AØKK08348U  Seminar: Strategisk Værdiansættelse af en virksomhed inkl sommerskole 2018

Årgang 2018/2019
Engelsk titel

Seminar: Strategic valuation of a company incl summerschool 2018

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i økonomi

Seminaret er primært for KA studerende ved Økonomisk Institut

Seminaret udbydes som sommerskole i 2018

Kursusindhold

Formålet med seminaret er at lave en værdiansættelse af en virksomhed, eller en delmængde heraf, med altoverskyggende fokus på den strategiske analyse – og at denne analyse entydigt og kvantitativt skal kobles til væksten i de økonomiske drivers, og derigennem være den væsentligste bidragsyder til forklaring af værdien. Opjustering af fokus på den strategiske analyse (i forhold til klassisk værdiansættelse) medfører samtidig nedjustering af det regnskabstekniske samt WACC. Begge disse elementer bliver således sekundære.

Målbeskrivelser

Den studerende skal efter endt kursus opfylde de beskrevne læringsmål i studieordningen.

 

Det sværeste ved en klassisk værdiansættelse er at lave en strategisk analyse, der kvantitativt kan forbindes til terminalvæksten i budgetfremskrivningen. Det er samtidig denne terminalvækst, der er den vigtigste enkeltstående parameter, ud over WACC og niveauet af strukturelt cashflow i udgangspunktet.

Seminaropgaven tænkes struktureret i fem dele og prioriteret nogenlunde som følger. De tre af delene (ca. 60%) skal dække en strategisk makroanalyse (fx PEST), en strategisk industrianalyse (fx Porter’s Five Forces eller Value Net), og en strategisk virksomhedsanalyse (fx Porter’s værdikæde eller Barney’s VRIO/VRIN). Den fjerde del (ca. 20%) skal sammensætte disse strategiske analyser og komme frem til en vækstrate i procent, som en funktion af de tre strategiske analyser. Den femte del (ca. 20%) har med (en eventuel) omformulering af regnskabet og WACC at gøre samt introduktion, diskussion og konklusion.

Idet strategisk analyse kan være meget omfattende i sidebrug er det anbefalelsesværdigt at fokusere på et begrænset marked, fx defineret geografisk eller efter produkt. Således anbefales det at det ikke er en hel virksomhed der analyseres, men en begrænset del af virksomheden. Derfor vil der også være flere tilfælde hvor man slet ikke kan finde data for cashflow og/eller WACC. I disse tilfælde må der blot gøres et groft skøn baseret på tilgængeligt data. Det skal understreges at der ikke forventes en fuld omformulering af regnskabet til cashflow, men snarere en grov tilnærmelse der giver analysen et udgangspunkt, uden at være særligt nøjagtigt. Der forventes som beskrevet ovenfor ikke mere end omkring en side brugt på omskrivning samt WACC.

Alle input i analyserne skal være veldokumenterede således at analyserne fremstår som datadrevne og objektive, frem for udtryk for nogens subjektive og spekulative holdning.

I følge aftale med underviser.

Det anbefales stærkt, at den studerende kender til strategisk analyse og basal værdiansættelse af en virksomhed. Det anbefales således, at den studerende har taget faget "Regnskabsanalyse og Aktievurdering" eller "Strategic Management".
Kick-off møde, research og skrivning af seminar opgaven, sessioner med præsentation af egen opgave og kritisk evaluering/feedback til en anden studerendes opgaver, aktiv deltagelse i diskussioner på klassen.

Før præsentationerne skal en "så-færdiggjort-som-muligt" – udgave af opgaven uploades i Absalon. Efter præsentationerne oploades en redigeret version af opgaven i den Digitale Eksamens portal, som den endelige eksamensopgave. Målet er, at studerende bruger præsentationen som en mulighed for at modtage og bruge den konstruktiv feedback til at forbedre opgaven.
Lektionsplan:

Efterår 2018:
• Opstartsmøde 3. september 2018 kl 18:30-20.00
• Upload af projektbeskrivelse: 17 september 2018.
• Opload af "næsten færdig opgave" i Absalon ca 10 dage før præsentationerne
• Præsentation: Uge 45 - 46

Sommerskole 2018:
• Opstartsmøde: 7. juni 2018
• Upload af commitmentpaper: 22. juni 2018
• Opload af "næsten færdig opgave" i Absalon ca 10 dage før præsentationerne (uge 33)
• Præsentation: Uge 33-34, 2018

Denne struktur er ikke endelig. Der vil med al mulig sandsynlighed blive ændret i den så hold øje med Absalon – det er den studerendes eget ansvar at modtage e-mails, abonnere på kalenderen mm for at holde sig opdateret omkring tider og steder. Især intromødet er vigtigt idet Absalon er eneste mulighed for kommunikation.

Efter præsentationerne er der tid til, for de studerende, at skrive seminaropgaven om, og dermed at inkludere det feedback og kommentarer, der kom frem under præsentationerne.
Grundet den særlige proces med genaflevering samt fremdriftsreformen, er der et hårdt tidspres på processen. Det anbefales derfor kraftigt at de studerende allerede før semesterstart går i gang med de indledende manøvrer, idet der kun er et begrænset antal uger fra intromødet til første aflevering. Det anbefales ligeledes kraftigt, at de studerende afleverer et færdigt resultat som præsentations-opgave, eller meget tæt på færdigt. Dette skyldes at værdien af feedback og kommentarer er eksponentielt (ikke bare lineært eller positivt) forbundet med færdighedsgraden af seminaropgaven til præsentationerne.

Underviser informerer i Absalon om, hvor aktiviteterne afholdes.
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
- en seminar opgave på dansk udformet ifølge formkravene angivet i studieordningen og på uddannelsessiden for seminarer i KUNet.
____
Krav til indstilling til eksamen

Deltagelse i alle seminarets aktiviteter som beskrevet i  Studieordningen og på  uddannelsessiderne for seminarer er krævet for at kunne deltage i eksamen.

____

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

 

 

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
____
Eksamensperiode

Efterår 2018:

Deadline for den endelige seminar opgave uploaded i DE: 30. november 2018 senest kl 10.00

Sommer 2018:

Deadline for den endelige seminar opgave uploaded i DE: 27. august 2018 senest kl 10.00

 

Eksamens information:

Indskrevne studerende kan læse mere om eksamen, regler, hjælpemidler og se listen af eksamensdatoer mm på eksamenssiderne for kandidatstuderende.

_____

Reeksamen

Skriftlig opgave efter retningslinierne i studieordningen og som beskrevet på  uddannelsessiderne for seminarer 

 

Eksamens information:

Indskrevne studerende kan læse mere om reeksamen, regler, hjælpemidler og se listen af reeksamensdatoer mm på eksamenssiderne for kandidatstuderende.

Kriterier for bedømmelse

For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation  og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse samt de i studieordningen opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.

  • Kategori
  • Timer
  • Seminar
  • 20
  • Projektarbejde
  • 186
  • I alt
  • 206