TTEAPT038U Valgfag: Praktisk Teologi: Skal den lutherske reformation virkelig fortsættes

Årgang 2016/2017
Engelsk titel

Should the Lutheran Reformation Really Continue

Uddannelse

Teologi

Kursusindhold

Skal den lutherske reformation virkelig fortsættes? – er titlen på en afhandling af N.F.S. Grundtvig, der tryktes i små afsnit hen over vinteren 1830-1831, men det er samtidig et inciterende spørgsmål, der kan være svært at få ud af hovedet, når man først er blevet opmærksom på, hvor påtrængende det er. Er der overhovedet noget, der skal fortsættes i jubilæumsåret 2017?  Og givet fald hvad og hvordan? Var der noget, der gik galt? Eller trænger vi igen til en reformation som den i Luthers dage, som Grundtvig også spurgte. Da Grundtvig af gode grunde ikke længere kan svare, forsøger oplægsholderne i denne forelæsningsrække – ud fra forskelige faglige udgangspunkter – om ikke ligefrem at komme med et færdigt bud, så dog at give deres vurderinger af, hvordan reformationen på forskellige områder ændrede verden og fortsat har betydning den dag i dag. 

 

6/2: Anders Holm: Skal den lutherske reformation virkelig fortsættes? Optaktsforelæsning

13/2: Jesper Høgenhaven: Reformationen og Bibelen

6/3: Carl Axel Aurelius: Reformationen og kirken

13/3: Bent Flemming Nielsen: Reformationen og gudstjenesten

20/3: Lisbet Christoffersen: Reformationen og retten

27/3: Nils Holger Petersen: Reformationen og kunsten

3/4: Morten Fink-Jensen: Reformationen og skolen

24/4: Uffe Østergaard: Reformationen og nationen

8/5: Kirsten Busch Nielsen: Reformationen og teologien

15/5: Niels Henrik Gregersen: Reformationen og kulturen

 

For valgfags- og masterstuderende afholdes ca. fire gange undervejs en time forud for forelæsningerne med opgavevejledning og mindre præsentationer.

  • Overordnede læringsmål i henhold til studieordningen/Learning outcome

    Se studieordningen

  • Læringsformer med henblik på at opnå læringsmålene/

Forelæsningsrække + kollektiv og individuel opgavevejledning

 

  • Foreløbig kursuslitteratur/Suggested preliminary litterature:

    Udleveres forud for semesterstart

 

Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 30
  • I alt
  • 30
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Eksamensperiode

Sommereksamen

 

Vedr. arbejdsbelastning:

Yderligere oplysninger om arbejdsbelastning, herunder undervisnings- og eksamensforberedelse, vil blive opslået, når fakultetet har modtaget meddelelse om KUs fælles praksis (beregningsmodel) på området