AANB18004U Faghistorie

Årgang 2018/2019
Engelsk titel

The history of Anthropology

Uddannelse

Bacheloruddannelsen

Kursusindhold

Dette modul giver en indsigt i antropologiens teorihistorie fra det 19. århundrede frem til omkring år 2000. Modulet starter med en general introduktion til samfundsvidenskabelig teori og primære socialteoretiske diskussioner. Dette efterfølges af en læsning af nogle af de mest toneangivende tekster fra antropologiens tidlige periode. Vi vil således arbejde med de primære skoler i den antropologiske teorihistorie, så som evolutionsmen, funktionalismen, strukturalismen og den amerikanske kulturantropologi og fokusere på deres analytiske muligheder og begrænsninger. Fokus på den tidlige antropologi efterfølges af et nærmere blik på antropologien efter Anden Verdenskrig og dekoloniseringens  betydning for antropologien. Vi vil her arbejde med de primære retninger i den nyere antropologiske teorihistorie, så som symbolsk antropologi, praksis, feministiske antropologi og globaliseringsteori samt fokusere på deres analytiske muligheder og begrænsninger. Mere generelt stiller modulet skarpt på de skiftende historiske forhold hvori de forskellige perspektiver dukkede op. Ved modulets afslutning skal de studerende have erhvervet sig viden om antropologiens grundlæggende perspektiver og positioner fra fagets udgangspunkt til omkring år 2000 og kunne placere disse  i forhold til deres intellektuelle og historiske kontekst.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus skal den studerende:

Viden

  • kunne klart beskrive og forklare den teoretiske udvikling i den tidlige og nyere antropologi indtil 2000
  • kunne identificere de vigtigste teoretikere og de grundlæggende teoretiske perspektiver og positioner i antropologiens faghistorie frem til 2000
  • kunne placere de vigtigste teoretiske udviklinger i deres intellektuelle og historiske kontekst 

 

Færdigheder

  • kunne klart formidle den teoretiske udvikling i den tidlige og nyere antropologi indtil 2000, både mundtligt og skriftligt.
  • kunne reflektere over teoriernes analytiske bidrag til antropologien
  • kunne reflektere over og redegøre for forholdet mellem specifikke regionale forhold og generelle antropologiske teorier, der har været belyst på kurset.

 

Kompetencer

  • kunne anvende den teoretiske indsigt i forhold til historiske og samtidige samfundsmæssige problemstillinger på tværs af tid og sted
  • kunne diskutere antropologiske teorier på akademisk vis
  • kunne samarbejde om beskrivelser og formidlingen af teoretiske indsigter og udviklinger
  • kunne relatere teoretiske udviklinger til samfundsmæssige og politiske dynamikker

Bog: Thomas Hylland Eriksen and Finn Sievert Nielsen (2013). A history of anthropology. Second edition. London: Pluto Press

Derudover upload i Absalon af bibliografien med links

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 84
  • I alt
  • 84
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Feedback ved afsluttende eksamen (ud over karakteren)
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
Individuel, skriftlig 3 timers stedprøve uden hjælpemidler.
Krav til indstilling til eksamen

Der lægges op til, at gruppens sammensætning forbliver den samme hele forløbet igennem.

For at blive indstillet til eksamen skal hver gruppe som minimum aflevere 3 ud af 4 opgaver, og have mindst 3 opgaver godkendt af undervisen. 

Endvidere skal der gives skriftlig peer-feedback for 3 opgaver til andre grupper af studerende. Peer-feedback baseres på specifikke kriterier og mindst 3 Peer-feedbackafleveringer skal godkendes af underviserne.  Opgaverne og peer-feedback kan kun udfærdiges i grupper og op til 4 studerende.

Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Reeksamen

1. reeksamen: En ny opgave skal afleveres med ny frist.

2. reeksamen: En ny opgave skal afleveressenest ved næste eksamenstermin.

Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelse for kursus.