ASOB16001U  Almen Sociologi I

Årgang 2018/2019
Engelsk titel

General Sociological Theory

Uddannelse

Obligatorisk 1. semester kursus på sociologi.

Kursusindhold

Faget omfatter en indføring i centrale sociologiske problemstillinger og i sociologisk teori og begrebsdannelse.

Formålet med undervisningen er mere generelt, at den studerende opnår kendskab til sociologiens teoretiske hovedtraditioner og disses problematikker og perspektiver.

Endvidere, at den studerende opnår indblik i sociologiens nøglebegreber og centrale genstandsfelter (som eksempelvis klasse, stat, religion, arbejdsdeling, magt, modernitet, social handlen, interaktion, symboler og identitet).

Målbeskrivelser

VIDEN:

Faget er grundlæggende i forhold til de øvrige fag på sociologiuddannelsen, og det omfatter en indføring i centrale sociologiske problemstillinger og i sociologisk teori og begrebsdannelse. Formålet med undervisningen er mere generelt, at den studerende skal kunne:

  • forstå sociologiens teoretiske hovedtraditioner og disses problematikker og perspektiver
  • forstå sociologiens nøglebegreber og centrale genstandsfelter (som eksempelvis klasse, stat, religion, arbejdsdeling, magt, modernitet, social handlen, interaktion, symboler og identitet)
  • sammenligne forskellige genrer og typer af sociologisk teori (systematisk teori vs. det essayistiske, ’grand theories’, ’middle-range theories’ osv.).


FÆRDIGHEDER:

Nærmere bestemt skal den studerende kunne:

  • beskrive og sammenfatte sociologiens teoretiske hovedtraditioner og centrale teorier;
  • sætte hovedtraditionerne ind i et historisk og samfundsmæssigt perspektiv;
  • sammenligne og trække tråde mellem de enkelte teoriretninger i relation til forskelle og ligheder mellem hovedtraditioner, skoler eller paradigmer;
  • analysere styrker og svagheder hos de enkelte teorier og teoretikere;
  • reflektere over teoriernes relevans med henblik på at forstå forhold i den sociale virkelighed med afsæt i tematikker på tværs af teorierne (jf. genstandsfelterne ovenfor);
  • demonstrere overblik over pensum og evne til at udvælge relevant litteratur til brug ved besvarelse af skriftlig opgave.


KOMPETENCER:

Faget sigter på, at den studerende skal kunne:

  • identificere sociologiens problemstillinger
  • redegøre for centrale teorier og begreber
  • analysere relevante dele af den sociale virkelighed ud fra de problemstillinger og perspektiver, der hører sociologien til.
  • reflektere over den sociologiske arv både kritisk og kreativt

Pensum: 600-700 sider pr. semester.

Grundbog:   Klassisk og Moderne samfundsteori 5.udg. 2013

Primærtekster (kompendium) kan findes her:

http:/​/​www.academicbooks.dk/​pensumlister#university=77216&study=702&semester=37811

Forelæsninger
SAMF IT har oprettet en side for installering af programmer på egne computere: http:/​/​samf-it.ku.dk/​stud/​programmer/​
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Løbende bedømmelse
Kurset bestås ved eksamensformen ”Aktiv deltagelse” (se studieordningen).
For Almen Sociologi I betyder det, at den enkelte studerende løbende skal indlevere besvarelse af arbejdsspørgsmål knyttet til de enkelte forelæsningsgange (minimumskrav er her 75% af det samlede antal spørgsmål). Arbejdsspørgsmål afleveres i Absalon.
Krav til indstilling til eksamen

Sociologistuderende skal være indskrevet på BA-studieordningen af 2016 for at kunne tage denne eksamen.

Meritstuderende på bachelor niveau.

Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
For meritstuderende og udenlandske studerende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside: http://www.soc.ku.dk/uddannelser/meritstuderende/eksamen/ og http://www.soc.ku.dk/english/education/exams/

Reeksamen

Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved ordinær eksamen. 
OBS! Eksamensformen ”aktiv deltagelse” er altid afløsningsopgave ved re-eksamen.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen.

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 108
  • Øvelser
  • 28
  • Praktiske øvelser
  • 28
  • I alt
  • 206