ASOK15628U Kvalitative analyser af sociologiske genstandsfelter (SOMMER 2018)
Qualitative analysis within sociological research (SUMMER 2018)
KA Metode og forskningspraksis (2015 studieordningen)
Fagpakke:
Viden, organisation og politik
Kultur, livsstil og hverdagsliv
Velfærd, ulighed og mobilitet
OBS
Vi forventer, at deltagerne på kurset inden kursusstart har læst
pensum og dermed forberedt sig til kurset i omfanget af ca 100
timer.
Formålet med kurset er at videreudvikle de studerendes
kompetencer til at udforme kvalitative undersøgelsesdesign herunder
1) formulere undersøgelsesfokus, der lader sig belyse og studeres
kvalitativt 2) forholde sig refleksivt til mulige kvalitative
dataindsamlingsmetoder samt 3) at indtænke kvalitative
analysestrategier på empirisk materiale , der omhandler
sociologiske genstandsfelter.
Kurset retter fokus på, hvordan kvalitative
dataindsamlingsmetoder herunder interviews,
fokusgruppediskussioner, (deltager)observation og casestudier kan
tilvejebringe forskellige former for forskningsbaseret viden om
konkrete undersøgelsesobjekter indenfor sociologiens genstandsfelt.
Yderligere arbejdes med, hvordan forskellige analysestrategier, herunder hermeneutik, diskursanalyse, narratologi og fænomenologi, frembringer forskellige former for undersøgelsesresultater. Viden herom sætter den studerende i stand til refleksivt at anvende kvalitative undersøgelsesstrategier og forskningsdesign, der matcher den type sociologisk forskningsbaseret viden, der søges opnået i den konkrete undersøgelsessammenhæng.
Målet for læreprocessen er, at den studerende efter gennemført kursus kan:
Viden:
- Definere og dermed afgrænse en relevant problemstilling indenfor sociologiske genstandsfelter, som lader sig undersøges kvalitativt
- Forholde sig kritisk til den eksisterende viden på det valgte forskningsområdet - herunder identificere videnshul
-Diskutere relevansen af undersøgelsesfokus - herunder forventet videnskabeligt bidrag
- Forholde sig kritisk og refleksivt til anvendt metodes mulighedsrum og begrænsninger
Færdighed:
-Operationalisere en forskningsstrategi i overensstemmelse med defineret undersøgelsesspørgsmål
-Beskrive organisering af indsamling af kvalitativt materiale til brug for undersøgelsen via fx interviews, fokusgruppediskussioner eller deltagerobservation
-Beskrive og forholde sig til en foreslået kodning- og analysestrtegi ift. det indsamlede empiriske materiale ved brug af relevant teori indenfor sociologisk forskning
-Vurdere, evaluere og perspektivere eget forventede vidensbidrag i relation til eksisterende forskning på området
Kompetencer:
-Tage gennemtænke, planlægge og udføre et kvalitativ undersøgelsedesign indenfor sociologisk forskning
Pensum vil bestå af videnskabelige artikler samt grundbogen:
Brinkmann & Tanggard (2015) Kvalitative metoder, Hans Reitzels
Forlag
Grundbogen skal lånes på biblioteket eller købes i Academic books.
Alle artiklerne kan downloades fra REX, hvorfor der ikke er trykt
kompendium. Det enkelte kapitel fra bogen Spørgeteknik, af
Stahlschmidt & Knoop Christensen vil blive un-loaded på Absalon
i vores grupperum.
Hele pensum forventes læst INDEN kursus begyndelse. Efter kurset
vil der være yderligere en uge til at udforme eksamensopgave med
deadline for aflevering den 31. august 2018 kl. 12.00 i Digital
Eksamen.
Litteratur | Antal normalsider |
Brinkmann & Tanggaard red. (2015) Kvalitative metoder, Hans Reitzels Forlag, ISBN: 9788741259048 | 575 |
Stahlschmidt & Knoop Christensen (2014) Spørgeteknik, Akademisk Forlag Business, ISBN: 9788750043744, Kapitel 10 | 19 |
Tracy, S. (2010) Qualitative Quality: Eight “big-Tent” Criteria for Excellent Qualitative Research, Human Relations, pp. 837-851 | 24 |
Barbour R S & Barbour M (2003) Evaluating and synthesizing qualitative research: the need to develop a distinctive approach, Journal of Evaluation in Clinical Practice, 9, 2, PP. 179–186 | 12 |
Gubrium, E & Koro-Ljungberg, M (2005) Contending With Border Making in the Social Constructionist Interview, Qualitative Inquiry, Volume 11 Number 5, pp. 689-715 | 32 |
Tanggard, L (2014) Ethnographic Fieldwork in Psychology Lost and Found?, Qualitative Inquiry, Volume 20 number 2, pp. 167-174 | 12 |
Roulston, K (2010) Considering quality in qualitative interviewing, Qualitative Research, vol. 10(2) PP. 199–228 | 33 |
Brinkmann, S (2014) Doing without Data, Qualitative Inquiry, pp. 720-725 | 8 |
| 15 |
Mortensen M & Baarts CA (2018) Killing ourselves with laughter … mapping the interplay of organizational teasing and workplace bullying in hospital work life, Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal, Vol. 13 Issue: 1 | 21 |
Herudover indgår individuelle og gruppeøvelser der faciliteres af underviser, hvor det tillærte stof afprøves i praksis.
Kurset har adgangsbegrænsning.
Ordinær tilmeldingsperiode til sommerskole kurser er fra 15. november til 1. december. Bliver kurset fyldt her, vil det IKKE blive udbudt igen ved eftertilmeldingsperioden fra 15. maj - 1. juni.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 18
- Forberedelse
- 100
- Forelæsninger
- 28
- Øvelser
- 60
- I alt
- 206
Deltagerne giver hinanden feedback på mindre opgaver som de løser i løbet af kurset via forskellige metoder (reflekterende teams, bevidning, konkret afprøvning af interview og fokusgruppe mm.)
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj - 1. juni.
Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. november – 1. december
Sommerskole-kurser kan tilmeldes i begge periode (meritstuderende
dog kun pr. 1. juni.)
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til
eksamen.
Meritstuderende skal tilmelde sig via en særlig en
ansøgningsformular:
klik
her
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringIndividuel/gruppe. Ved afløsningsopgave forstås en opgave, hvor den studerende selvstændigt udformer og afgrænser en problemstilling/problemformulering inden for fagets rammer på baggrund af et petitum. Afløsningsopgaven må maximalt fylde 10 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveform i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
- Krav til indstilling til eksamen
Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.
Meritstuderende på kandidatniveau.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/
- Reeksamen
Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved ordinær eksamen.
OBS! Eksamensformen ”aktiv deltagelse” er altid afløsningsopgave ved re-eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOK15628U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- Placering
- Sommer
- Skemagruppe
- SKEMA
Uge 34:
Mandag 9.00-15.00
Tirsdag 9.00-15.00
Onsdag 9.00-15.00
Torsdag 9.00-15.00
Fredag 9.00-15.00
Lokale: Forskningskollektivet CSS 4-1-18 - Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- Mille Mortensen (15-726e71716a33727477796a73786a734578746833707a336970)
Undervisere
Mille Mortensen, e-mail: mille.mortensen@psy.ku.dk