ASTK15665U SOMMER16: EU's politiske økonomi
SUMMER16: The political economy of EU
Plan for undervisningen (litteraturen for de enkelte dage tilføjes senere):
Tidspunkt | Emner | Litteratur og forberedelse | Form |
Uge 32/ mandag | Introduktion til EU's økonomisk-politiske samarbejde. Præsentation af program. |
| Kl. 13-16: Forelæsning, diskussion og spørgsmål. |
Uge 32/ tirsdag
| Teoretiske vinkler på studiet af EU’s økonomisk-politiske samarbejde: intergovermentalisme, neofunktionalisme, føderalisme, multilevel governance, rational choice- teori, ordoliberalisme, handelsteori m.v. |
| Kl. 13-15: Forelæsning, diskussion og spørgsmål.
|
Uge 32/ onsdag | Aktørerne + EU's landbrugspolitik
|
| Kl. 13-15: Forelæsning, diskussion og spørgsmål.
|
Uge 32/ torsdag | EU’s handelspolitik
|
| Kl. 13-16: Forelæsning , diskussion og spørgsmål.
Kl. 15-16: Oplæg om EU's handelspolitik og Danmark v/ kontorchef Jakob Brix Tange, Udenrigsministeriet.
|
Uge 32/ fredag | EU’s konkurrence og indre marked-politik
|
| Kl. 13-15: Forelæsning, diskussion og spørgsmål.
Kl. 15-16: Oplæg om EU's indre marked og konkurrencepolitikken v/ statsstøttechef Preben Sandberg Petterson, Erhverv- og Vækstsministeriet. |
Uge 33/ mandag
| Økonomiske og Monetære Union og Eurokrisen |
| Kl. 13-15:Forelæsning, diskussion og spørgsmål.
Kl. 15-16: Oplæg om ØMU'en og den finansielle sektor v/ chefanalytiker Allan von Mehren, Danske Bank. |
Uge 33/ tirsdag | EU's transport-, regional- og industripolitik. |
| Kl. 13-16: Forelæsning , diskussion og spørgsmål.
|
Uge 33/ onsdag |
EU’s arbejdsmarkedspolitik
|
| Kl. 13-15: Forelæsning , diskussion og spørgsmål.
|
Uge 33/ torsdag | EU’s energi- og klimapolitik.
|
| Kl. 13-16: Forelæsning , diskussion og spørgsmål.
.Oplæg v/ embedsmand fra Klima- og Energiministeriet |
Uge 33/ fredag | Lobbyisme på forskellige økonomisk-politiske områder i EU.
|
| Kl. 13-16: Forelæsning , diskussion og spørgsmål. |
|
|
Hvad kan seminaret bruges til?
Udbuddet styrker den studerendes kompetencer på et område, som der
efterspørges viden om i interesseorganisationer, konsulentfirmaer
og i økonomisk-politisk orienterede ministerier.
Seminarets målsætning er at sætte den enkelte studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:
Beskrive, sammenligne og analysere de vigtigste økonomiske politikker i EU.
Anvende og vurdere teorierne på området.
Udpege hovedtræk i forskningen vedrørende de økonomiske politikker i EU.
Helen Wallace, Mark Pollack og Alasdair R. Young (2014/2015). Policy-Making in the European Union. Oxford University Press (bør anskaffes).
Susan Senior Nello (2012). The European Union. Economics, Policies & History, tredje udgave. McGraw-Hill (på semesterhylden).
Simon Hix og Bjørn Høyland (2011). The Political System of the European Union. Palgrave (på semesterhylden).
Peter Nedergaard (2009a). Business and Politics in the European Union: Djoef Publ. (bør anskaffes).
Grahame Thompson ed. (2001). Governing the European Economy. Sage (på semesterhylden).
Rainer Eising (2009). The Political Economy of State-Business Relations in Europe. Routledge (på semesterhylden).
Ben Rosamond (2000). Theories of European Integration. Palgrave (på semesterhylden).
Debra Johnson og Colin Turner (2006). European Business. Routledge (på semesterhylden).
Willem Molle (2006). The Economics of European Integration. Theory, Practise, Policy. Ashgate (på semesterhylden).
Willem Molle (2011). European Economic Governance: The quest for consistency and effectiveness. Routledge Studies in the European Economy (på semesterhylden).
Peter Nedergaard (2006a). Which countries learn from which? Cooperation and Conflict. Vol. 41, No. 4.
Peter Nedergaard (2006b). Policy Learning in the European Union. The Case of the European Employment Strategy. Vol. 27. No, 4.
Pieter Bouwen (2004). Exchanging access goods for access: A comparative study of
business lobbying in the European Union institutions. European Journal of Political Research Vol. 43.
Rainer Eising (2007). The access of business interests to EU institutions: towards elite
pluralism? Journal of European Public Policy 14:3 April 2007: 384–403.
