ASOB16008U Velfærd, ulighed og mobilitet

Årgang 2020/2021
Engelsk titel

Welfare, inequality and social mobility

Uddannelse

Obligatorisk kursus på 2. semester BA på sociologiuddannelsen.

 

Meritstuderende skal være på bachelorniveau.

 

Undervisningen i foråret 2021 vil køre i et rent online format frem til 1. april på grund af covid19 situationen.

Så snart det herefter er tilladt og forsvarligt, er det op til den enkelte underviser om denne ønsker at overgå til et blended format eller ønsker at fortsætte med fuld online undervisning resten af semesteret.


Den enkelte underviser vil give besked om ovenstående valg i Absalon-rummet for hvert enkelt kursus.


Kurser med mundtlige eksamener vil blive afholdt online, hvis ikke relevante restriktioner er blevet løftet senest fire uger før den enkelte eksamen.
Besked herom vil da komme i Absalon.

 

Kurser med skriftlig eksamen vil ikke opleve nogen ændring i forhold til den normale eksamensform.

Kursusindhold

Kurset handler om velfærd, ulighed og mobilitet i det danske samfund.

Formålet er at introducere teori og empiri, som beskriver og forklarer uligheder i fordelingen af ressourcer (økonomiske, sociale og kulturelle) og goder (materielle og symbolske) samt de velfærdsmæssige konsekvenser heraf inden for og mellem generationer.

Kurset fokuserer på en række kerneområder: Sociale lagdeling, økonomisk ulighed, fattigdom, arbejdsmarkedet, social mobilitet, forbrug, sundhed og familie.

Målbeskrivelser

Viden:

Kurset præsenterer teori og empiri om uligheder inden for en række centrale velfærdsområder: Social lagdeling, økonomisk ulighed, fattigdom, arbejdsmarkedet, social mobilitet, forbrug, sundhed og familie. Efter kurset kan den studerende

- demonstrere en bred indsigt i uligheder i fordelingen af ressourcer og goder i det danske samfund

og redegøre for disse uligheder på både mikro- og makroniveau.

 

Færdigheder:

Kurset gør den studerende i stand til at

- koble teori og empiri om fordelingen af ressourcer og goder inden for en række centrale velfærdsområder

- kombinere relevant teori og empiri på tværs af velfærdsområder med henblik på at opnå en bredere indsigt i den sociale lagdeling i Danmark.

 

Kompetencer:

Efter endt kursus er den studerende i stand til selvstændigt at

 - beskrive uligheder i fordelingen af ressourcer og goder,

- anvende denne viden til at skabe ny viden om den sociale lagdeling i Danmark og

- omsætte eksisterende og ny viden i konkret rådgivning.   

Grundbog:
Carsten Strøbye Jensen 2016: Sociale forskelle og social stratifikation. Hans Reitzels Forlag
+ Kompendie

Begge kan rekvireres via Bogladen.

Forelæsninger og øvelser
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Forberedelse (anslået)
  • 110
  • Øvelser
  • 24
  • Eksamen
  • 30
  • I alt
  • 206
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Portfolio
Individuelt (integreret eksamen med grundlæggende statistik).
Porteføljeeksamen består af et antal skriftlige opgaver som stilles undervejs i forløbet med mulighed for feedback. Opgaverne afleveres samlet ved kursets afslutning.
De samlede porteføljeopgaver må maximalt fylde 15 sider.
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på BA-studieordningen af 2016 for at kunne tage denne eksamen.

Meritstuderende på bachelorniveau.

Eksamen er integreret med kurset Grundlæggende statistik

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Find mere information på din studieinformationsside på KUnet. For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside:
www.soc.ku.dk under Uddannelser --> Eksamen

Reeksamen

Skriftlig opgave m/ et eller flere NYE stillede spørgsmål (Integreret samt Individuel)
Studerende der ikke måtte bestå et af de to integrerede fag tilbydes omprøve i det fag, der ikke er bestået.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.