ASOA15097U Aflyst Introduktion til Open Science Sociologi: Transparente og reproducerbare statistiske metodologier
Introduction to Open Science Sociology: Transparent and reproducible statistical methodologies
Valgfrit kursus
Fagpakke (KA 2015)
Viden, organisation og politik
Introduktion til Open Science Sociologi
Videnskaben er i krise! Det mest aktuelle eksempel er replikationskrisen i socialpsykologien, hvor stribevis af spektakulære resultater har vist sig ikke-replicerbare i opfølgende empiriske tests. Replikationskrisen tilskrives udbredelsen af tvivlsomme forskningspraksisser, hvor forskere eksempelvis ”masserer” statistisk signifikante resultater frem af tilfældig datavariation (”p-hacking”) og formulerer hypoteser efter at have analyseret data (”HARKing”). På det seneste har replikations-krisen også bredt sig til andre discipliner i samfunds-, sundheds- og naturvidenskaberne.
Videnskabens krisetilstand har affødt en ”Open Science” reformbevægelse, der slår til lyd for en mere gennemsigtig, reproducerbar og troværdig forskning. Hidtil er sociologien gået fri af disse diskussioner, og omfanget af en mulig replikationskrise forbliver uklar. Det som imidlertid står klart er, at den empiriske sociologi er præget af de samme tvivlsomme forskningspraksisser, som har ført vores søstervidenskaber ud i krise.
Dette kursus anlægger et Open Science-perspektiv på den sociologiske forskningspraksis. Kurset vil belyse årsagerne til de
aktuelle kriser i videnskaben, og diskutere hvad sociologien kan lære af disse kriser. De studerende vil blive udrustet med både teoretiske og praktiske værktøjer til at fremme gennemsigtigheden og troværdigheden i deres egen forskning.
Mere specifikt vil kurset belyse:
- replikationskrisen som empirisk fænomen, herunder krisens udbredelse og omfang i forskellige videnskabelige discipliner
- tvivlsomme forskningspraksisser, herunder p-hacking, HARKing, selektiv afrapporting af forskningsresultater og misrepræsentation af eksisterende forskningslitteratur
- metodiske problemer, herunder multiple testing, ’garden of forking paths’, fejlfortolkning af p-værdier, og forskningsdesigns baseret på for små stikprøvestørrelser
- replikationskrisens sociologiske årsager, herunder videnskabens incitamentstrukturer, confirmation bias, publiceringsbias, øget publiceringspres og huller i peer-review-systemet
- mulige løsninger, herunder Open Science-bevægelsens grundprincipper, samt praktiske øvelser med fokus på præregistrering, udregning af statistisk power, robusthedstjeks, sensitivitetsanalyser, udregning og fortolkning af effektstørrelser, signifikansniveau-justeringer, Bayesfaktorer, metaanalyse, gennemsigtig afrapporting af forskningsresultater, og anvendelsen af open-access repositories til upload af data.
Viden
Efter endt kursus har de studerende en indgående og opdateret viden om replikationskrisen, dens sociale og forskningsmæssige årsager og Open Science-perspektivets modsvar hertil.
Færdigheder
Efter endt kursus vil de studerende være i stand til at implementere Open Science-principper i egne empirisk projekter. Endvidere vil de have evnen til at kunne identificere og kritisere manglende gennemsigtighed, reproducerbarhed og troværdighed i eksisterende forskning.
Kompetencer
Efter endt kursus vil de studerende være rustet til at holde sig opdateret på nyudviklinger i relation til Open Science – og kunne bringe denne viden i spil i forsknings- og konsulentvirksomhed. Endvidere vil de have evnerne til at kunne kvalificere offentlighedens diskussion om empirisk-statistisk viden.
Kompendium understøttet af audiovisuelle medier (podcasts, instruktionsvideoer, etc. omhandlende Open Science)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 158
- Eksamen
- 20
- I alt
- 206
De studerende vil løbende modtage feedback fra underviserne som del af de diskussioner, der knytter sig til forelæsningerne.
Endvidere vil de studerende modtage underviser-feedback i forbindelse med de afholdte praktiske workshops.
Tilmeldingsdeadline for kurser er:
1. Juni for efterårskurser
1. december for forårskurser
Når du tilmelder dig et kursus, bliver du også automatisk tilmeldt
eksamen.
Sociologi- og antropologistuderende:
Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet
Meritstuderende:
Find mere information på
www.soc.ku.dk under Uddannelse à
Meritstuderende.
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, -Mundtlig eksamen med synopsis baseret på eget selvvalgte emne.
Individuel/gruppe (max. 4 studerende).
Hvis synopsen udarbejdes af flere studerende, foregår den mundtlige prøve som udgangspunkt som en gruppeprøve. Se detaljer for prøveform i studieordningen og i Den generelle eksamensvejledning på KUnet. - Krav til indstilling til eksamen
Du skal være tilmeldt kurset for at deltage i eksamen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
For meritstuderende findes listen over afleveringsdatoer på Sociologisk Instituts hjemmeside:
www.soc.ku.dk under Uddannelser --> Eksamen- Reeksamen
Synopsis med mundtlig forsvar (med et eller flere NYE stillede spørgsmål).
Individuel/gruppe.
Et valgfag udbydes som udgangspunkt regelmæssigt, men vi kan ikke garantere, at de udbydes mere end én gang. Du skal derfor være opmærksom på, at eksamen for dette kursus kun udbydes 3 eksamensterminer, efter at undervisningen slutter.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOA15097U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg,Kandidat,Kandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se Skema
- Kursuskapacitet
- Vejl. 40 personer
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Lasse Suonperä Liebst (3-6f766f43767266316e7831676e)
- Mathias Wullum Nielsen (3-707a7143767266316e7831676e)
Undervisere
Lasse Liebst, e-mail: lsl@soc.ku.dk
Mathias Wullum Nielsen, e-mail: mwn@soc.ku.dk