ASOK15436U  Sociologien om byer og byplanlægning (SOMMER 2018)

Årgang 2017/2018
Engelsk titel

The Sociology of Cities and Urban Planning (SUMMER 2018)

Uddannelse

KA Teori og Tema (2015 studieordningen)

Fagpakke (KA 2015):

Viden, organisation og politik

Kultur, livsstil og hverdagsliv

 

Kursusindhold

Sociologien om byer og byplanlægning udvikler sig hele tiden i samspil med den anvendte praksis i planlægningen af de danske byer. Dette gør sig blandt andet gældende, fordi samfundsvidenskabelig viden spiller en større og større rolle hos eksperter i det urbane. På kurset vil vi undersøge byen og byplanlægningen fra forskellige sociologiske teoretiske og tematiske vinkler ved at fokusere på blandt andet demokratiske processer i byen, den neoliberale by, urbane retfærdiggørelser og  byplanlæggerens rolle. Vi vil koble disse teoretiske vinkler til konkrete nutidige planlægningspraksisser i byer, for eksempel brugen af midlertidighed og midlertidige projekter, planlægningen af en grønnere by og udviklingen af socialt belastede boligområder. Til at belyse de forskellige problemstillinger fra en praksis-vinkel vil kurset også bestå af gæsteforelæsninger fra folk, der med en samfundsvidenskabelig baggrund arbejder med byer og byplanlægning, fx i kommunen eller som private rådgivere.

En central del af kurset vil være, at de studerende selv vælger en bysociologisk case, som de løbende arbejder med gennem kurset. I case-arbejdet vil de studerende skulle forbinde den sociologiske teori om byer og planlægning til den konkrete planlægningsvirkelighed, blandt andet ved hjælp af gæsteforelæsningerne.

Målbeskrivelser

Viden:
De studerende vil efter kurset kunne redegøre for og definere forskellige bysociologiske tematikker i relation til byen og byplanlægningen. De vil have opnået en indsigt i forskellige konkrete problemstillinger i byplanlægningen og kunne diskutere de praktiske implikationer af bestemte teoretiske tilgange til byen og byplanlægningen.

Færdigheder:
De studerende vil efter kurset kunne analysere bysociologiske problemstillinger med brug af kursuslitteraturen og vurdere, argumentere for og diskutere anvendeligheden af teorierne på forskellige praksisområder i byplanlægningen.

Kompetencer:
De studerende vil efter kurset have opnået kompetencer i at koble sociologisk byteori til konkrete praksisser i byplanlægningen. De vil efter kurset kunne planlægge, strukturere og iværksætte en sociologisk analyse af byen og byplanlægningen med særligt fokus på de praktiske implikationer og problemstillinger.

Undervisningsmaterialet vil bestå af by-sociologiske tekster, case-præsentationer (fx avisartikler, kommunale projektbeskrivelser eller rapporter) og evt. materiale fra gæsteforelæsere. Materialet vil blive samlet i et kompendium eller blive gjort tilgængeligt digitalt.

Kurset er bygget op omkring aktiv deltagelse i undervisningen. Aktiv deltagelse vil bestå af (1) studenteroplæg baseret på kursustekster, (2) peer-feedback på studenteroplæg, og (3) skriftlige opgaver relateret til selvvalgte cases (herunder korte litteratursøgninger, indsamling af empiri og præsentation/​analyse af case). Kurset er baseret på holdundervisning med gæsteforelæsninger og evt. ekskursioner.
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)

De studerende præsenterer tekster og selvvalgte cases og giver feed-back på hinandens præsentationer

Point
7,5 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Aktiv deltagelse. Bestået ikke bestået.
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.

Meritstuderende skal være på kandidat niveau

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Reeksamen

Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved ordinær eksamen. 
OBS! Eksamensformen ”aktiv deltagelse” er altid afløsningsopgave ved re-eksamen.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Forberedelse
  • 80
  • Undervisningsforberedelse
  • 16
  • Øvelser
  • 82
  • I alt
  • 206