ASOA15097U Introduktion til Open Science Sociologi (SOMMER 2021)
Introduction to Open Science Sociologi (SUMMER 2021)
Fagpakke
Viden, organisation og politik
Introduktion til Open Science Sociologi
Videnskaben er i krise! Det mest aktuelle eksempel er replikationskrisen i socialpsykologien, hvor stribevis af spektakulære resultater har vist sig ikke-replicerbare i opfølgende empiriske tests. Replikationskrisen tilskrives udbredelsen af tvivlsomme forskningspraksisser, hvor forskere eksempelvis ”masserer” statistisk signifikante resultater frem af tilfældig datavariation (”p-hacking”) og formulerer hypoteser efter at have analyseret data (”HARKing”). På det seneste har replikations-krisen også bredt sig til andre discipliner i samfunds-, sundheds- og naturvidenskaberne.
Videnskabens krisetilstand har affødt en ”Open Science” reformbevægelse, der slår til lyd for en mere gennemsigtig, reproducerbar og troværdig forskning. Hidtil er sociologien gået fri af disse diskussioner, og omfanget af en mulig replikationskrise forbliver uklar. Det som imidlertid står klart er, at den empiriske sociologi er præget af de samme tvivlsomme forskningspraksisser, som har ført vores søstervidenskaber ud i krise.
Dette kursus anlægger et Open Science-perspektiv på den sociologiske forskningspraksis. Kurset vil belyse årsagerne til de
aktuelle kriser i videnskaben, og diskutere hvad sociologien kan lære af disse kriser. De studerende vil blive udrustet med både teoretiske og praktiske værktøjer til at fremme gennemsigtigheden og troværdigheden i deres egen forskning.
Mere specifikt vil kurset belyse:
- replikationskrisen som empirisk fænomen, herunder krisens udbredelse og omfang i forskellige videnskabelige discipliner
- tvivlsomme forskningspraksisser, herunder p-hacking, HARKing, selektiv afrapporting af forskningsresultater og misrepræsentation af eksisterende forskningslitteratur
- metodiske problemer, herunder multiple testing, ’garden of forking paths’, fejlfortolkning af p-værdier, og forskningsdesigns baseret på for små stikprøvestørrelser
- replikationskrisens sociologiske årsager, herunder videnskabens incitamentstrukturer, confirmation bias, publiceringsbias, øget publiceringspres og huller i peer-review-systemet
- mulige løsninger, herunder Open Science-bevægelsens grundprincipper, samt praktiske øvelser med fokus på præregistrering, udregning af statistisk power, robusthedstjeks, sensitivitetsanalyser, udregning og fortolkning af effektstørrelser, signifikansniveau-justeringer, Bayesfaktorer, metaanalyse, gennemsigtig afrapporting af forskningsresultater, og anvendelsen af open-access repositories til upload af data.
Viden
Efter endt kursus har de studerende en indgående og opdateret viden om replikationskrisen, dens sociale og forskningsmæssige årsager og Open Science-perspektivets modsvar hertil.
Færdigheder
Efter endt kursus vil de studerende være i stand til at implementere Open Science-principper i egne empirisk projekter. Endvidere vil de have evnen til at kunne identificere og kritisere manglende gennemsigtighed, reproducerbarhed og troværdighed i eksisterende forskning.
Kompetencer
Efter endt kursus vil de studerende være rustet til at holde sig opdateret på nyudviklinger i relation til Open Science – og kunne bringe denne viden i spil i forsknings- og konsulentvirksomhed. Endvidere vil de have evnerne til at kunne kvalificere offentlighedens diskussion om empirisk-statistisk viden.
Kompendium understøttet af audiovisuelle medier (podcasts, instruktionsvideoer, etc. omhandlende Open Science)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 125
- Øvelser
- 23
- Eksamen
- 30
- I alt
- 206
De studerende vil løbende modtage feedback fra underviserne som del af de diskussioner, der knytter sig til forelæsningerne.
Endvidere vil de studerende modtage underviser-feedback i forbindelse med de afholdte praktiske workshops.
Efterårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. maj - 1. juni.
Forårskurser: Tilmeldingsperioden er 15. november – 1. december
Ordinær tilmeldingsperiode til sommerskole-kurser er fra 15.
november til 1. december. Bliver kurset fyldt her, vil det IKKE
blive udbudt igen ved eftertilmeldingsperioden fra 15. maj - 1.
juni.
Tilmelding til undervisning medfører automatisk tilmelding til
eksamen.
Meritstuderende skal tilmelde sig via en særlig en
ansøgningsformular:
klik her
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveEn mundtlig prøve med synopsis består af tre elementer: En skriftlig synopsis, et mundtligt oplæg og en efterfølgende samtale mellem den/de studerende, eksaminator og censor. Den skriftlige synopsis inddrages ikke i bedømmelsesgrundlaget. Den har alene til formål at fungere som oplæg til diskussion i forbindelse med selve den mundtlige prøve.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
Synopsis prøve med et eller flere stillede spørgsmål. Individuelt eller i gruppe
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- ASOA15097U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- KandidatBachelor tilvalg,Kandidat tilvalg
- Varighed
- Placering
- Sommer
- Skemagruppe
- Forventet undervisningsplan:
Uge 32:
mandag 10-15
onsdag 10-15
fredag 8-15
Uge 33:
mandag 10-15
onsdag 10-15
fredag 8-15
Lokale: CSS 2.1.02 - Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Lasse Suonperä Liebst (3-6e756e42757165306d7730666d)
- Mathias Wullum Nielsen (3-6f797042757165306d7730666d)
Undervisere
Lasse Liebst, lsl@soc.ku.dk
Mathias Wullum Nielsen, mwn@soc.ku.dk