ASOK15406U Rus, afhængighed og marginalisering - teoretiske perspektiver
Drugs, addiction and marginalization - theoretical perspectives
KA Teori og Tema (2015 studieordningen)
Fagpakke:
Velfærd, ulighed og mobilitet/Welfare, inequality and mobility
Kultur, livsstil og hverdagsliv/Culture, lifestyle and everyday life
Kurset handler om rusmiddelbrug og -misbrug, analyseret i forskellige teoretiske perspektiver. Vi vil især beskæftige os med følgende teorier: "normaliseringstesen", risikoteori og teorier om edgework, symbolsk interaktionisme, tidssociologi, teori om institutionelle identiteter, samt governmentality-teori. Kurset behandler alkohol- og stofbrug blandt unge og voksne, og ser både på "normalt", socialt integreret forbrug og på misbrug, afhængighed og marginalisering - samt på alkohol- og stofafhængiges møder med behandlingssystemet. Formålet med kurset er a) at give de studerende indsigter i rusmiddelforskning, samt b) at styrke de studerendes færdigheder i at analysere empiriske materialer i forskellige teoretiske perspektiver.
Temaer:
Unge og stoffer - normaliseringstesen
Rekreativt rusmiddelbrug, fester og ritualer (ritualteorier)
Rusmiddelbrug og risiko (teorier om edgework)
Rusmiddelbrug, risiko og kontrol (governmentality-teori)
Fra rekreativt brug til regelmæssigt brug (teorier om afvigende karrierer)
Rusmiddelbrug og "the making of time" (teorier om tid og social marginalisering)
Hvad er afhængighed? (symbolsk interaktionisme)
Misbrugskarrierer, forklaringer og forventninger (narrative perspektiver, aktørskab, fatalisme)
Institutionelle identiteter & Making up people (konstruktivistiske perspektiver)
Behandling og ambivalens (konstruktivistiske perspektiver)
Behandling og skadesreduktion (governmentality, Burkes "pentad" som analyseredskab)
Målbeskrivelse
Målsætningen er at lære de studerende at identificere centrale problematikker inden for rusmiddelbrug og -misbrug, at gennemføre analyser på området ved brug af relevante teoretiske begreber og perspektiver, samt at kritisk reflektere over paradokser og dilemmaer relateret til rusmiddel(mis)brug
Læringsudbytte
Viden:
De studerende skal opnå indsigter i centrale dele af
rusmiddelforskningsområdet.
Færdigheder:
De studerende skal kunne gennemføre analyser indenfor
rusmiddelforskning og vurdere teoretiske og praktiske
problemstillinger relateret til rusmiddelbrug, misbrug og
behandling.
Kompetencer:
De studerende skal kunne overføre teorier og undersøgelsestilgange
til nye problemstillinger. De skal kunne opsøge, tillegne sig og
kritisk reflektere over viden på området samt formidle
faglige problemstillinger i rusmiddelforskningen til fagfæller og
ikke-specialister.
Kurset vil stort set udelukkende bygge på forskningsartikler, publiceret i internationale tidsskrifter
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 68
- Forberedelse
- 95
- Forelæsninger
- 28
- Undervisningsforberedelse
- 15
- I alt
- 206
Peer feedback på opgavesynopser de sidste undervisningsgange
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj - 1. juni.
Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. november – 1. december
Sommerskole-kurser kan tilmeldes i begge periode (meritstuderende
dog kun pr. 1. juni.)
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til
eksamen.
Meritstuderende skal tilmelde sig via en særlig en
ansøgningsformular:
klik
her
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringIndividuel/gruppe. Ved afløsningsopgave forstås en opgave, hvor den studerende selvstændigt udformer og afgrænser en problemstilling/problemformulering inden for fagets rammer på baggrund af et petitum. Afløsningsopgaven må maximalt fylde 10 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveform i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
- Krav til indstilling til eksamen
Sociologistuderende skal være indskrevet på KA-studieordningen af 2015 for at kunne tage denne eksamen.
Meritstuderende på kandidat niveau.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/- Reeksamen
Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved ordinær eksamen.
OBS! Eksamensformen ”aktiv deltagelse” er altid afløsningsopgave ved re-eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOK15406U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink.
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- Margaretha Järvinen (2-6f6c42757165306d7730666d)
Undervisere
Margaretha Järvinen, e-mail: mj@soc.ku.dk