ASOB16010U Kultur, livsstil, hverdagsliv
Culture, Lifestyle and Everyday Life
Obligatorisk kursus på 3. semester på sociologi.
Formål:
Faget fokuserer på centrale studer og begrebsdannelser inden for
kultursociologien herunder meningsdannelse, konstruktion af
identitet og fællesskaber samt kulturelle former. En central del af
faget er at forstå hverdagslivet i dets variation og udvikling samt
hvordan hverdagslivet gennem en række mangesidige relationer og
interaktioner organiserer og giver mening til menneskers liv og
handlinger.
Faget betoner tydeligt at kultur her skal forstås som livstilsmæssige og hverdagsmæssige formationer og ikke som kunst. Dette udelukker ikke at arbejde med et begreb om æstetik – dette vil dog være placeret i forhold til netop at forstå kulturen som livsstilsmæssige og hverdagslige praktikker. Faget studerer forhold på forskellige niveauer rangerende fra det individuelle til grupper, fællesskaber, nationale og globale, og ligger vægt på at særligt mere problemorienterede områder. Faget vil således også kunne bidrage med centrale analyser på områder som ligeledes behandles af andre dele af samfundsvidenskaberne.
Faget beskæftiger som med fem overordnede temaer:
1) Symbolske universer, herunder områder så bredt som etnicitet,
nydelseskulturer og terror
2) Ritualer og socialitet, herunder vold, religion og afvigelse
3) Subkultur og populær kultur, herunder stilmæssige kulturer,
kriminelle modreaktioner samt formationer i hverdagslivet såvel som
kognitive perspektiver på samme
4) Urban kultur og rum, herunder byrum, sansning i byen og nydelse
5) Følelseskulturer, herunder forandringen i følelsesmæssige
relationer til udfordringer i det senmoderne
samfund.
Viden:
Faget giver den studerende evner til at kunne beskrive og forklare
centrale kulturelle og livsstilsmæssige temaer i det senmoderne
samfund. Yderligere optræner faget den studerendes
kompetencer til, at forstå teorier samt overføre disse til nye
situationer, dvs. inddrage teorierne og eksisterende
forskningsresultater men henblik på selvstændig hypotese- og
begrebsdannelse.
Færdigheder:
Den studerende erhverver færdigheder i centrale begrebsdannelser og
teorier inden for udvalgte sociologiske temaer. Dermed opnår den
studerende evner til at analysere og bedømme konkrete
samfundsmæssige institutioner og processer fænomener ud fra de
specifikke sociologiske teorier der fokuserer på området inden for
kultur, livsstil og hverdagsliv. Det indebærer at den studerende
lærer at forholde sig selvstændigt og kritisk til såvel teorier som
empiriske undersøgelser.
Kompetencer:
Den studeren skal kunne have en så klar forståelse for de
analytiske perspektiver i kruset at hun/han vil kunne være i stand
til at specificere det specifikke i tilgangen i mødet med andre
sociologisk faglige tilgange. Ligeledes skal den studerende opnå
kompetencer til at søge anvende viden inden for fagets tematik, der
kan kvalificere analyser af konkrete fænomener. Det betyder videre
at den studerende vil kunne anvende teorier og begreber fra kurset
til at forholde sig til den videnskabelige litteratur på området
samt at foretage egne empirisk baserede analyser.
Pensum er på 600-700 sider, som gøres tilgængeligt som downlads på Absalon eller som link til artikler som den studerende selv skal hente via kb.dk.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 28
- Forberedelse
- 120
- Forelæsninger
- 28
- Øvelser
- 30
- I alt
- 206
Peer-feedback integreres løbende, herunder i forbindelse med minikonferencen, hvor de studerende giver feedback på hinandens opgaver.
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj - 1. juni.
Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. november – 1. december
Sommerskole-kurser kan tilmeldes i begge periode (meritstuderende
dog kun pr. 1. juni.)
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til
eksamen.
Meritstuderende skal tilmelde sig via en særlig en
ansøgningsformular:
klik
her
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- PortfolioIndividuelt eller i gruppe. Eksamen består af et antal skriftlige opgaver som stilles undervejs i forløbet med mulighed for feedback. Opgaverne afleveres samlet ved kursets afslutning. De samlede porteføljeopgaver må maximalt fylde 15 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveformen i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
- Krav til indstilling til eksamen
Porteføljeopgave integreret med kurset Videregående kvalitative metoder
Sociologistuderende skal være indskrevet på BA-studieordningen af 2016 for at kunne tage denne eksamen.Meritstuderende på bachelor niveau.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/- Reeksamen
Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved ordinær eksamen.
OBS! Eksamensformen ”aktiv deltagelse” er altid afløsningsopgave ved re-eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOB16010U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink.
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Kursusansvarlige
- Jakob Johan Demant (2-6e6844777367326f7932686f)
Undervisere
Jakob Demant, e-mail: jd@soc.ku.dk