ASOK15647U Organisering og mobilisering i den grønne omstilling – i teori og praksis
Organizing and Mobilizing for the Green Transition – Theory and Practice
KA Metode og forskningspraksis (2015 studieordningen)
Fagpakke (KA2015):
Velfærd, ulighed og mobilitet
Viden, organisation og politik
Kultur, livsstil og hverdagsliv
Meritstuderende skal være på KA
niveau
De menneskeskabte klimaforandringer stiller menneskeheden
overfor en hidtil uset systemisk udfordring, der ifølge FNs
klimapanel IPCC kalder på en mobilisering af kollektive ressourcer
og vilje i stil med 2. verdenskrig indenfor det næste ti år.
Savner du konkrete værktøjer til at bidrage til den mobilisering?
Vil du gerne vide hvordan sociologien og politologien kan hjælpe
til både at forstå og handle på sådanne udfordringer?
Formålet med dette fag er give studerende både teoretisk viden og
praktiske færdigheder i kollektiv problemløsning gennem samhandling
og lederskab.
På faget vil vi dykke ned i nyere aktørorienterede teorier
om sociale bevægelser (Marshall Ganz 2010), for at forstå
sammenhængene mellem lederskab, fællesskaber, værdier, strategi,
kampagner, narrativer, relationer og både organisatorisk,
institutionel og politisk-økonomisk kontekst.
Empirisk vil vi gennemgå studier af mobiliserings- og
forandringsprocesser fra Danmark og internationalt. Vi vil studere
cases på social forandring i stor skala, som for eksempel verdens
første transnationale sociale bevægelse i form af opgøret med
slavehandlen (Hochschild 2005, Bury the Chains).
“For reasons of global warming, air quality, traffic, noise,
and dependence on oil, one can argue, the world might be better off
without cars. … Even if you depend on driving to work, it’s
possible to agree there’s a problem. A handful of dedicated
environmentalists try to practice what they preach, and travel only
by train, bus, bicycle, or foot. Yet does anyone advocate a
movement to ban automobiles from the face of the Earth? Similarly,
despite the uneasiness some people in the late-eighteenth-century
England clearly had about slavery, to actually abandon it seemed a
laughable dream.” (Hochschild, 2005: 86)
Sådan skriver Adam Hochschild i et historisk studie af bevægelsen
mod slavehandel, der blev startet i 1792 af en lille kreds af
kvækkere i London nær hvor Bank Station ligger i dag.
Konstateringen er enkel: hvad der lignede en ”laughable dream” blev
30 år senere en kendsgerning, da slavehandlen – der dengang androg
cirka 4% af BNP ifølge studiet – blev afskaffet.
Studiet peger mod en forståelse af lederskab, strategi,
organiserede fællesskab og mobilisering, som kan bidrage til
makrostrukturelle forandringer af signifikant betydning.
Af andre eksempler vil vi se på det arabiske forår og de
verdensomspændende klimastrejker de senere år, samt mere lokale
cases fra en dansk sammenhæng.
Kurset er udviklet og afvikles i samarbejde med det
social-økonomiske konsulenthus DeltagerDanmark, der har mere end 10
års erfaring med at organisere mobiliseringsprocesser i det danske
samfund. Empirisk vil kurset blandt andet inddrage DeltagerDanmarks
arbejde sammen med toneangivende organisationer og tænketanke om at
engagere titusindvis af borgere i den grønne omstilling af samfund
og økonomi.
I undervisningen vil vi arbejde både sociologiske-teoretisk,
empirisk og praktisk med hvordan man kan planlægge, organisere og
gennemføre sociale forandringsprocesser.
De afsluttende moduler vil vi desuden belyse den institutionelle og
organisatoriske kontekst for social samhandling og mobilisering. I
Danmark spiller kommuner og civile organisationer en stor rolle, og
vi vil belyse deres særlige rolle i den grønne omstilling, samt se
på hvordan rolleskift, institutionel innovation,
organisationsudvikling og forandringsledelse er nøgleord i
udvikling af nye hybride koblinger mellem sociale aktører, borgere,
fællesskaber og myndigheder.
