APSB21008U Klinisk Psykologi I
Clinical Psychology I
Klinisk Psykologi I har til formål at introducere de studerende til ’hvad psykisk lidelse er’, samt til hvordan psykiske lidelser udredes og diagnosticeres på tværs af det psykologiske praksisfelt, herunder i den danske psykiatri, i pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR), privatpraksis, mv. Det primære fokus er på de etablerede diagnosesystemer, men alternative diagnosesystemer introduceres også.
Som en del af forståelsen af, hvordan psykiske lidelser udredes og diagnosticeres introduceres også byggestene til en børne- og voksenpsykiatrisk undersøgelse.
Endvidere introduceres psykiske sygdommes udbredelse samt epidemiologiske begreber som prævalens og incidens samt differentialdiagnostiske overvejelser. I fagelementet introduceres og diskuteres endvidere temaer som: empirisk viden om psykisk sygdom, psykiatriske diagnosers validitet og reliabilitet, samt sociale og kulturelle forholds indflydelse på psykisk sygdom og forebyggelse af psykisk sygdom.
Endelig er formålet med faget at give de studerende en forståelse af psykologers funktion inden for det kliniske område, herunder psykiatrien og tværfagligt samarbejde.
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Viden
- demonstrere kendskab til de (almindeligste) psykiske lidelser hos børn og voksne samt deres udbredelse (herunder kendskab til epidemiologiske begreber som prævalens og incidens).
- demonstrere kendskab til de diagnostiske kriterier for de almindeligste psykiske lidelser, herunder også differentialdiagnostiske overvejelser.
- demonstrere kendskab til de internationale klassifikationssystemer (ICD og DSM) for diagnosticering af psykiske lidelser samt alternative diagnosesystemer (f.eks. DC-0-5 inden for spæd- og småbarnsområdet, som bruges i dansk kontekst som supplement til ICD).
Færdigheder
- identificere og analysere centrale elementer ved psykiatriens diagnostik.
- anvende kliniske screeningsredskaber, interviews og test til udredning af psykopatologiske tilstande.
- analysere styrker og svagheder ved de forskellige udredningsværktøjer.
- analysere fordele og ulemper ved at anvende diagnoser.
Kompetencer
- anvende de forskellige børne- og voksenpsykiatriske udredningsværktøjer på et grundlæggende niveau.
- skelne og vurdere den psykisk syge tilstand fra den normale sunde tilstand.
- anvende udredning og diagnostik på de mest almindelige psykiske lidelser hos børn og voksne.
- vurdere hvornår der påkræves en henvisning til eller/og et samarbejde med en
Undervisningen består af forelæsninger (teori, metode og praksisformer), seminarhold (teori, metode, praksis).
- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i forelæsningsplanen.
- På instruktorholdene indgår diskussion af det i forelæsningerne præsenterede materiale samt øvelser i udredning og diagnostik. De studerende modtager feedback fra underviseren og bidrager selv med peer-feedback. Desuden forventes de studerende at indgå aktivt gennem deltagelse i øvelser og aktiviteter, som hovedsageligt omfatter afprøvningen af screeningværktøjer og efterfølgende fremlæggelser og drøftelser af disse. Hver enkelt undervisningsgang er centreret omkring afprøvningen af et nyt screeningværktøj. De studerende forventes at forberede sig til undervisningen ved at se videoer og evt. læse en case forud for holdundervisningen.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 28
- I alt
- 56
3. sem. studerende holdsættes af administrationen.
Tilmelding for øvrige studerende sker via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- PRØVEFORM: Multiple choice prøve på universitetet uden
hjælpemidler.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSER: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
OMFANG: Den studerende skal besvare 30 multiple choice spørgsmål samt et åbent reflektionsspørgsmål. - Krav til indstilling til eksamen
Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at de studerende på instruktorholdene har deltaget i afprøvningen af mindst 6 forskellige screeningsværktøjer.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
December/januar
- Reeksamen
Februar
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- APSB21008U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- BachelorKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
14 uger med start uge 36
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17) og C
- Kursuskapacitet
- Ca. 35 studerende pr. hold
Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Sonja Breinholst (sonja.breinholst@psy.ku.dk)