ASOA15097U Introduktion til Open Science Sociologi (SOMMER 2021)

Årgang 2020/2021
Engelsk titel

Introduction to Open Science Sociologi (SUMMER 2021)

Uddannelse

Fagpakke

Viden, organisation og politik

Kursusindhold

Introduktion til Open Science Sociologi

Videnskaben er i krise! Det mest aktuelle eksempel er replikationskrisen i socialpsykologien, hvor stribevis af spektakulære resultater har vist sig ikke-replicerbare i opfølgende empiriske tests. Replikationskrisen tilskrives udbredelsen af tvivlsomme forskningspraksisser, hvor forskere eksempelvis ”masserer” statistisk signifikante resultater frem af tilfældig datavariation (”p-hacking”) og formulerer hypoteser efter at have analyseret data (”HARKing”). På det seneste har replikations-krisen også bredt sig til andre discipliner i samfunds-, sundheds- og naturvidenskaberne.

 

Videnskabens krisetilstand har affødt en ”Open Science” reformbevægelse, der slår til lyd for en mere gennemsigtig, reproducerbar og troværdig forskning. Hidtil er sociologien gået fri af disse diskussioner, og omfanget af en mulig replikationskrise forbliver uklar. Det som imidlertid står klart er, at den empiriske sociologi er præget af de samme tvivlsomme forskningspraksisser, som har ført vores søstervidenskaber ud i krise.

 

Dette kursus anlægger et Open Science-perspektiv på den sociologiske forskningspraksis. Kurset vil belyse årsagerne til de 

aktuelle kriser i videnskaben, og diskutere hvad sociologien kan lære af disse kriser. De studerende vil blive udrustet med både teoretiske og praktiske værktøjer til at fremme gennemsigtigheden og troværdigheden i deres egen forskning.

 

Mere specifikt vil kurset belyse:

  • replikationskrisen som empirisk fænomen, herunder krisens udbredelse og omfang i forskellige videnskabelige discipliner
  • tvivlsomme forskningspraksisser, herunder p-hacking, HARKing, selektiv afrapporting af forskningsresultater og misrepræsentation af eksisterende forskningslitteratur
  • metodiske problemer, herunder multiple testing, ’garden of forking paths’, fejlfortolkning af p-værdier, og forskningsdesigns baseret på for små stikprøvestørrelser
  • replikationskrisens sociologiske årsager, herunder videnskabens incitamentstrukturer, confirmation bias, publiceringsbias, øget publiceringspres og huller i peer-review-systemet
  • mulige løsninger, herunder Open Science-bevægelsens grundprincipper, samt praktiske øvelser med fokus på præregistrering, udregning af statistisk power, robusthedstjeks, sensitivitetsanalyser, udregning og fortolkning af effektstørrelser, signifikansniveau-justeringer, Bayesfaktorer, metaanalyse, gennemsigtig afrapporting af forskningsresultater, og anvendelsen af open-access repositories til upload af data.
Målbeskrivelser

Viden

Efter endt kursus har de studerende en indgående og opdateret viden om replikationskrisen, dens sociale og forskningsmæssige årsager og Open Science-perspektivets modsvar hertil. 

 

Færdigheder

Efter endt kursus vil de studerende være i stand til at implementere Open Science-principper i egne empirisk projekter. Endvidere vil de have evnen til at kunne identificere og kritisere manglende gennemsigtighed, reproducerbarhed og troværdighed i eksisterende forskning.

 

Kompetencer

Efter endt kursus vil de studerende være rustet til at holde sig opdateret på nyudviklinger i relation til Open Science – og kunne bringe denne viden i spil i forsknings- og konsulentvirksomhed. Endvidere vil de have evnerne til at kunne kvalificere offentlighedens diskussion om empirisk-statistisk viden. 

Kompendium understøttet af audiovisuelle medier (podcasts, instruktionsvideoer, etc. omhandlende Open Science) 

Kurset er introducerende, men det forudsættes, at den studerende har en grundlæggende viden om statistik. Endvidere er det en fordel, hvis den studerende har erfaring med Stata.
Kurset vil bestå af en blanding af forelæsninger, diskussioner og praktiske workshops.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 28
  • Forberedelse (anslået)
  • 125
  • Øvelser
  • 23
  • Eksamen
  • 30
  • I alt
  • 206
Løbende feedback i undervisningsforløbet

De studerende vil løbende modtage feedback fra underviserne som del af de diskussioner, der knytter sig til forelæsningerne.

Endvidere vil de studerende modtage underviser-feedback i forbindelse med de afholdte praktiske workshops.

Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
En mundtlig prøve med synopsis består af tre elementer: En skriftlig synopsis, et mundtligt oplæg og en efterfølgende samtale mellem den/de studerende, eksaminator og censor. Den skriftlige synopsis inddrages ikke i bedømmelsesgrundlaget. Den har alene til formål at fungere som oplæg til diskussion i forbindelse med selve den mundtlige prøve.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

Synopsis prøve med et eller flere stillede spørgsmål. Individuelt eller i gruppe

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse