ASOB16011U  Videregående kvantitative metoder

Årgang 2017/2018
Engelsk titel

Advanced quantitative methods

Uddannelse

Obligatorisk kursus på 3. semester på sociologi.

Kursusindhold

Faget præsenterer den studerende for regressionsanalyse og dens anvendelse i sociologisk forskning. Den studerende opnår viden om

·         Simpel og multipel lineær regression, 

·         funktionel form,

·         statistiske tests og deres anvendelse i regressionsanalyse,

·         antagelser bag regressionsanalyse og deres betydning for koefficienter og standardfejl,

·         modelkontrol af regressionsmodeller,

·         statistisk kontrol og forlæns modelsøgning samt deres anvendelse i sociologisk forskning og interaktionseffekter og deres anvendelse i sociologisk forskning.

 

Den studerende skal kunne redegøre for disse emner. Den studerende skal yderligere kunne forklare logikken bag brugen af regressionsanalyse og forlæns modelsøgning i sociologisk forskning. Sidst skal den studerende kunne reflektere over muligheder og begrænsninger ved brugen af regressionsanalyse i sociologisk forskning.

Målbeskrivelser

Faget giver den studerende mulighed for praktisk beherskelse af regressionsanalyse i standard-software som fx Stata. Den studerende skal kunne

·         udføre simpel og multipel regressionsanalyse, herunder

·         fortolke regressionskoefficienter,

·         fortolke determinationskoefficienter,

·         anvende statistiske tests til at teste hypoteser, der er relevante for en given problemstilling,

·         anvende og fortolke statistisk kontrol og forlæns modelsøgning på sådan vis, at den er relevant for en given problemstilling,

·         anvende og fortolke interaktionseffekter på relevant vis i forhold til en given problemstilling og  udføre modelkontrol,

·         præsentere og formidle resultater baseret på regressionsanalyser i relation til en given problemstilling og kritisk vurdere sine empiriske resultater i relation til en given problemstilling på en måde, der signalerer forståelse af muligheder og begrænsninger ved brugen af regressionsanalyse i sociologisk forskning.

Kompetencer

Efter endt undervisning skal den studerende kunne 

tilegne sig videregående kvantitative metoder som fx faktoranalyse, multilevel-modeller eller kvasieksperimentelle metoder  omsætte sin viden og færdigheder i videregående kvantitative analyser i forsknings- og konsulentøjemed ved fx at kunne planlægge og gennemføre rapporter eller udredninger, der involverer regressionsanalyse.

 

 

Forelæsning.
Løbende feedback i undervisningsforløbet

De studerende vil løbende i semestret læse og kritisere hinandens opgaver.

 

Point
7,5 ECTS
Prøveform
Portfolio
Individuelt eller i gruppe. Eksamen består af et antal skriftlige opgaver som stilles undervejs i forløbet med mulighed for feedback. Opgaverne afleveres samlet ved kursets afslutning. De samlede porteføljeopgaver må maximalt fylde 15 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveformen i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
Krav til indstilling til eksamen

Portefølje opgave integreret med kurset Sociokulturel differentiering

Studerende på sociologi skal være indskrevet på BA-studieordningen af 2016 for at kunne følge dette kursus

Meritstuderende på bachelor niveau.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Reeksamen

Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved ordinær eksamen. 
OBS! Eksamensformen ”aktiv deltagelse” er altid afløsningsopgave ved re-eksamen.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 84
  • Øvelser
  • 70
  • Eksamensforberedelse
  • 10
  • I alt
  • 206