Vores nutids-fokus vil primært have fokus på miljø- og
klimaspørgsmål, men også berøre mobilisering på andre felter.
Praktisk vil studerende få lejlighed til selv at prøve
kræfter med at udvikle organiseringsprojekter. Der vil være fokus
på at mestre fem centrale lederskabspraksisser, som deltagerne
lærer gennem kurset.
Kurset er ydermere tænkt som springbræt for praktikforløb med fokus
på mobiliserings- og forandringsprocesser, som man med fordel kan
vælge at lægge ved siden af eller i forlængelse af kurset .
Deltagernes arbejdsindsats forventes at fordele sig ligeligt mellem
traditionelt akademisk læring (tekst-læsning, diskussion, analyse,
opgaveskrivning etc.) og praktiske aktiviteter på holdet og evt. i
samarbejde med forskellige organisationer.
Kurset sigter på at studerende opnår følgende læringsmål:
Viden:
Den studerende skal have kendskab til, kunne redegøre for og
kritiske formidle de centrale teoretiske perspektiver og begreber,
der er præsenteret i kursets pensum.
Den studerende skal have kendskab til, kunne redegøre for og
kritiske vurdere de empiriske studier, der er præsenteret i kursets
pensum
Den studerende skal endvidere kunne redegøre for og reflektere over
disse teorier, begreber og undersøgelsers relevans i forhold til
praktiske problemstillinger omkring mobiliseringsprocesser i en
dansk eller international sammenhæng
Færdigheder:
På baggrund af kursets litteratur og undervisning skal den
studerende kunne anvende den teoretiske og empiriske viden, der
præsenteres i pensum, til at planlægge, analysere og vurdere
konkrete mobiliseringsprocesser ikke mindst i relation til de
centrale lederskabspraksisser.
Den studerende skal kunne reflektere kritiske over styrker og
svagheder ved forskellige mobiliseringsstrategier
Kompetencer:
På baggrund af de(n) opnåede viden og færdigheder skal den
studerende kunne begrunde, planlægge og designe forslag til hvordan
en praktisk mobiliseringskampagne kan gennemføres.
Desuden skal den studerende kunne rede gøre for og vise begyndende
mestring af de centrale lederskabspraksisser, faget er centreret
omkring.
Endvidere skal den studerende kunne kommunikere til forskellige
målgrupper omkring hvordan mobiliseringsprocesser bedst kan
gennemføres.
Endvidere vil der være en del praktiske arbejde omkring organiseringen af konkrete mobiliseringsprojekter i Danmark. De studerende vil her arbejde med peer-feedback samt modtage supervision fra kursets undervisere
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- Eksamensforberedelse
- 178
- I alt
- 206
Der er en del praktiske øvelses-aktiviteter, hvor deltagerne
løbende vil modtage feedback fra medstuderende og undervisere.
Endvidere vil deltagerne modtage tilbagemeldinger på deres reflektionspapirer.
Tilmeldingsdeadline for kurser er:
1. Juni for efterårskurser
1. december for forårskurser
Når du tilmelder dig et kursus, bliver du også automatisk tilmeldt
eksamen.
Sociologi- og antropologistuderende:
Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet
Meritstuderende:
Find mere information på
www.soc.ku.dk under Uddannelse
-> Meritstuderende.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseDen Aktive Deltagelse består af følgende elementer:
• De studerende skal undervejs arbejde med deres eget organiseringsprojekt, der praktisk og målrettet sigter på at anvende kursets teorier og metoder i lederskab og organisering af fællesskaber
• På baggrund af deres praksis-arbejde skal de studerende undervejs i kurset skrive tre ’refleksions-papirer’ (5 sider), der skal godkendes af underviserne.
• Der er krav om aktiv deltagelse i undervisningen - Krav til indstilling til eksamen
Du skal være tilmeldt kurset for at deltage i eksamen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
For meritstuderende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside:
www.soc.ku.dk under Uddannelser -> Eksamen- Reeksamen
Afløsningsopgave
Bedømmes med bestået/ikke bestået
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOK15647U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Kursuskapacitet
- Vejl. 40 studerende
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Janus Hansen (2-6d6b43767266316e7831676e)
Undervisere
Janus Hansen, jh@soc.ku.dk