Pinar Akman og Hussein Kassim (2010). Myth and Myth-Making in the European Union: The Institutionalization and Interpretation of EU Competition Policy, JCMS, Vol. 48, No. 1: 111-132.
Dermot Hodson (2009). EMU and political union: what, if anything, have we learned from the euro’s first decade? Journal of European Public Policy, Vol. 16, No. 4: 508-526 (sendes).
G. Majone (1996). Regulating Europe. Routledge (på semesterhylden).
Ernst B. Haas (1958, ny ed. 2004). The Uniting of Europe. University of Notre Dama Press.
Andrew Moravcsik (1998). The Choice for Europe (1998). Cornell University Press (på semesterhylden).
Mary Farrall (2008). Internationalising EU Development Policy (2008). Perspectives on European Politics and Socity, Vol. 9, No.: 225-240.
Stephen Hurt (2010). Understanding EU Development Policy: history, global context and self-interest? Third World Quaterly, Vol. 10, No. 2: 159-168.
Larry Neal (2007). The Economics of Europe and the European Union. Cambridge University Press (på semesterhylden).
Peter Nedergaard (2005). Organiseringen af Den Europæiske Union. Handelsskolens Forlag (på semesterhyldes).
Peter Nedergaard (2010). Lissabontraktaten – en politologisk analyse. Jurist- og Økonomforbundets Forlag (på semesterhylden).
Peter Nedergaard (2009b). EU – politik og økonomi. Columbus (på semesterhylden).
Peter Nedergaard (2009c). Nu taler også politikerne om vejret, I Martin Marcussen og Karsten Ronit: Globaliseringens udfordringer: 144-169 (på semesterhylden).
Gerit Faber og Jan Orbie (2009). Everything but arms: Much more than appears with first sight, JCMS, Vol. 47, no. 4, 767-787.
Gilles Raveaud (2007). The European Employment Strategy: Towards More and better Jobs?, Vol. 45, No. 2, 411-434.
Michael Keating (2008). A Quarter of a Century of Europe of the Regions. Regional and Federal Studies, Vol. 18, No. 5: 629-635.
EEAG report: Industrial Policy: 105-124.
Ferdi De Ville og Jan Orbie (2011). The European Union’s Trade Policy Response to the Crisis: Paradigm lost or reinforced? European Integration online Papers, Vol. 15, Article 2.
Peter Nedergaard et al. (2013). European Integration and the Euro Crisis. Paper.
Udenrigsministeriet (2013). Ny handelspolitisk strategi.
Sebastian Dullien og Ulrike Guérot (2012). The Long Shadow of Ordoliberalism: Germany´s Approach to the Euro Crisis. European Council of Foreign Relations. Policy Brief (sendes).
Viktor VanBerg (2004). The Freiburg School: Walter Eucken and Ordoliberalism. Freiburg Discussion Papers on Constitutional Economics, No. 04/11.
Tomás Mancha-Navarro ogRubén Garrido-Yserte (2008). Regional policy in the European Union: The cohesion-competitiveness dilemma. Regional Science Policy & Practice, Vol. 1 Number 1.
Peter Nedergaard (2013). The Influence of Ordoliberalism in European Integration Processes – A Framework for Ideational Influence with Competition Policy and the Economic and Monetary Policy as Examples.Downloades fra:http://mpra.ub.uni-muenchen.de/52331/1/MPRA_paper_52331.pdf
Med aktiv og tilfredsstillende tilstedeværelse menes, at en tilstedeværelsesprocent på under 75 % under alle omstændigheder er problematisk.
Begge opgaver udarbejdes på baggrund af et selvvalgt område i tilknytning seminarets tema. Både indholds- og formmæssigt bør opgaven leve op til de krav, som stilles til en skriftlig opgave på kandidatniveau.
Den mindre opgave kan have relation til den store opgave, men må ikke være en del heraf.
Opgaverne forventes at tage udgangspunkt i det fælles læste pensum og i overvejende grad basere sig på dette. Den studerende kan naturligvis inddrage anden litteratur, men kan ikke hovedsagligt basere opgaverne herpå.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 28
Hvis du ikke er indskrevet som studerende ved Institut for Statskundskab, skal du ansøge ved at benytte dette skema:
http://politicalscience.ku.dk/summer_school/application_form/
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringIndividuel seminaropgave
- Krav til indstilling til eksamen
En betingelse for at bestå seminarer er, at den studerende har deltaget aktivt i seminaret, dels gennem tilstedeværelse i minimum 75% af undervisningen og dels gennem aktiv deltagelse
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Underviser bedømmer opgaven med "Bestået/Ikke bestået".
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASTK15665U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- Placering
- Sommer
- Skemagruppe
- 8.-19. august
- Studienævn
- Statskundskab studienævn
Udbydende institut
- Institut for Statskundskab
Kursusansvarlige
- Peter Nedergaard (3-747269446d6a77326f7932686f)