APSB11004U Personlighedspsykologi teori og metode

Årgang 2020/2021
Engelsk titel

Personality Psychology theory and methods

Kursusindhold

Personlighedspsykologien udforsker teorier om personlighed, subjektivitet, identitet, selv mv. Og forskellige metodiske og empiriske måder at studere disse på. Der introduceres til en bred vifte af teoretiske og metodiske retninger og traditioner, bl.a. Omfattende personlighedstræk, kognitive, humanistiske, psykoanalytiske, sociokulturelle og biologiske teorier.

Formål er at introducere til grundlæggende teorier og empirisk forskning inden for personlighedspsykologien som den aftegner sig internationalt i forskningen. Den studerende skal også have kendskab til historiske og mere snævre traditioner indenfor personlighedspsykologien. Forskellige metodiske traditioner og personlighedspsykologisk testning introduceres også, og den studerende vil blive introduceret til muligheder og begrænsninger ved brugen af disse.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus skal den studerende:

Viden

  • kunne demonstrere bredt og dybt kendskab til udvalgte personlighedspsykologiske teorier, begreber og empiriske undersøgelser
  • kunne redegøre for disse teoriers historiske traditioner inden for personlighedspsykologien
  • have kendskab til personlighedspsykologiske metoder
     

Færdigheder

  • kunne analysere teoriers og metoders muligheder og begrænsninger ved anvendelsen i forhold til den givne problemstilling
     

Kompetencer

  • kunne anvende metoder brugt i personlighedspsykologien ud fra en analyse af deres muligheder og begrænsninger
  • kunne kritisk tage stilling til teoriernes og metodernes udsagnkraft
  • kunne vurdere og selvkorrigere eget metodisk-empirisk arbejde i lyset af metodens foreskrevne principper, genstandens egenart og etiske rammer.

 

Ingen særlige.
Undervisningen består af forelæsninger (teori, metode og empiriske undersøgelser), seminarhold (teori) og øvelseshold (metode og empiriske undersøgelser).
- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig gennem litteraturstudier. Anbefalet
litteratur angives i forelæsningsplanen.
- På seminarholdene behandles de forskellige teoretiske retninger og begreber via forskellige
læringsaktiviteter. Af den studerende kræves aktiv deltagelse, herunder aflevering af
responspapirer. Herudover vil der blive introduceret til grundlæggende studieteknikker
- På øvelsesholdene indgår konkret empirisk metodisk arbejde (personlighedstest, undersøgelser og
eksperimenter) og diskussion af disse i forhold til teorierne. Af den studerende kræves aktiv
deltagelse herunder udarbejdelse af øvelsesrapporter
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 56
  • Holdundervisning
  • 42
  • Øvelser
  • 28
  • I alt
  • 126
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)

Der tilbydes mundtlig feedback for de studerende der får bedømmelsen 4, 02, 00 og -3.

 

Point
20 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, en uge
PRØVEFORM: Tematisk bestemt ugeopgave

GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Den bundne skriftlige hjemmeopgave kan kun aflægges som individuel prøve. Responspapirerne skrives individuelt.
Øvelsesrapporterne skrives i grupper på max 4 studerende. Omfang max 4 normalsider ved 2 studerende, max 5 normalsider ved 3 studerende, max 6 normalsider ved 4 studerende

OMFANG: Omfanget af den tematisk bestemte skriftlige hjemmeopgave er max 12 sider.
Krav til indstilling til eksamen

Det er en forudsætning for opgaveaflevering, at den studerende har fået godkendt:

  • Aktiv deltagelse i form af aflevering af 3 responspapirer på seminarhold.

  • Aktiv deltagelse på øvelseshold i form af deltagelse i øvelser og fået godkendt 2 øvelsesrapporter på øvelseshold. Afleveringsopgaverne skrives individuelt eller i grupper. Opgavernes format og feedbackform angives ved semesterstart

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Maj/juni - Se eksamensplanen

Reeksamen

August - Se eksamensplanen

Kriterier for bedømmelse