ASOB16017U Metodologi og undersøgelsesdesign
Methodology and design of inquiry
Kurser med mundtlige eksamener vil som udgangspunkt blive afholdt offline. I tilfælde af Covid-19 restriktioner nødvendiggør det vil mundtlige eksamener blive afholdt online. Besked om dette gives i Absalon senest 4 uger inden eksamenstidspunktet – med mulighed for kortere frist hvis Covid-19 restriktioner indføres med kortere varsel.
Kurser med skriftlig eksamen vil ikke opleve nogen ændring i forhold til den normale eksamensform.
Obligatorisk kursus 6. semester BA på Sociologiuddannelsen
Faget er en praktisk anlagt videreførelse af de metodologisk-
sociologiske begreber og færdigheder, som trænes på uddannelsens forudgående kurser, med fokus på at opøve færdigheder i selvstændigt at designe og gennemføre en sociologisk undersøgelse af forskningsmæssigt tilsnit.
Faget er koordineret med de studerendes BA-proces og de studerende opfordres til at benytte faget i relation hertil, således at øvelserne på faget (se nedenfor) i videst muligt omfang støtter op om BA-projektet. (Det er dog ikke et krav, at man skriver BA, jf. punkt 15).
Gennem faget opnår den studerende et praktisk omsætteligt overblik over centrale metodologiske skillelinjer og brudflader i nutidig sociologi, herunder i relation til erkendelsesteoretiske afsæt, syn på forklaringstyper og relation til moralsk-politiske værdier.
Dette sker gennem selv i praksis at lave mindre øvelser, der træner de forskellige metodologiske skridt i en sociologisk undersøgelse:
(a) tidligt design, herunder brug af eksisterende litteratur og sociologisk forestillingsevne (heuristik) i præcisering af spørgsmål;
(b) empiri- og case-selektion, herunder spørgsmål om population, udfaldsrum og variation i fænomenet;
(c) iterativ re-design gennem tidlig mini-analyse, der tillader yderligere præcisering af spørgsmål og antagelser;
(d) begrebsliggørelse, herunder forholdet mellem eksisterende teori (inkl. tema-specifik middle-range), empiri-nære kategoriseringer og egen teoretisering;
(e) generaliseringslogik, herunder spørgsmål om statistisk og fortolkningsmæssig gyldighed, kausalitet og forklaringstyper, samt analytisk induktion fra casestudier.
(f) selve skrivningen af en sociologisk tekst.
Viden
På baggrund af fagets pensum skal den studerende kunne
· forstå og have et praktisk kendskab til en række metodologiske værktøjer
· gennemtænke og designe en sociologisk undersøgelse, herunder i form af at sikre sammenhæng mellem dennes teoretiske, metodiske og empiriske elementer
· reflektere over ide-generering (heuristik), case- og empiri-selektion samt teoretisering som centrale aspekter ved designet og gennemførelsen af sociologiske undersøgelser.
Færdigheder
Gennem undervisningen gøres de studerende i stand til at kunne
· anvende metodologiske redskaber og refleksionsbegreber til selvstændigt at designe og gennemføre en sociologisk undersøgelse
· lokalisere, sammenligne, bedømme og håndtere typiske udfordringer og brugbare praktiske fremgangsmåder i design og gennemførelse af forskellige typer af sociologiske undersøgelser,
kvantitative såvel som kvalitative, og i dialog med eksisterende forskningslitteratur.
Kompetencer
Efter endt undervisning kan den studerende selvstændigt
· omsætte centrale metodologiske værktøjer til design og gennemførelse af alle aspekter af en sociologisk undersøgelse
· tilegne sig - som led i forarbejdet til egen undersøgelse - ny forskningsbaseret viden om et selvvalgt sociologisk emne, bl.a. i form af litteratursøgning, –review og –analyse.
Bøger og kompendier
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 40
- Forberedelse (anslået)
- 98
- Praktiske øvelser
- 40
- Eksamensforberedelse
- 26
- Eksamen
- 2
- I alt
- 206
Peer-feedback benyttes som integreret del af studenterdrevne øvelser, både i selve undervisningen og som led i forberedelsen. Der gives desuden feedback i relation til workshops.
Tilmeldingsdeadline for kurser er:
1. Juni for efterårskurser
1. december for forårskurser
Når du tilmelder dig et kursus, bliver du også automatisk tilmeldt
eksamen.
Sociologistuderende (Egne):
Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet
Antropologistuderende (fra KU):
Kurset er lukket for tilmelding.
Meritstuderende:
Kurset er lukket for tilmelding.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtligt forsvar, - med opsyn.Synopsis inden for eget selvvalgte emne.
Individuel/gruppe (max 4 studerende).
Hvis synopsen udarbejdes af flere studerende, foregår den mundtlige prøve som udgangspunkt som en gruppeprøve.
Se detaljer for prøveform i studieordningen og i Den generelle eksamensvejledning på KUnet. - Krav til indstilling til eksamen
Du skal være tilmeldt kurset for at deltage i eksamen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
- Reeksamen
Synopsis med mundtlig forsvar (med et eller flere stillede spørgsmål) - individuel/gruppe.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOB16017U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema.
- Kursuskapacitet
- Vejl. 100
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jakob Johan Demant (2-6c6642757165306d7730666d)
Undervisere
TBA