APSB11732U Valgfag - Mentaliseringsbaseret og kontekstuelt arbejde med børn, unge - en kontekstuel og udviklingspsykologisk tilgang

Årgang 2021/2022
Engelsk titel

Elective course - Mentalization and contextual work with children, young people and families

Kursusindhold

Mentaliseringsbegrebet blev født i voksenpsykiatrien, men har i dag vundet indpas på mange andre psykologiske arbejdsfelter – ikke mindst i arbejdet med børn og unge, hvor mentaliseringsbaseret arbejde tilbyder en udviklingsforståelse og en ramme for arbejdet med barnet/den unge, familien og netværket. 

Kursets ambition er at sætte mentaliseringsteorien i relation til psykologisk forandringspraksis med børn og unge, for her igennem at indkredse relevante metoder og interventioner, som kan inddrages i forløb med børn, unge, deres familier og øvrige netværk. Kurset vil give indblik i, hvordan mentaliseringsbaseret arbejde ser ud i forskellige arbejdsfelter herunder familiebehandling, skoleverdenen (PPR), på døgninstitutioner og i undersøgelsesarbejde.

Vi vil diskutere og reflektere over psykologens opgaver og udfordringer i arbejdet med børn og unge og stille skarpt på, hvordan man kan gå til en sag, der synes kompleks og uoverskuelig – altså hvordan man “kan skære kagen” og tilrettelægge en mentaliseringsbaseret indsats. På dette kursus skal vi også eksperimentere og få erfaringer med at skabe engagerende og legende kontekster, hvor børn, unge og deres familier og netværk kan blive nysgerrige og kloge på egne og hinandens tanker, følelser og intentioner. Vi skal undersøge og diskutere, hvordan man som psykolog kan håndtere divergerende meninger, højt konfliktniveau og mentaliseringssvigt i øvrigt, herunder også vores egne som professionelle. Og i forlængelse heraf udforske, hvordan vi aktivt kan bruge eget følelsesliv i arbejdet, samtidig med at vi undgår udbrændthed. 

Formmæssigt vil forløbet være tilrettelagt som vekslen mellem oplæg, debat, illustrative øvelser, filmklip og rollespil. Vi vil etablere et eksperimenterende rum, hvor vi udover at arbejde med det teoretiske fundament for mentaliseringsbaseret arbejde gennem oplæg fra undervisere også skal have ”hands on” gennem praksisdemonstrationer og øvelser, hvor alle deltager aktivt. Hvis du har lyst til at udforske en af tidens populære teorier og metodeveje i arbejdet med børn og unge og få lidt praksis under neglene – så kom og mentaliser sammen med os.

Målbeskrivelser

Overordnet mål for læringsudbytte
Ved afslutning af modulet skal studerede kunne

  • Beskrive og redegøre for relevante begreber og tematikker inden for valgfaget.
  • Beskrive og redegøre for relevante metodiske tilgange i forhold til valgfagets emne.
  • Forklare sammenhænge, analysere og eventuelt udføre valgfagsrelevante procedurer under vejledning.
  • Diskutere valgfagsrelevante tematikker / problemstillinger eller fortolke valgfagsrelevante cases/data.

 

 

Holdundervisning
I fase 1 af forårets undervisning (fra den 7. februar 2022 til og med den 1. april 2022) afholdes al undervisning fysisk. Der vil også være nødstreaming af undervisningen via Zoom. Det vil ikke være muligt at deltage interaktivt i den streamede undervisning. Studerende får derfor også kun registreret fremmøde, hvis de deltager fysisk i undervisningen på campus.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 30
  • I alt
  • 30
Ikke relevant
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksamensbestemmelser: Bunden skriftlig hjemmeopgave, som afleveres i Digital Eksamen.
Gruppeprøvebestemmelser: Opgaven kan afleveres i grupper på op til 3 deltagere.
Omfang: 1 studerende max 12 sider, 2 studerende max 15 sider og 3 studerende max 18 sider
Krav til indstilling til eksamen

Mødepligt til 75% af undervisningsgangene, men kurset er baseret på fuld deltagelse i øvelser, træning og refleksion på holdet.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Se eksamensplanen

Reeksamen

Se eksamensplanen

Kriterier for bedømmelse