bygger på organisationens relationer – og derfor fordrer ledelse.  Det stiller nye krav til organisationen strategi.

 

På kurset ”Strategisk styring i den offentlige sektor etableres en ramme for strategisk tænkning. En række strategiske perspektiver gennemgås, og vi ser på, hvordan strategier manifesterer sig i den offentlige sektor. Kurset afsluttes med en drøftelse af fremtiden set i lyset af fremkomsten af nye styringsregimer og New Weberian State (NWS).

 

Kursets formål er at beskrive strategisk tænkning, og at præsentere en række værktøjer til strategiudvikling - sat i relation til bl.a. magt, legitimitet og teknologi. Kurset tager aktuelle eksempler på strategier i den offentlige sektor op, og analyserer strategiernes virkemåde.

 

 

Foreløbig gennemgangsplan

 

  1. Introduktion til kurset, til strategisk styring og til koblingen mellem styring og ledelse
  2. Iagttagelse af 2. orden – det strategiske blik på organisationen
  3. Hvad er strategi: fire perspektiver på strategi
  4. Strategisk tilgang - 1: Vektorperspektivet, Legitimitetsperspektivet
  5. Strategisk tilgang - 2: Kompetenceperspektivet, Det narrative perspektiv
  6. Strategisk tilgang - 3: Magtperspektivet, Visionsperspektivet
  7. Strategisk tilgang - 4: Teknologiperspektivet, Tillidsperspektivet
  8. Strategi og styringsredskaber
  9. Klassisk offentlig strategi
  10. Cases og øvelser: Strategiprocesser i stat og kommuner og regioner
  11. Strategi og politik
  12. Ny strategi og kritiske strategiperspektiver
  13. Perspektivering v. gæst
  14. Eksamensforberedelse
Målbeskrivelser

Viden:

Kursets mål er, efter endt undervisning, at sætte den studerende i stand til at forstå fremkomsten af nye strategiske redskaber, og sætte dem i relation til den fremherskende styringsfilosofi. Den studerende skal efter endt undervisning have tilegnet sig viden om de almindeligste redskaber i strategisk offentlig styring.

 

Færdigheder:

Kurset skal opbygge den studerendes evne til at agere strategisk under givne udfordringer, samt at anerkende og anvende disse udfordringer, som strategiske ressourcer.

 

Kompetencer:

Kurset skal sætte den studerende i stand til

  • At forstå og genkende strategiske initiativer i den offentlige sektor
  • At vurdere hvordan strategiske initiativer spiller sammen med ledelse i organisationen
  • At analysere offentlig strategi, og sætte den ind i kontekst
  • At analysere kritikken af offentlig styring, og nye styringsredskabers muligheder som svar herpå
  • At foreslå konkrete strategiske løsninger på udvalgte udfordringer

Whittington, Richard: Hva er strategi?

Klausen, Kurt Klaudi: Offentlig organisation, Strategi og ledelse

Suchman Mark: Managing Legitimacy: Strategic and institutional approaches

Nordhaug Odd: Competence Specificities in Organizations

Barry D. / Elmes, M. Strategy retold: Towards a narrative view of strategic discourse

Fog, K.: Branding gennem storytelling

Andersen, Niels Åkerstrøm: The emplyee in the sign of love

Luhmann, Niklas: Iagttagelse og paradoks – essays om autopoietiske systemer

Pfeffer, Jeffrey: Symbolic action: language, ceremonies and settings

Daugaard Jensen, Kontrol I det stille

Thygesen, Niels, Kampmann, No Emil Sjøberg: Tillid på bundlinjen

Mayne, John: Challenges and lessons in implementing results-based management

Behn, Robert D.

Why Measure performance? Different purpose require different measures

Collins, J.C., Porras, J.: Organizational Vision and Visionary Organizations

Bohni, Timo Klindt: På sporet af fremtidens offentlige sektor. Erhvervspsykologi, juni 2019

Bringmann, Svend, Svend Brinkmann: Elsker du din chef? Lad være!. Politiken, 19. november 2018

La Cour, Anders, Højlund, Holger, Afføringsskemaer som teknologi

Andersen, Niels Åkerstrøm: Styring af styringsværktøjer

Whittington, Richard: Completing the practice turn in strategy research

Grønnegård Christensen, Jørgen, Mortensen, Peter Bjerre: I politikkens vold

Majgaard, Klaus: Handlekraft i velfærdsledelse

Pedersen, Ove Kai: Konkurrencestaten

Pedersen, Ove Kai: Reaktionens tid

Boje, David M. Storytelling Organizations

Andersen, Camilla Heding m.fl. "Gav det mening skat?", Samfundsvidenskab i Skandinavien, årg 33, nr. 5

Hammer, Sverri og James Høpner. "Meningsskabelse, Organisering og Ledelse, en introduktion til Weicks univers", Samfundslitteratur 2019

 

I alt ca. 1100 sider

Kundskaber svarende til grunduddannelsen i statskundskab.
Undervisningen vil foregå som en blanding af forelæsning, studenterinddragelse og caseanalyse af konkrete eksempler på strategi. Der forventes at være eksterne oplægsholdere.
Det forventes, at de studerende tager aktivt del i diskussioner på holdet.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • I alt
  • 28
Mundtlig
Individuel
Løbende feedback i undervisningsforløbet

 

Der gives løbende feedback samt feedback i forlængelse af afleveringen 

Point
7,5 ECTS
Prøveform
Portfolio
Porteføjleeksamen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

- På semestret hvor kurset finder sted: Fri skriftlig opgave  

- På efterfølgende semestre: Fri skriftlig opgave

Kriterier for bedømmelse
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.