ASOB16010U  Kultur, livsstil, hverdagsliv

Årgang 2017/2018
Engelsk titel

Culture, Lifestyle and Everyday Life

Uddannelse

Obligatorisk kursus på 3. semester på sociologi.

Kursusindhold

Formål:
Faget fokuserer på centrale studer og begrebsdannelser inden for kultursociologien herunder meningsdannelse, konstruktion af identitet og fællesskaber samt kulturelle former. En central del af faget er at forstå hverdagslivet i dets variation og udvikling samt hvordan hverdagslivet gennem en række mangesidige relationer og interaktioner organiserer og giver mening til menneskers liv og handlinger.

Faget betoner tydeligt at kultur her skal forstås som livstilsmæssige og hverdagsmæssige formationer og ikke som kunst. Dette udelukker ikke at arbejde med et begreb om æstetik – dette vil dog være placeret i forhold til netop at forstå kulturen som livsstilsmæssige og hverdagslige praktikker. Faget studerer forhold på forskellige niveauer rangerende fra det individuelle til grupper, fællesskaber, nationale og globale, og ligger vægt på at særligt mere problemorienterede områder. Faget vil således også kunne bidrage med centrale analyser på områder som ligeledes behandles af andre dele af samfundsvidenskaberne.

Faget beskæftiger som med fem overordnede temaer:
1) Symbolske universer, herunder områder så bredt som etnicitet, nydelseskulturer og terror
2) Ritualer og socialitet, herunder vold, religion og afvigelse
3) Subkultur og populær kultur, herunder stilmæssige kulturer, kriminelle modreaktioner samt formationer i hverdagslivet såvel som kognitive perspektiver på samme
4) Urban kultur og rum, herunder byrum, sansning i byen og nydelse
5) Følelseskulturer, herunder forandringen i følelsesmæssige relationer til udfordringer i det senmoderne samfund.

Målbeskrivelser

Viden:
Faget giver den studerende evner til at kunne beskrive og forklare centrale kulturelle og livsstilsmæssige temaer i det senmoderne samfund. Yderligere  optræner faget den studerendes kompetencer til, at forstå teorier samt overføre disse til nye situationer, dvs. inddrage teorierne og eksisterende forskningsresultater men henblik på selvstændig hypotese- og begrebsdannelse.

 

Færdigheder:
Den studerende erhverver færdigheder i centrale begrebsdannelser og teorier inden for udvalgte sociologiske temaer. Dermed opnår den studerende evner til at analysere og bedømme konkrete samfundsmæssige institutioner og processer fænomener ud fra de specifikke sociologiske teorier der fokuserer på området inden for kultur, livsstil og hverdagsliv. Det indebærer at den studerende lærer at forholde sig selvstændigt og kritisk til såvel teorier som empiriske undersøgelser.

 

Kompetencer:
Den studeren skal kunne have en så klar forståelse for de analytiske perspektiver i kruset at hun/han vil kunne være i stand til at specificere det specifikke i tilgangen i mødet med andre sociologisk faglige tilgange. Ligeledes skal den studerende opnå kompetencer til at søge anvende viden inden for fagets tematik, der kan kvalificere analyser af konkrete fænomener. Det betyder videre at den studerende vil kunne anvende teorier og begreber fra kurset til at forholde sig til den videnskabelige litteratur på området samt at foretage egne empirisk baserede analyser.

Pensum er på 600-700 sider, som gøres tilgængeligt som downlads på Absalon eller som link til artikler som den studerende selv skal hente via kb.dk.

Undervisningen foregår som en kombination af forelæsninger og øvelsestimer. Der holdes en ugentlig forelæsning, som behandler generelle tematikker inden for faget, og en ugentlig øvelsesgang, hvor de studerendes opgaver er i fokus. Denne øvelsesgang foregår i tæt samarbejde med videregående kvalitative metoder Hertil kommer en eller flere ”minikonference(r)” med gruppefremlæggelser og diskussion af øvelsesopgaver.
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)

Peer-feedback integreres løbende, herunder i forbindelse med minikonferencen, hvor de studerende giver feedback på hinandens opgaver.

Point
7,5 ECTS
Prøveform
Portfolio
Individuelt eller i gruppe. Eksamen består af et antal skriftlige opgaver som stilles undervejs i forløbet med mulighed for feedback. Opgaverne afleveres samlet ved kursets afslutning. De samlede porteføljeopgaver må maximalt fylde 15 sider. Ved gruppebesvarelser tillægges 5 sider pr. ekstra studerende. Se detaljer for prøveformen i studieordningen og den generelle eksamensvejledning på KUnet.
Krav til indstilling til eksamen

Porteføljeopgave integreret med kurset Videregående kvalitative metoder

Sociologistuderende skal være indskrevet på BA-studieordningen af 2016 for at kunne tage denne eksamen.

Meritstuderende på bachelor niveau.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

Dato samt tidspunkt for aflevering kan ses på KUnet, www.kunet.dk.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Reeksamen

Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved ordinær eksamen. 
OBS! Eksamensformen ”aktiv deltagelse” er altid afløsningsopgave ved re-eksamen.


 

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Forberedelse
  • 120
  • Øvelser
  • 30
  • Eksamensforberedelse
  • 28
  • I alt
  • 206